Teszt: Ford Fiesta 1.4 TDCi Comfort - Még nem késő Ford Fiesta 1.4 TDCi Comfort
Nagy várakozás előzte meg a Ford Fiesta bemutatását, ugyanis új kiskategóriás modellt 12 éve nem prezentált a Ford. Az előző generáció gyakori modellfrissítéssel ugyan, de gyakorlatilag változatlan formában volt jelen, míg a konkurensek sorra jelentkeztek új modelljeikkel.

A modern autóépítés elve a felfelé terjeszkedő kocsiszekrény, ami a Fiesta sajátja is. Ezen elvnek velejárója a magas üléshelyzet és a tágas érzetet ébresztő utastér. A Fiesta valóban tágas, elöl még 190 centi közeli magasságommal is bőségesen elfértem, épp ezért zavaró, hogy az öv magasságát nem tudtam vállmagasságomhoz igazítani. Az ülőlap hossza túl rövid, így hosszabb úton már fárasztó lehet, hogy nem eléggé támasztja meg a combot. A Comfort felszereltségi szinten a vezetőülés magassága állítható. A kormány csak magasságában állítható, a friss konkurensek (Citroën C3, Seat Ibiza, VW Polo, Skoda Fabia) tengelyirányú állítást is kínálnak. A volán egyébként vaskos, már az alapváltozatnál is bőrhuzatú, nagyon jó fogású. Zavaró még az is, hogy a kuplungozó lábnak nem jut pihenő hely, így csak a pedál alatt tarthatjuk, ami nem előnyös.

A Fiesta hátsó térkínálata is fenséges. A szélső üléseken magam mögött passzentosan ugyan, de elfértem. Középre felnőttnek ülni nyűg, bár a „kardánalagút” lapos. Hárompontos övből és fejtámlából a hátsó üléssorban csak kettő jár (a középső 33 ezer forintért rendelhető), a fejtámlák nyugalmi helyzetben teljesen belesimulnak a hátlapba.

Elöl számos tárolórekesz várja áhítozva apróbb holmijainkat. A kesztyűtartó nagy, az oldalzsebek is jó kapacitással rendelkeznek, külön üvegtartót alakítottak ki bennük. A váltókar mellett egy univerzális pohártartó van, melybe szükség esetén a hamutartó is tehető. A hátsó sorban ülőknek kisebb a választék pakoláshoz, egyedül az első ülések kenguru zsebeit vehetik igénybe, térképzseb nincs az ajtókon.

A külső mellett az utasteret is visszafogott design jellemzi. A középkonzol és környéke, valamint az ajtók kör-vonal módszerrel megrajzoltak, formájuk egyszerű. Egyedül a szellőzőrácsokban van némi szellemesség, ráadásul a Citroën C3 mintájára sokfelé állítható gömb-befújóval jól terelhető a levegő.

A műszerfal digitális és analóg műszerekből áll. Az üzemanyagtank-kijelző és a vízhőfok mutató digitális, így két hüvelykujjnyi területen két mutató is megvan egymás mellett. Ennek hátulütője, hogy a benzinmutató kevés információt közöl a tank állapotáról.

Az utastér jó minőségű anyagokat vonultat fel, bár a műszerfalon minden műanyag kemény. Az ülések kellemesen kemény tömetűek. Zavaró spórolás, hogy a plafonon egyetlen kapaszkodó sincs, de hátul legalább van ruhaakasztó.

A csomagtartó nem csak látszatra, hanem a valóságban is nagynak számít a kategóriában, pontos űrtartalma 284 liter. Az Ambiente alapmodellen a csomagtartó csak kívülről, kulccsal nyitható, a többi változatnál már az utastérben is van gomb a nyitáshoz. A csomagtérnyitó a műszerfal tetején került elhelyezésre, így az ablakon benyúlva is könnyen megtalálható.

Az 1,4 literes dízelmotor a Ford és a PSA autókonszern közös projektje, így a Ford mellett Citroën és Peugeot modellekben is felfedezhető. A 68 lóerőt és 160 Nm-es nyomatékot produkáló egység kisautók számára ideális.

A gyújtáskulcsot elfordítva az izzítólámpát sosem látni, a motor indításkor kicsit megrángatja a karosszériát, de bemelegedés után teljesen csendben van. Alacsony fordulaton nyomatékbeli hiányosságokat mutat a motor, de valamivel 2000 alatt már érezhetően kezd húzni. A fordulatszám növelésével az erő nem nő, 4000 felett meg is szűnik. Épp ezért előzéskor tulajdonképpen vissza sem kell váltani, mivel jobban úgysem fog menni az autó. Kár, mivel a magasra nyújtózkodó, de könnyen kapcsolható, rövid úton járó precíz váltót élvezet kapcsolgatni.

A megnőtt és meghízott Ford Fiestát a 68 lóerős dízelmotor visszafogott dinamizmussal viszi. Városban és országúton felvéve a ritmust a motorral problémamentesen lehet autózni, de nagyobb előzések elvállalásához nagy bátorság kell. A végsebesség 160 km/óra felett van, így a magyar autópályákon nem gond a tempó tartása. A váltó a fürge mozgatás miatt viszonylag rövidre van véve, ötödikben 130-nál 3000-et pörög a motor.

Nagy sebességgel utazva zajossá válik a Fiesta utastere. 100 km/óra felett a szél- és a futóműzaj versenyt vív, de a motor hangját teljesen elnyomják. A zaj állandó, a végsebesség közelében sem válik elviselhetetlenné.

Az előző Fiesta élményszámba menő vezethetőségében volt jobb konkurenseinél. Az új Fiesta is hordozza elődje értékes örökségét. A kormányzás a váltóhoz hasonlóan precíz. Ütközéstől ütközésig 2,8-at fordul a kormánykerék, ami közvetlen áttételezést jelent.
A futómű is támogatja az élvezetes autózást, de ennek ellenére úthiba elnyelő képessége jó.

A Fiesta fő műfaja a városi forgalom, itt igen jól szerepel. A nagy külső tükrök miatt könnyű gyorsan sávot váltani, bár zavaró, hogy rövid pöccentéssel az indexkart nehéz rávenni a villogtatásra. Parkolást nehezítő tényező a vaskos C-oszlop. Hiába van rajta ablak, féloldalra hátra nehéz tájékozódni.

A Fiesta TDCi egyféle, Comfort felszereltséggel választható, 3 045 000 forintos áron. Ez valamivel a Citroën C3 dízel ára felett van. A francia konkurensekhez mérten szegényesen felszerelt a Comfort kivitel, a német versenytársak ugyanennyit kínálnak. A lényegesebb tételeket említve a Fiesta Comfortban széria a két első légzsák, a szervokormány, a központi zár, az első elektromos ablakemelő, az állítható magasságú vezetőülés. ABS 145, légkondicionáló 250 ezer forinttért rendelhető.

A Fiesta TDCi kedvező áron vásárolható meg, és fenntartása sem kerül sokba. A fogyasztás szinte függetlenül a használat mikéntjétől, 4-5 liter közti. Az általános garancia csak egy évig érvényes, de ez felárért három évre is kitolható. Szervizbe 20 ezer kilométerenként vagy évente kell vinni a dízel Fiestát.

Teszt: Ford Fiesta 1.4 TDCi Comfort – Még nem késő 31