Teszt: Opel Zafira OPC - Nyomulás busszal! Opel Zafira OPC
Valószínűleg jó felütés lenne, ha ezzel kezdeném: az Opel Zafira OPC sikere abban rejlik, hogy az átlagos külső szemlélők elől elrejti valódi képességeit. Ez azonban nem igaz! Akinek lövése sincs, mire utal a Zafira hátulján olvasható, Opel Performance Center fogalomra utaló OPC rövidítés, az is első pillantásra felfedezi, hogy valami „nem stimmel” feltűnő kékre fényezett autónkkal.

A 17 colos könnyűfém felnire húzott irgalmatlan széles kerék és a földig érő szoknyázás megteszi hatását. A járókelők és a szomszéd autókból tátott szájjal bámuló autósok úgy néznek, mintha Elvist látnák. És ha azt is tudnák, hogy a Zafira a kétliteres, 192 lóerős turbómotorral mire képes, valószínűleg a rágó is kiesne a szájukból.

A Zafira mindent elsöprő menetteljesítményit azért nem lehet kétségbe vonni, mivel az OPC kivitel változtatás nélkül kapja meg az Astra Coupé Turbo és a Cabrio Turbót is kegyetlen tempóba kergető turbómotort. A Zafira az előbbi két autónál alig nehezebb, így nem is csoda, hogy a hétszemélyes busz 8,2 másodperc alatt gyorsul 100-ra és 220 km/órás végsebességet tud.

Ezeknél az adatoknál azonban sokkal izgalmasabb a Zafira fellépése, vagyis ahogy ezt a villámgyors vágtát prezentálja. Az ötfokozatú váltó áttételezése hosszú, plusz a motor 2000 fölött kezd ébredni, így a nagy kilövéseket még nagyobb gázadással kell simítanunk. Ha egyben hétezerig is kihúzatjuk a motor, és csak ekkor szúrunk kettest, akkor már nem kell a turbólyukkal bajlódnunk, folyamatos lehet az üléstámlába lapulás.

A százat kettőben érjük el (innen is származik a jó gyorsulási érték), a harmadik bőven 130 fölé fut, negyedikben akár 200-zal is vágtázhatunk. A végsebességet különösebb lázadozás nélkül éri el, és még egy kicsit talán tovább is gyorsulna, ha az elemi erők végképp össze nem fognának a nagynövésű sportautó ellen.

A Zafira ugyanis nem más, mint egy génmanipulált sportautó. Ugyanolyan sportos erényei vannak, mint az Opel más sportmodelljeinek (leszámítva a Speedstert), utastere viszont egy öt személy utaztatásra minden körülmények közt alkalmas, unalmas autóéval is felér.

A futómű roppant feszesre hangolt, így nem gond a nagyobb sebességű kanyarok tartása, bár a nagyobb gázzal vett fordulókban hamarabb kezdi tolni az orrát, mint a fent említett márkatársak. A 17 colos – egyébként gyönyörű – felnikre szerelt 225/45-ös gumik minden körülmények közt biztos tapadást és elindulást garantálnak. Szerpentinen előny, Budapesten hátrány a kemény futómű.

Megállni is könnyű a Zafira OPC-vel, mivel a széria-Zafirához képest a rendszer hatékonyságát növelték, de a fékerő adagolása nem egyértelmű, a pedál kissé nyúlós. Sajnos a váltókar is hozza Opelos formáját, hosszú úton mozog és két fokozat közt, középen picit megakadva, határozott „klatty” kíséretében mozdul.

A kormány ismerős a motor-donoroktól, nagyon jó fogású, elég vastag, és eléggé háromküllős. A busz átka, hogy a volán teherautósan meredek, pedig a kormányoszlop magasságában és tengelyirányban is állítható.

A Zafira OPC utasterében is a külsőhöz hasonló látványos változtatások történtek. Sportautós hagyomány, hogy a műszerek fehér hátlapot kaptak, a váltógomb fém, az ülések határozottan tartanak. A felszereltség része a bőr-szövet kombinációban készülő Recaro üléskészlet. Az alsó-felső testet is satuként szorongató fotel ülőlapjának hossza egyszerű kézmozdulattal megnyújtható.

És most jönnének a Zafira bemutatkozásakor óriási sikert aratott, és máig nagyra becsült ülésállítgatási lehetőségek, melyekről a sportváltozat megrendelésekor sem kell lemondanunk. A csomagtartó vagy 600 literes lehet, vagy két plusz ülést tartalmazhat.

A két szükség-ülésben az a jó, hogy nem kell másik kocsival magunkkal vinni őket, hiszen mindig velünk lehetnek, a padlóban összehajtogatva. A középső üléssor ugyan nem szerelhető ki egy-két mozdulattal, de előre-hátra tolható, a háttámla dőlésszöge is variálható, és akár teljesen előre is hajthatjuk.

Nehéz felülmúlni a rugalmasan változtatható utastérrel a Zafira OPC pozitív vonásait, de volt egy tétel, amely felvette a versenyt a bivalyerős motorral, méghozzá a DVD-lejátszó. Ez a kisgyerekek hosszú távú lefoglalását biztosító extra borsos áron ugyan, de a többi Zafirához is beszerezhető.

A félmillió forintba kerülő DVD-lejátszóhoz két infra fejhallgató és távirányító jár. A kijelző az első és a második üléssor között a plafonból hajtható ki, és a hátsó két sorból jól látható. Kár, hogy tévét nem lehet nézni rajta.

Nehéz megmondani, hogy kinek ajánlható a közel 8 millió forintba kerülő, sokat fogyasztó, de remek menetteljesítményekre képes Zafira OPC. Talán kis vagy középméretű cégeknél jöhet szóba reprezentációs célokat betöltő minibuszként, különösen a feláras DVD-vel kiegészítve.

A Zafira OPC mind megjelenésével, mind menetteljesítményeivel igen nagy feltűnést tud kelteni. Utasterének sokrétű variálhatóságával is ámulatba ejti utasait. Ellene szól a feszes futómű miatt a rugózási kényelem gyengesége, valamint a 15 literre is felmászó fogyasztás.

Mérsékelt gázpedál kezeléssel 10 litert alulról nyaldosó fogyasztást lehet elérni ugyan, de aki ennyit hoz ki az autóból, annak nem is érdemes az OPC-t választania.

Teszt: Opel Zafira OPC – Nyomulás busszal! 29