Egyszer egy útkereszteződésben a rendőrök három irányból állították meg az autókat. A Saab szépségébe belefeledkeztek a késői órán, ezért engem nem intettek ki. Úgy éreztem, nem lehetek szűkkeblű velük. Mutattam nekik egy gyorsulást kettesben, 30-ról 100-ra. A turbónyomásmérő letapadt a narancssárga mezőben, a gyorsulás lélegzetelállító volt. Nem mentem vissza megkérdezni, de értékelhették a produkciót.
Az autó annyira erős, hogy nem kényszeríti a vezetőt állandó erődemonstrációra. Egyszer például hagytuk, hogy egy 52 lovas Daewoo Matiz legyorsuljon. Gazdája talán azóta is boldog.
Ma valószínűleg a Saab készíti a legjobb négyhengeres turbómotorokat. A svéd gyár 25 éve gyárt négyhengeres, turbós benzineseket, a kiforrottság mindig érezhető a szerényen surrogó motoron. A teljesítmény-leadás 1800-tól élénkül, 2000-től eszményien húz a kezes bárányként viselkedő négyhengeres. Maximális nyomatéka 280 Nm 2200-tól.
Kanyarban teljes gáznál hármasban is kipörög az ívbelső kerék. A motor gyakorlatilag kimeríthetetlen biztonsági tartalékot ad. Bár a töltőnyomás (1 bar) nem nagy, mégis élvezhettük a turbó lefújásának hangját.
A 9-3 Cabrio karosszéria-merevsége még a négyüléses kabriók között sem tartozik az élvonalba. A tetőkeret szemmel láthatóan mozog, rossz úton erősen csavarodik a kocsitest. A kidolgozási minőség kiváló, az autón érezhető a számos gyártási évvel elérhető érettség. A puha műanyaggal borított műszerfal a jelentős karosszériamozgások ellenére sem zörög, nyöszörög.
Kiváló az üléshelyzet, a motoros állítású bőrülés sportosan mélyre engedhető. Nagy ritkaság, ha egy autóban magasságában nem, tengelyirányban viszont állítható a volán. A tesztelt 9-3 Cabrio volt nálunk a második ilyen autó. A jóval fontosabb tengelyirányú állíthatósággal maradéktalanul jól belőhető a kormány helyzete.
Zárt tetővel igen rossz az áttekinthetőség, ez minden zárt kabrióra jellemző, nem Saab sajátosság. Az autó orra jól átlátható, a tükrök jók. A kormányzás pontossága átlagos, a vezethetőség is. Szerencsére a 205 lóerős motor nem rángatja túl cudarul a volánt, a kormányzást zavarja viszont, hogy az úthibák érezhetően megvezetik a széles első kerekeket.
A 9-3 Cabrio nem csábít gyors kanyarvételre. Minél mélyebbre jutunk a határtartományba, annál erősebbé válik a túlkormányozottság, de ettől nem lesz bizonytalan az útfekvés. Kanyarban a puha karosszéria sem bátorítja a vezetőt túl gyors tempóra. Az egyenesfutás jó. Tetszett, hogy a kéziféket behúzva határozottan rögzül az autó, nem nyúlik még harminc centit.
Rossz minőségű úton is kényelmes a kabriózás a 9-3-mal. Az egyszerű konstrukciójú futómű jól elnyeli az úthibákat. A motorhang decens, erős kihúzatásnál is szép marad. Az első ülések hibátlanok. Oldaltartásuk jó, a comb alátámasztása kitűnő, a kialakítás kényelmes. Szépek a bőrhuzatba préselt Turbo feliratok. Hátulra könnyű beszállni, de még kevésbé volna nehéz, ha az ülés előre is siklana.
A fékkel nem voltunk elégedettek. A tesztautón puha volt a pedál, ami bizonytalanná tette a fékerő adagolhatóságát. A lassulás átlagos volt, ami egy Saabtól kevés. Jónak találtuk a váltó kapcsolhatóságát, a kar megvezetése szoros, pontos.
A Cabrio volt az első Saab, amely nálunk járt, így kiéhezve kutattunk a Saab jellegzetességek után. Az utastér el is kényeztetett bennünket. A gyújtáskapcsoló a váltókar mögött van, a slusszkulcsot csak rükvercben hagyott váltóval lehet kihúzni. Skandináv autóhoz illően a fényszórók a gyújtás ráadásával automatikusan bekapcsolódnak.
Alig vártuk, hogy kipróbálhassuk a Night Panel funkciót. A gombot megnyomva az összes mutató alaphelyzetbe tér vissza, a sebességtől függően csak a kilométeróra vagy még néhány műszer megvilágítása él. Úgy 140-es tempótól csak a sebességmérő van megvilágítva. Ez a részlet imádnivaló játék, szerencsére nem koppintották le más autógyárak. Kis tempónál csak a kilométerskála első fele világít, 140 fölé érve 260-ig kigyulladnak a fények az egyedi rajzolatú sebességmérőn.
A belső térben két elrontott részletet találtunk, mindkettő General Motors/Opel örökség. Az egyik a tükörállítás, amelynek kapcsolója megegyezik az Opel Corsában, Astrában használttal, a másik a pedálgumi, amely látványra nem változott semmit a D-sorozatú Opel Kadett óta. Kár, hogy az ablakemelő csak lefelé viszi egy érintésre a keret nélküli ablakokat.
A 9-3 alapjaiban egy közel 10 éves típus, az első generációs Opel Vectrával áll rokonságban. Ebből fakad, hogy a klímaberendezés automatikus ugyan, de a hőmérséklet nem állítható oldalanként, ami már sokkal olcsóbb autókban is megtalálható. Mindez eltörpül amellett, hogy a 9-3 Cabrio szerencsére még a meredek szélvédős, klasszikus Saab formát viseli.
Legalább ekkora öröm, hogy a tető nagyon könnyen nyitható. Egy a tetőoszlop közepén elhelyezett karral oldható a kiváló minőségű ponyvatető reteszelése. A két első ülés között található gombbal gyorsan és olcsó mechanikai zajoktól mentesen nyitható a barátságosan puha anyaggal burkolt tető. Ugyanitt van a központi ablakemelő is, amely egyszerre mozgatja az összes oldalablakot. Nyitáskor-záráskor nem ülhet senki hátul, mivel a tetőmechanizmus átmenetileg elveszi a helyet az övvonal felett. Erre feltűnő matricák figyelmeztetik az utasokat, de az autó magától is érzékeli, ha valaki útban volna a tetőnek.
Alapfelszerelés a szélfogó, amely igen praktikus. A szélfogó gyakorlatilag egy merev keretre feszített, sűrű műanyag háló, amely igen hatásosan rekeszti ki a huzatot. A szélfogó használaton kívül könnyen elhelyezhető a csomagtartóban.
A fogyasztás a turbós benzinesektől megszokottan magas. A teszt során 14,6 literes fogyasztást mértünk, ami kevesebb városi kilométerrel jóval lejjebb szorítható. Városban sportosan vezetve nem szabad meglepődni 15-16 literen, a Saabban legalább arányban állnak a menetteljesítmények a fogyasztással. 16 liter nem sok ezért az élményért. Országúton és autópályán 8-10 literes fogyasztással már lendületesen lehet autózni.
A listaár 12 050 000 forint. 205 lóerős kabriót máshol sem kapni olcsóbban, kár, hogy a motor csupán négyhengeres. Az anyagokon nem mindenhol érezni a 12 milliós árat, a felszereltség azonban kifogástalan. Széria a motoros tető, a négy elektromos ablak, a CD-lejátszós autóhifi, a bőrkárpitozás, az automatikus klímaberendezés és az Aero páratlanul ízléses könnyűfém keréktárcsája. Alapfelszerelés a motoros állítású vezetőülés is.
Jövőre várhatóan megjelenik az új 9-3 Sport Sedanra épülő cabriolet, mi pedig sajnálni fogjuk a klasszikussá érett mostani modellt. A 9-3 Cabrio időtlenül szép autó, rendkívüli hatásán és páratlanul jó imázsán nem fog az idő.