Teszt: Saab 9-3 2.0t Vector launch - Hagyományőrzés sportos felhangokkal Saab 9-3 2.0t Vector launch
Elődjére még nyomokban sem emlékeztet az új Saab 9-3-as karosszériája, sokkal inkább a 9-5 sikeres formaterve érvényesül a középkategóriás Saabon. A közel 10 évig csinosítgatásokkal és névváltoztatással frissen tartott előd még az első Vectrára épült, míg az új Saab 9-3-as már a Vectra C padlólemezét kapta meg. A legfeltűnőbb változás, hogy a ferdehátú elődhöz képest az új 9-3-as sokkal elegánsabb és kevésbé praktikus négyajtós karosszériát kapott. Kabrió és talán kombi is lesz, viszont a három és ötajtós modell eltűnik a kínálatból.

Utasterében inkább a hagyománytisztelet jellemző az autóra. Saab érték a kis joystick-kal állítható szellőző rács, a 900-asban még Black Panel-ként ismert Nightpanel funkció és a váltókar mögötti slusszkulcs, amely igazából nem is kulcs és nem is váltót zárja, mint régen. A kulcsnak látszó valami tulajdonképpen egy adóvevő, mint a Mercedeseknél, amely az elem lemerülésének esetére tartalékkulcsot is tartalmaz. A kulcs bal oldalára tették a finom fogású kézifékkart, mely kiengedve teljesen belesimul a középkonzolba.

Szintén Saab-hagyomány a látszólag sok száz gombból épülő középkonzol. Elsőre riasztónak hathat a gombtenger, de mivel a hasonló funkciójú gombok külön-külön csoportokat alkotnak, így két percen belül már minden kezelőszerv csukott szemmel megtalálható. Egyrészt azért sem érdemes becsukni a szemünket, mert úgy túl rizikós vezetni, másrészt a halványzölden világító gombok főleg sötétben szemet gyönyörködtető látványt nyújtanak. Szép a fémes keretű műszeregyüttes is, melynek főszereplője a könnyen leolvasható, 260-ig kalibrált sebességmérő. Természetesen van turbónyomás-mérő is.

Ma már ritkaság, hogy a kesztyűtartó tényleg nagy, de emellett további tárolási lehetőségek is nyílnak. A két első ülés közti zseb terebélyes és 12 voltos csatlakozó is van benne. A könyöklő-box előtt még egy zsebet találunk, amely lefedhető, vagy egy gyűrű előrehajtásával pohártartó lehet.

A kormány magasságában és tengelyirányban is állítható, a vezető ülése elektromosan mozog, de a beállított pozíció nem menthető. Az anyósülés mechanikus. A félig bőr, félig szövet kárpitozású ülések sportos oldaltámasztást nyújtanak, kényelmesek és jól beállíthatók. Elöl az aktív fejtámlák megóvnak a ráfutásos baleseteknél történő nyaksérülésektől. Nem csak a vezető, hanem az első utas övének becsatolására is a repülőgépeken hallott és látott hang illetve fényjelzésekkel figyelmeztet a fedélzeti számítógép. Csak a Vector launch-ban működnek egyetlen érintésre az elektromos ablakok, a többi modellben hosszasan kell nyomni a gombokat az ablak mozgatásához.

Elöl és hátul szinte azonos méretű az ajtók térképzsebe. A Vectrához hasonló módon hátul a középső ülés aljából csalható elő a pohártartó, a háttámlából a széles, kényelmes szögben álló könyöklő hajtható ki, az első ülések háttámláján is van zseb. Érdekes, hogy az azonos padlólemez ellenére a Saab-ban kisebb a lábaknak jutó hely, mint a Vectrában, a fejtér viszont megfelelő. A Vector launch kivitelben három fejtámla van hátul is, a többi modellbe csak kettőt szerelnek. A három hárompontos biztonsági öv és az Isofix gyermekülés rögzítés széria. A két első ülés közt jut hátra a szellőzőrendszer levegője, a hátsó üléstámla 2/3-1/3 arányban dönthető előre, a támla közepén sízsák is van. A támlák reteszelését a csomagtérből lehet oldani.

Kisebb, mint az elődé a kategóriában átlagosnak számító, szabályos alakú és könnyen bővíthető 425 literes csomagtartó. Hátránya, hogy az előddel szemben az ajtó nem nyílik a hátsó szélvédővel, így a nagyobb bőröndök berámolása nehézkes. Négy kampóhoz rögzíthetjük a kisebb, izgés-mozgásra hajlamos holmikat.

Sportosabb, de ami még ennél is fontosabb, pontosabb lett az elöl McPherson rugóstagokból és alsó lengőkarokból, hátul négy lengőkarból építkező futómű, és sokkal jobb lett a kormányzás is. Bár a 175 lóerős teljesítménynél nem fenyeget túlzottan a veszély, hogy a kormány kiszaladna az ember kezéből, érezhető a fejlődés az elődhöz képest, ahol egy-egy nagyobb gázadásnál az autó szinte önálló életre kelt. A kormány jól tükrözi az autó helyzetét az úton, viszont a volán átmérője túl nagy. Ennek előnye, hogy a legalacsonyabb pozícióban is látható az összes műszer.

17 colos felnikre szerelt 215/50-es gumikat adnak a sportos Vector kivitelhez, a Vector launch-hoz ráadásként 10 milliméterrel leültetett sportfutómű is jár. A keményebb futómű jól érezhetően tartja az igen gyors kanyarokban az autót, miközben végig alapvetően semleges marad. Kényelmetlen oldala érezhető például a rossz felületű budai alsó rakparton, ahol a Ford Focus ST 170 könnyedebben siklott át.

Egy dízel és egy benzinmotor választható a Saab 9-3-ashoz, de a benzines erőforrás háromféle maximális turbónyomással, így háromféle teljesítménnyel is elérhető. A középső alternatívánál 0,7 bar lehet a legnagyobb nyomás és 175 lóerő a maximális teljesítmény. Ezzel az 1500 kiló körüli autó nem mozog túl sportosan, különösen a 600 ezer forintért kapható automata váltóval kiegészítve nem. 100-ra gyorsulásban 1,2 másodpercet veszít a kényelmet szolgáló extra miatt (8,5s és 9,7s), a végsebességben 5 km/óra a különbség (220 és 215 km/h). Az automata váltóval szerelt 9-3-as átlagfogyasztása 9,4 liter/100 kilométeren papíron, ami 1,1 literrel több, mint kézi váltóval.

Igen kényelmesen, finoman és gyorsan kapcsolgat felfelé az ötfokozatú automatikus váltó, a fokozatok áttételezése hosszú. Ötödikben 2600-2700 körüli értéket mutat a fordulatszámmérő 130 km/órás sebességnél. A lefelé kapcsolást már lassabban végzi az automata. Kanyarban már rég lelassítottunk, bekanyarodtunk, és gyorsítanánk kifelé, amikor a váltó még mindig azon gondolkodik, melyik fokozatot válassza. Ez a lassú működés csak gyorsan autózva zavaró, normál tempónál egyáltalán nem tűnik fel.

A Sentronic váltó manuális üzemben is használható. D-ből a kart balra húzva felfelé pöcköléssel fel, lefelé pöcköléssel visszakapcsolhatunk és ilyenkor is öt fokozatból választhatunk. Kézi üzemmódban sem kap túl nagy jogosultságot a vezető, mivel egy meghatározott fordulat eléréséig nem vált feljebb a szerkezet, hiába nyomjuk előre a kart. Jó tulajdonsága a váltónak, hogy a fokozatokat hagyja kihúzatni, nem fog kanyarban vagy előzéskor váratlanul feljebb váltani. Fékezéskor automatikusan pakolja vissza a fokozatokat. Körülbelül fele-fele arányban országúton és városban járva 11 liter körüli átlagfogyasztást mértünk, ami jó érték.

Vector feliratot véstek az első ajtók küszöbjének fémbetétjébe, amely a sportos és legjobban felszerelt kivitelt hirdeti. Ebben széria a két első, két oldalsó és két függönylégzsák, az automatikus, kétzónás légkondicionáló, elöl az aktív fejtámasz, az öt hárompontos biztonsági öv, a blokkolásgátló és a menetstabilizáló rendszer, a bőr-szövet üléskárpit és a tempomat. A 11,1 millió forintba kerülő Vector launch további extrákat kap, így például 10 milliméterrel leültetett sportfutóművet, három hátsó fejtámlát, elektromosan állítható vezetőülést, középkonzolba épített hatlemezes CD váltót., komfortkapcsolós elektromos ablakot, tolatóradart és kettős xenon fényszórót.

A Saab 9-3 Sport Sedan presztízsautó. Ára is ezt tükrözi, de felszereltsége összhangban áll a 10 millió feletti árral. Az igényes kivitelű, nem hivalkodó, a legapróbb részletig átgondolt autó tiszteli elődje hagyományait. Nem ajánljuk az automata váltót a sportos autózást kedvelőknek, viszont a motor erejét csak ritka előzésekkor kihasználó vezetőknek jó választás lehet a Sentronic váltó is.

Teszt: Saab 9-3 2.0t Vector launch – Hagyományőrzés sportos felhangokkal 31