Teszt: Toyota Yaris Sol D-4D - Költséges takarékosság  Toyota Yaris D-4D Sol
Bár Japánban és Amerikában a személyautók között népszerűtlen a dízel üzemmód, az Európában 2005-re 5 százalékos piaci részesedéssel számoló Toyotának volt annyira fontos ez a dízelbarát piac, hogy kifejlesszen egy kis hengerűrtartalmú dízelmotort.

A 75 lovas erőforrást a Yarisban teszteltük, amelynek sportváltozatáért szinte rajongunk . Az utóbbi években kicsit elszoktunk attól, hogy egy kiskategóriás autó tényleg kisméretű autó legyen. A Yaris ugyan 25-30 centivel rövidebb a versenytársaknál, de ezt nem sikerült zseniális térkihasználással ellensúlyozni. Ebből fakadóan belül jóval szűkebb a közvetlen konkurenseinél az autó.

Elöl nincs baj, az első sorban az átlagnál jóval magasabb emberek is elférnek. Az ülés magassága a jobban felszerelt Sol modellben állítható, a kormányé mindkettőben. A hiányzó tengelyirányú állíthatóság ellenére az üléshelyzet jó, a kormány és a pedálok távolsága kényelmes.

A sínen csúsztatható hátsó ülés kiváló ötlet, a kisautók között ez a Renault Twingóval jelent meg. A Yarisban 150 milliméteres úton tolható előre-hátra az ülés, ami sokat javít a passzentos utastér használhatóságán. Hátratolt üléssorral megfelelő a lábtér mérete, ilyenkor nem érezni a 3615 milliméteres külső hossz szabta korlátokat. A fejtér átlagos, 175-180 centis emberek szükség esetén elférnek hátul.

Üléstologatás ide vagy oda, a csomagtartó térfogata mindig kicsi marad. 205-ről ugyan figyelemreméltó 305 literre bővíthető a raktér, de ezzel gyakorlatilag eltűnik a hátsó lábtér. Az osztott üléstámlák mindkét részének lehajtásával kialakítható 950 literes csomagtartó viszont nem rossz.

Amikor 1999-ben a Yaris megjelent, egyik különlegessége a digitális műszerfal volt. A digitális órák előnye a Toyota szerint, hogy a távolinak ható számok segítségével a vezetőnek nem kell szemével újrafókuszálnia, amikor az útról a számokra pillant. Nekünk ennek ellenére sokkal rokonszenvesebb a TS sportváltozat kerek órás műszerparkja, a most tesztelt dízelben túl kicsi volt a fordulatszámmérő. Kár a belső térben felhasznált műanyagok keménységéért, kis ráfordítással sokkal jobb minőségérzetet adhatna az autó.

Más szempontból viszont nagyon meggyőző a Yaris műszerfala. A középkonzol mindkét oldalán jókora üregben tárolhatjuk holminkat, két kesztyűtartó is van. Ezenkívül polcot találunk a kormány alatt és egy-egy pohártartó a váltókar előtt a két elöl ülőnek.

A második generációs Bosch közös nyomócsöves befecskendezéssel dolgozó motorban 1600 bar a maximális és szinte állandó befecskendezési nyomás. A legnagyobb nyomaték 170 Nm 2000 és 2800 között. A könnyűfém blokkos és hengerfejes gép hengerenként kétszelepes, a vezérműtengelyt a fogazott szíjnál várhatóan tartósabb lánc hajtja.

Nulláról százra 12,9 másodperc alatt gyorsul – gyári adatok szerint – a Yaris D-4D, végsebessége 170 km/óra. Óra szerint ezt a tempót elfogadható idő alatt elérte a tesztautó. A töltőlevegő-hűtős motor egyenletesen, de nem túl erősen húz. A nyomaték 1700 körüli fordulattól már használható.

Egy-két személlyel terhelve megfelelő lendülettel mozog az autó, országúton némi élénkséget is tapasztalni. Kis terheléssel nem nehéz előzni, a rugalmas motorral negyedikben jól gyorsult a tesztautó. A sebességváltóval elégedetlenek voltunk, mert az ebben a számban mindig brillírozó Toyoták sora után most egy határozatlanul megvezetett és pontatlan szerkezettel találkoztunk.

Az ütközéstől-ütközésig 3,3-et forduló kormánnyal jól vezethető az autó. A kezelhetőség jó, a Yaris gyors kanyarokban megbízhatóan tartja az ívet. Gázelvételre leheletnyi túlkormányozottságot tapasztaltunk, ami nem veszélyes. Az egyenesfutás megfelelő, a fékek jól lassítják az autót.

Elöl a bevált McPherson rugóstagot, hátul a torziós rudas felfüggesztéstípust alkalmazza a Toyota legkisebb európai modelljében. A rugózási kényelem elfogadható, de nem tartozik a kiskategória legjobbjai közé. A motorzaj nem zavaró, a szélzaj sem erős. Az ülések rövidke lapjaik ellenére elöl kényelmesek, hátul gyermekek megfelelő kényelemben utazhatnak.

Mivel a Yarist jelentős részben hölgyek vásárolják, akik helyett a benzinkutasok tankolnak, fontos időben szólni, nehogy teletöltsék benzinnel az autót. Tapasztalataink szerint tavaly év végén több kútnál még ismeretlen volt a dízelmotoros Yaris, nem értették, miért töltünk bele gázolajat.

Túlságosan gyakran nem konfrontálódnak majd a benzinkutasok értetlenségével a D-4D tulajdonosok. Télen, városban 6,06 literes fogyasztást jegyeztünk fel, ami nem a legalacsonyabb ebben a kategóriában, de összességében igen kedvező. Országúton ennél két literrel kevesebb is elég átlagos sebességgel.

3 125 000 forintba kerül a Yaris Terra D-4D. Ez a konkurensek árszintjét ismerve elfogadható. A dízel Yaris felszereltsége viszont elmarad a konkurensekétől. Alapáron a biztonsági felszerelések közül két első légzsák, három hátsó fejtámla, de csak két automata és egy deréköv jár. Széria a négyhangszórós rádiósmagnó és a szervokormány. Az alapfelszereltségű autóhoz felárért sincs blokkolásgátló, motoros ablakemelő és külső tükör, vagy oldallégzsák. Legalább a központi zár megrendelhető.

Ennek fényében a nem teljesen kopasz autóra vágyóknak érdemes a tesztelt Sol kivitel mellett dönteniük, amelynek listaára kereken 3,5 millió forint. A felszereltség ebben az esetben sokkal jobb. Hátul is széria a tárcsafék, van ABS, elektronikus fékerő-elosztó, magasságában állítható vezetőülés, motoros tükörállítás és ablakemelő elöl, távirányítható központi zár.

A garancia 3 év/100 000 kilométer, ami még mindig jóval hosszabb az európai konkurenseknél. Meggyőző az átrozsdásodás ellen adott 12 évi garancia is.

Kitűnő műszaki minősége, jól sikerült formaterve és gazdaságossága szól a kis Toyota mellett. Kényelme és térkínálata elmarad a kiskategória élmezőnyétől. Magasabb ára miatt az új dízelmotor várhatóan csekély szeletet hasít ki a Yaris-tortából, de akinek sok pénze van egy ekkora méretű autóra, elégedett lehet a dízel Yaris-szal.