Teszt: BMW 530dA - Majdnem M
Szomorú vagy sem, az E39-es ötös BMW napjai meg vannak számlálva. Utódjáról egyre több, a valóságot egyre pontosabban előrevetítő rajz és kémfotó jelennek meg. Először az autót várhatóan a Frankfurti Autószalonon láthatjuk majd szeptemberben, ami azt jelenti, hogy hazánkban a forgalmazása 2004 elején kezdődhet meg. Így tehát majdnem egy éve van még a hét és fél éve futó ötös sorozatnak.

Mivel az ötös fő konkurense, a Mercedes E-osztály tavaly újult meg, a bajor limuzin eladásai jelentős visszaesést mutattak az elmúlt évben. Hogy ez tartósan ne álljon fenn, a BMW eladásait különleges kivitelekkel és akciós csomagokkal segítik mindenhol, így hazánkban is. Kétszázezer forintért több mint kétmillió forint értékű extra csomag rendelhető az autóhoz, négyféle formátumban. Választhatunk Exlusive, Luxus, Lifestyle és Sport csomagot, az elnevezéseknek megfelelő többletfelszerelésekkel. Mindegyikben közös azonban, hogy a 3,0 literes dízel- és a 3,0 literes benzinmotor mellé az automatikus váltót felár nélkül megkapjuk.

Kívülről még a legnagyobb rosszindulattal sem nevezhető ódivatúnak a karosszéria, mivel az időben érkező frissítések mindig az aktuális divathoz igazították a karosszériát. Így került a dupla fényszóró átlátszó bura alá, ezért változott meg a hátsó lámpa kiosztása, és ezért díszíti ma már több króm az autót, mint 1995-ben. A tesztelt 5-ös BMW a ráadás sportcsomaggal még ráhúzott egy lapáttal, sokkal dögösebb formát öltve. Felületes szemlélő az apró hátsó szárnyat, a mélyre húzott lökhárítókat, a küszöbszélesítéseket és az M jelzésű felniket látva könnyen 400 lóerős M5-ös BMW-nek nézheti autónkat, amint ez többször meg is történt.

Figyelmesen nézve azonban észrevehetjük, hogy a sportos lökhárítók nem egészen azonosak az M5-ösével, a felnik is „csak” 17 colosokat, nem 19-esek, az extraként feltüntetett „jól látható kipufogóvég” egycsövű és lefelé konyul, no meg az 530d felirat is elég árulkodó tud lenni. Azért a 207 lóerő különbség ellenére ne hagyjuk azonnal faképnél a ketyegő ötös BMW-t, ugyanis a dízelmotor is hatásos élményt képes nyújtani.

Hasonló az élmény, mint a néhány hete kipróbált BMW 740d-nél, vagyis a gyorsulás és lassulás szédületes, a gázadás és fékezés hatására fellépő fizikai jelenségek már-már a hihetetlen kategóriát súrolják. A négyliteres dízelmotorral szerelt hetes BMW 7,4 másodperc alatt gyorsul fel 100-ra, az 530dA pedig 8 alatt teszi meg ugyanezt. A különbség minimális és alig érezhető. Ami mégis az ötös felé billenti a mérleg serpenyőjét, az a kisebb és könnyebb autó jóval kezesebb viselkedése. Az ötös BMW futóműve és kormányzása talán még a 3-as BMW-nél is sokkal jobb.

Mint említettem, a sportcsomagot megrendelve az automatikus váltót kérés nélkül megkapjuk. Ez azonban ne tántorítson el senkit, ugyanis az ötfokozatú szerkezet kézzel is kapcsolható, de teljesen automata módban is tökéletesen szolgálja a sportos autózás örömeit. Létezik a váltónak sport üzemmódja is, ilyenkor a leszabályozás valamivel feljebb történik, és a visszaváltáshoz is kevésbé kell gyötörnünk a gázpedált.

Kézi üzemben a sebességváltókart hátrafelé húzva válthatunk feljebb, előretolva pedig vissza. Ez ugyanúgy működik, mint a versenyautókban, a személyautóknál viszont fordítva szokás, nem baj. Kézzel kapcsolva is rövidek a kapcsolási idők, mégis érdemes az automata módot választani, mert a számítógép sokkal jobban tudja, hogy mikor kell váltani, mint mi.

Kivitelezhető, de nem reális a 8,2 literes átlagfogyasztás. Ez az érték azért ismételhető meg, mert az autó vegyes körülmények közt, nagy hidegben, sokat használva városban képes ilyen fogyasztást is teljesíteni, és azért nem reális, mert aki BMW 530d-t vezet, sűrűbben nyomja tövig a gázt. Az átlagfogyasztás ilyenkor sem válik magassá, az útviszonyoktól függően alulról vagy fölülről súrolja a tíz litert.

Nem csak erős és nyomatékos, hanem gyönyörű hangú is a háromliteres dízelmotor. Bár a dízeles ketyegésből valamivel több jut az autóba, mint amit szeretnénk, rázkódás, remegés egyáltalán nem érezhető, és a hat henger duruzsolása igazán lélekmelengető.

Hátsókerék-hajtás: egyeseknek az öröm kimeríthetetlen forrása, mások számára idegtépő rémálom. A vacak téli időjárás közepette nekünk mindkettőből jutott ízelítő. Sajnos az autóhoz nem jár szériában menetstabilizáló elektronika (DSC), így a 176 900 forintos extra megvásárlása mindenképpen tanácsos. A kipörgésgátló ugyan az alapfelszereltség része, de a DSC megrendelésével sem pazaroljuk pénzünket. A rendszert használva felettébb nagy biztonságban, de az örömtől teljesen megfosztva autózhatunk, a menetstabilizálót kikapcsolva teljes a Kánaán.

Az M csomaggal remek sportfutómű érkezik, ami a régimódi hátsókerék-hajtásosok gonosz viselkedését abszolút megtagadja. Amikor az autó hátulja hevesen megpróbál helyet cserélni az orrával, gázelvételre nem további forgás, hanem az ívre visszatérés a reakció. Bekapcsolt DSC-vel is kissé meg tud indulni a BMW fara, de még mielőtt baj történne, a nagy vándorlást drasztikus beavatkozás szakítja félbe.

Utasterében az ötös BMW a külsővel ellentétben ma már kicsit elavultnak számít. Nem a szolgáltatások színvonala, vagy a kidolgozás minősége kritizálható, hanem a túlságosan komor és kimért felépítés az, amiben például az E-osztály sokkal jobb. Az utastér nagysága elsőrangú, a pohártartók és tárolórekeszek száma is hozza a ma elvárt szintet. A sportcsomag áldása a versenyautószerű vezetői környezet a háromküllős M sportkormánnyal és a fixen tartó sportülésekkel. A visszafogottságot oldó alumínium betéteket is a 200 ezer forintos sportcsomagnak köszönhetjük. Maradi megoldás, hogy elöl csak kazettával adagolhatjuk a hifit, a CD-tár megtöltéséhez a 460 literes csomagtartót kell felkeresnünk.

Biztonságosság szempontjából állja a sarat az ötös BMW a ma dúló légzsákháborúban. Szériában az elöl ülőket hat légzsák veszi körbe a műszerfalban, az ajtókban és a tetőkárpitban, de felárért a hátsó utasok is kaphatnak oldallégzsákot. Hátulra három fejtámlát és hárompontos biztonsági övet szereltek, és az Isofix gyermekülések rögzítéséről is gondoskodtak.

Általában elmondható, hogy modellváltás előtt különösen érdemes megvásárolni egy autót. Egyrészt ilyenkor az importőrök nagyvonalú kedvezményekkel teszik vonzóvá az öregecske járművet, másrészt a konstrukció kiforrottsága is indokolttá teszi a vásárlást. Az ötös BMW ára kategóriájában jó, utasterének nagysága remek, a háromliteres dízelmotor teljesítményére és fogyasztására nem lehet panasz, egyedül a túl egyszerű belső kialakítást kell megbocsátanunk. Kell ennél több ok a vásárlásra?

Teszt: BMW 530dA – Majdnem M 29