Hasonló méretű és egyterű formájú autó már létezik a Hyundai Matrix és a Mitsubishi Space Star személyében, magas tetős kisautó is van a a Ford Fusion óta.. A Fiat Idea csak később lesz kapható. Egy egyterűt azonban az utastér ötletes átalakíthatósága tesz egyterűvé. A Meriva pont ebben lepi meg a világot, így megjelenését kategóriateremtőként értékelhetjük.
Az utastérnek számtalan arca van, az ülések variálása olyan gyors és látványos, mintha egy varázsló suhintott volna pálcájával. Egy suhintásnál nem is kell nagyobb erőfeszítés a három hátsó, vagy az első utasülés átrendezéséhez.
40:20:40 arányban osztott a hátsó ülés, ami a trükk lényege. Az üléseket egy mechanizmus segítségével egyenként le lehet hajtani, illetve a két szélsőt 200 milliméteres úton sínen lehet tologatni. De három hátsó ülés a legtöbb egyterűben van, az üléspad már a kocka Mazda 121-ben is sínen csúszott, mitől nagy dobás az Opel miniegyterűje?
Több okból is. A középső hátsó ülés támlája 15 centiméterrel keskenyebb az ülőlapnál. A támla igényes, négycsuklós mechanizmussal előrebuktatható a két szélső ülés magasságába. Ezt követően a két ülés 7,5-7,5 centiméterrel közelebb tolható egymáshoz. Ez növeli a teret vállszélességben, mivel az utasok eltávolodnak az oldalajtóktól.
Ez még nem minden. A lábtér is jócskán gyarapítható, amennyiben a megmaradt két ülést 70 milliméterrel hátratolják. Akinek ez nem elég, még a három fokozatban rögzíthető hátsó támlákat is kényelmesebbre állíthatja.
Persze az összes állítási lehetőségnek vajmi kevés értelme volna, ha a belső tér nem sikerült volna olyan tágasra, amilyen. Elöl és hátul is annyira szellősen elfér négy szálfatermetű utas, mintha a Meriva hossza nem 4042, hanem legalább 4442 milliméter lenne. Fejtérből és a hátsó utasoknak jutó lábhelyből is akkora a bőség, mint egy jobb középkategóriás kombiban.
Hasonló a térkínálat a csomagtartóban is. Alaphelyzetben, 350 liternyi hely jut a kalaptartóig mérve. Ez több, mint mondjuk egy ötajtós Volkswagen Golfé. Ha az ablak pereméig rakodunk, 490 literre nő a tér. Egy négyméteres egyterűben ez eleve rekordgyanús. Meredekebbre állított hátsó üléstámlával 560 literes teret használhat ki a család. Lehajtott hátsó ülésekkel rögtön 1410 köbdeciméter jut a poggyászoknak.
Aki az Enjoy, vagy a Cosmo kivitelt választja, a ledönthető támlájú utasüléssel is sakkozhat a térbővítésben. A maximális raktér ezt az opciót is kihasználva, 2005 liter. Ilyenkor a sajtóanyag szerint befér egy 240 centis szörfdeszka. Hazánkban nem túl magas a hullámlovasok száma, de szörf helyett gondoljunk lapra szerelt íróasztalra, és máris hasznosabbnak tetszik a lehajtható támlájú utasülés. Mindezek után a Meriva utastér-koncepciója tényleg joggal viseli a FlexSpace (rugalmas tér) nevet.
Ilyen méretű autóban páratlan extrák is megrendelhetők. A többféle fejegység közül választhatunk olyat, amelyikkel a hátsó utasok az elöl ülőktől függetlenül választhatják ki a hallgatott rádióállomást, vagy a hangerőt. A padlót merevítő alagút végén található a hátsó vezérlőpult. A Meriva kapható DVD-lejátszóval, mint az Opel Zafira.
Kétféle motorral vezettük az autót a sajtóbemutatón. Az 1,8 literes benzines a Corsa GSi-ben is szolgál. Míg a Corsát szinte vad menetteljesítményekhez segíti, a Merivában jóval visszafogottabb a lendület. 1350 kilós súlyával a mini egyterű szinte a dízel Astrákkal van egy súlycsoportban, tehát egyáltalán nem könnyű, mégis többet vártunk volna a 125 lóerős motortól. A menetteljesítmények azonban egy családi autótól jónak számítanak. A motor egyenletesen húz. Maximális nyomatéka csak 4600-as fordulatszámon ébred, de már az alapjáraton alig túl is megfelelő erőben van.
Sík úton élénken lehet vele haladni, hegyes-völgyes vidékén azonban jobb partner komótosabb tempóhoz. Százra 11,3 másodperc alatt gyorsul, az 1,8 literes Meriva végsebessége 192 km/óra.
Papíron nem ennyire gyors, de mégis kellemesebben vezethető a vadonatúj, közös nyomócsöves turbódízel. A CDTI motor az Isuzu fejlesztése, és a Honda Civic-ben is megvásárolható. Maximális teljesítménye 100 lóerő, a 240 Nm-es nyomatékot 2300-as fordulattól adja le a motor.
Már 1700-tól kellően erős megfontolt előzésekhez, 2000-től remek formában van. Hangja bemelegedve is jól hallhatóan dízeles, 140-es sebességtől uralja az utastér hangvilágát. Ez a motor az első dízel, amely megfelel az Euro 4-es kipufogógáz-szabványnak.
Nagyon kellemese meglepetés volt a Meriva váltója. Könnyen és nagyon pontosan kapcsolható, a kar rövid utakon jár. Az áttételezés jól eltalált. Kövér gázra a dízellel visszakapcsolás nélkül is erőteljesen nekiiramodik az autó, negyedikben igazán dinamikus. Nem csak élénksége, hanem várhatóan szerény fogyasztása miatt is jól dönt, aki a háromféle benzines és a kétféle dízel közül a CDTI-t választja. Gyári adatok szerint 5,5 liter a szabványos átlagfogyasztás.
A bemutatón nem vezettük a 87 lóerős alapmotort és a teljesítményben fölötte következő benzines erőforrást sem. Az 1,6 literes, hengerenként kétszelepes motor mellett 16 szelepes ezerhatossal is kapható lesz a Meriva. Utóbbi 100 lóerős és automatizált kézi váltóval, azaz Easytronic-kal is választható. Ősztől az 1,8 literes benzineshez is rendelhető Easytronic.
Igényes anyagokból áll a belső tér. A műanyagok barátságosak, az órákat keretező krómcsík elegáns. Annak ellenére, hogy csak magasságában állítható a kormány, jó az üléshelyzet. Az első ülések több órás utakon is kényelmesek.
Minden Merivában alapfelszerelés a két első és két oldallégzsák, a fékasszisztens, a blokkolásgátló, két Isofix rögzítési pont hátul, az ütközésnél kiakadó pedálrendszer. A függönylégzsákot megrendelve automatikusan jár a ráfutásos balesetekben hasznos aktív fejtámla.
Bár házon belül sokan Corsa egyterűnek hívják a Merivát, a két típus alkatrészeinek csak 15 százaléka közös. Az első futómű a Corsából jön, a hátsó az Astrából. Az elöl McPherson, hátul csatolt lengőkaros kerékfelfüggesztések hangolása feszesebb a Corsáénál, szélesebb a nyomtáv és a kormányzás áttétele is közvetlenebb. A Meriva 17 colos gyári felnikkel is kapható.
A sajtóbemutató nagy örömünkre hegyes-völgyes vidéken volt. Kanyarra kanyar következett, így volt módunk kiélvezni a Meriva kiváló kanyarstabilitását és agilis vezethetőségét. Egy közel 1,4 tonna súlyú családi autóba kivételes esetekben sikerül ennyi élénkséget csempészni. Szűk kanyarokban igen zavaró volt az A-oszlop szélessége, ami sokat eltakarhat a szembejövő forgalomból. Ez konstrukciós sajátosság, az egyterűk vásárlóinak sajnos ezzel együtt kell élniük.
Jelenleg csak a Meriva induló ára ismert. A magyarországi Opel divízió élén álló Wolf Károly elmondta, hogy hazánkban 2 999 999 forinttól lesz kapható a Meriva, 87 lóerős benzines motorral. A többi motor-, és felszereltségváltozat ára csak néhány hét múlva derül ki.
Hárommillió forint igen kedvező ár a rendkívül sokoldalú autóért. Ha akarjuk, tágas csomagterével egy alsó középkategóriás kombit is kivált, kényelme jobb a kisautók átlagánál. Térkínálata eléri a középkategóriás kocsikét, variálhatóságára őszintén azt mondhatjuk, hogy egyedülálló. Ennyi autót máshol jóval több pénzért sem kapni. A Meriva elsőként érkezett és maradéktalanul megérdemli az ünneplést.