Vezettük: Ford Tourneo/Transic Connect – Üveges, dobozos
Az új Transit Connectnek jóformán egy közös alkatrésze sincs a Transittal, mégis megkapta a nevét, amivel a Ford profi haszonjárműs mivoltát akarta hangsúlyozni az új modell esetében.

A Tourneo Connect a Transit Connect családi változata, amit öt variálható üléssel kapunk gyári kivitelben. Hétköznap kiváló áruszállító, hétvégente pedig tágas családi autóként is funkcionálhat.

A Transit/Tourneo Connect kétféle tengelytávval kapható, aminek köszönhetően két áruszállító szegmensben is eladható az új Ford. A 2664 milliméteres tengelytávval rendelkező Transit Connect a Citroën Berlingo, Renault Kangoo és Peugeot Partner vetélytársaként jelenik meg.

A hosszabb Connect 2912 milliméteres tengelytávval rendelkezik, és 1981 milliméteres magasságával mintegy 7 centivel magasabb is kisebb társánál. Ebben a kiszerelésben az egy tonna alatti közepes áruszállítók között (Peugeot Expert, Nissan Vanette Cargo) van komoly keresnivalója.

Mivel a Transit/Tourneo Connect haszonjármű standardok alapján készült, ezért rendkívül strapabírónak és tartósnak ígérik mindkét változat. 250 ezer kilométerre tervezték a motort, ami a valós életben nem tűnik soknak. Az átrozsdásodás elleni garancia 10 évre szól.

A részben duplafalú karosszéria kiváló merevséget biztosít. A rögzítésre szolgáló gyűrűk mellett, gyári lyukakat is találunk a raktér oldalfalán, amire akár polcrendszer is rögzíthető.

A rövid tengelytávú változat raktere 2,8 a hosszabbiké 3,67 köbméteres alaphelyzetben. A raktér szélessége 1226 milliméter, hossza pedig 1739 illetve 1986 milliméter. A teherbírás motortól és tengelytávtól függően 625 és 900 kilogramm között változik.

A vezetőfülkét félmagas, vagy teljes magasságú válaszfal különíti el a raktértől. Újdonság a félrehajtható válaszfal, mely jócskán megnöveli a rakteret a minden változatban a padló síkjába hajtható utasülésnek köszönhetően.

Mindkét oldalra rendelhető tolóajtó lemezelt vagy üveges változatban is. A három állásban kiakasztható hátsó ajtó igen masszív, ráadásul hálóval védett pakolórekeszeket is találunk rajta.

A vezetőülésben helyet foglalva a magas üléspozíción és a magas szélvédőn kívül semmi sem juttatja eszünkbe, hogy egy áruszállítóban ülünk. Habár a válaszfallal ellátott változatban kicsit szűk a lábtér egy 190 centis sofőr számára, mégis kellemesen vezethető az autó. A pohártartó mellett számtalan helyre pakolhatunk, többek között a fejünk felett található polcra, amit azonban csak felárér ellenében kapunk.

A kormánykerék, a bajuszkapcsolók leginkább a Fusion-re emlékeztetnek bennünket. Az ötsebességes kézi váltó egy személyautóban is megállja a helyét, olyannyira jól kapcsolható.

Ami a motorizáltságot illeti, két dízelmotor és egy benzines választható. Az 1,8 literes Tddi dízel 75 lóerejével a leggyengébb, viszont 175 newtonmáteres nyomatéka meghaladja a benzines motorét.

A közös nyomócsöves, 1,8-as TDCi turbódízel 90 lóerőt teljesít, 220 newtonméteres maximális nyomatékát pedig 1700-as fordulatnál adja le.

Az egyedüli benzinmotor a dízelekkel azonos lökettérfogattal rendelkezik, amiből 115 lóerőre és 160 newtonméterre futja.

A dízeleknél 25 ezer, a benzinesnél 20 ezer kilométerenként ajánlott olajat cserélni. A benzinmotor hosszú élettartamú gyertyákat kap, illetve egy 150 ezer kilométerre ajánlott vezérműszíjat, tehát a karbantartásra várhatóan nem kell sokat költeni.

A három motor közül a TDCi motor kipróbálására nyílt lehetőségünk, amivel maximálisan elégedettek voltunk. Alapjárattól kezdve megfelelően húz a motor és egy jó áruszállítóhoz hűen nem vágyakozik magas fordulatszám-tartományokba.

De elsősorban a futómű volt az, ami elnyerte tetszésünket. A Ford futómű részlege nem hazudtolta meg önmagát, és ismét egy remekül hangolt kerékfelfüggesztéssel rukkolt elő. Elöl gáztöltésű lengéscsillapítók kíséretében McPherson rendszerű futómű gondoskodik a rugózásról. Hátul stabilizátorral ellátott laprugókkal szerelték a Connect-et. Ennek ellenére üres állapotban sem pattogott az autó, meglepően kellemes és csendes autózást tesz lehetővé.

A fékhatás is egy személyautóhoz mérhető leginkább, nyomát sem éreztük a hátsó kerekek blokkolásának.

Első próbán pozitív benyomást keltett bennünk a személy- és áruszállító változat egyaránt. A legolcsóbb Transit Connect 2 399 000, a Tourneo Connect pedig 3 623 000 forintért lehet a miénk, benzinmotorral.