Hasonló recept szerint készült az új A3-as is, mivel az ősszel piacra lépő ötös Golf technikáját hozza előre. Ennek megfelelően a két autó közös padlólemezre épül, és az elöl McPherson, hátul többlengőkaros futómű is részben azonos. A különbség viszont sokkal látványosabb. Amíg a Golf továbbra is konzervatív családi autó marad, az Audi A3-as fiatalosabb és sportosabb. Mivel az új A3-as laposabb és szélesebb is elődjénél, kupésabban és dögösebben néz ki. Különösen szemből látványos a szigorúan agresszív forma, az előttünk haladók rögtön kitérnek utunkból.
Egetverő különbség az elődhöz mérve, hogy 6,5 centimétert gyarapodott a tengelytáv. Ez az a méret, ami nagyban befolyásolja a hátsó lábtér nagyságát. Az elődben meglehetősen parányi volt a tér a hátsó üléssorban. Most már könnyebb megközelíteni a hátsó üléseket és a hely is bővebb. Szokásos autós újságírói paradoxon a saját maga mögé beülő vezető. Ezen a próbán az A3-as jól szerepelt, a 187 centis magasságomhoz beállított vezetőülés mögé sikerrel préseltem be magam. Csak a nyithatatlan ablakok miatt rám törő klausztrofóbia és az agresszív vezetési vágy parancsolt vissza a volán mögé.
Mert a legjobb dolga az A3-asban a vezetőnek van. Egyrészt nagyon kényelmesen el lehet helyezkedni, az Ambition sportülései masszívan támasztják a lábat és a derekat, a felárért rendelhető gerinctámasz változtatható méretű és helyzetű, így púposok és kevésbé púposok is saját alkatukhoz lőhetik be az üléspozíciót. Négy irányban állítható a kormány, ami alapáron bőrhuzatú, csakúgy, mint a váltógomb.
A másik dolog, amiért az A3-as vezetője igen jól érzi magát, az az élvezetes vezethetőség. Ennek alapfeltételeit a közvetlen kormányzás és a precíz futómű teremti meg. Az Ambition kivitel 1,5 centivel lejjebb ültetett sportfutóművön és 17 colos felnikre szerelt, 225/45-ös gumikon fut. A menetstabilizáló elektronika nem képezi az alapfelszereltség részét, ám a tesztautóba beépítették ezt az extrát. Meglepően gyors kanyarvételt tesz lehetővé az A3-as, váltott ívből sem akar kitörni még kikapcsolt ESP-vel sem. Jóindulatú orr-tolással figyelmezteti a vezetőt, ha eltúlzott a sebesség. Gázelvételre picit az autó elejéhez igazodik a hátulja, és így az autó visszatalál a helyes ívre. Erőteljes lassulást produkál a mind a négy keréknél tárcsákkal működő fékrendszer, és a fékerő adagolhatósága is könnyen kiismerhető.
Hátránya a sportosságnak, hogy rossz úton már fele ennyire sem élvezetes haladni. Az elviselhetetlen színvonalú budapesti utakon a sportfutómű felváltva üt és dobál.
211 km/óra az autó végsebessége. Az autó csendessége még ennek közelében is feltűnő. Bár a kipufogógázok látványos dupla csövön távoznak a motorból, sportos hang csak az autót folyamatosan bámuló embertömegnek jut, az utastérbe zaj alig szűrődik.
Ami a felhasznált anyagokat vagy a kidolgozás minőségét illeti, az előző A3-as utasterével sem volt különösebb gond. Most is a prémium kategóriának megfelelően puha műanyagok és finom kárpitozás veszik körbe az utasokat, a kapcsolók és gombok precízen működnek. A középkonzol oldalát is puha műanyag borítja, ám a váltókar mellett keresztbe ívelő látványos műanyag rúd nyomja a vezető gázt adó lábát.
Sportosabb és szebb lett a középkonzol, és jó vonás az is, hogy rengeteg a tárolórekesz. A forgókapcsolónak látszó tárcsa valójában csak jobbra-balra nyomkodható, és ezzel egyszerűen lehet szabályozni az automatikus légkondicionálóval a hőmérsékletet. A két első ülés közti könyöklő és a hátsó sízsák feláras tétel.
Kezdetben nehezen barátkoztunk meg a 150 lóerős közvetlen befecskendezéses benzinmotorral. Az elektronikus gázpedál szokatlansága és a motor alacsony fordulaton tapasztalható nyomatékszegénysége miatt vagy csak csikorgó kerekekkel bírtunk elindulni, vagy sehogy sem. Az idő múlásával azonban sikerrel idomultunk a motorhoz.
Hatfokozatú, az országúti autózást támogató, hosszú áttételezésű kézi sebességváltó társult a motorhoz. A gyári adatokban jelzett 9,1 másodperces százra gyorsulás a valóságban többnek érződik, az autó kettesben, a leszabályozás közelében futja meg a százat. Igazából közepes fordulatszám-tartományban van elemében a motort, 3000-es fordulat felett már tisztességes lendülettel nyomul előre az autó. Könnyen és pontosan kapcsolható a váltókar, és valószínűleg csak a kevés futott kilométer (650km) volt az oka, hogy a szerkezet néha hajlamos volt megakadni. A teszt végére ugyanis az akadozás teljesen eltűnt.
Városban és nagy sebességgel közlekedve autópályán sokat fogyaszt a korszerű motor, a teszt alatt 12-13 liter benzin fogyott ilyen használat mellett. Zömében országúton haladva azonban tartható a 6,5 liter is. A teszt alatt átlagban 11,2 liter benzint fogyasztott a 2.0 FSI motoros A3-as.
Prémium autó az A3-as és ennek megfelelő az árazása is. A legolcsóbb 1,6-os FSI modell 4 942 000 forintba kerül, ám a vásárlók többnyire a drágább és jobban felszerelt autókat választják. A 2.0 FSI Ambition alapára 6 976 000 forint. Gazdag, de nem teljes a szériafelszereltség. Alapáron jár többek közt az ABS, a két első és két oldalsó légzsák, a fűthető, elektromosan állítható külső tükrök, a fűthető ablakmosó fúvóka, a távirányítós központi zár. Csak rádió előkészítést kapunk alapáron és az automatikus légkondicionálás is feláras. A többek közt Alcantara bőrkárpitozással, ESP-vel és függönylégzsákkal felszerelt tesztautó árcéduláján 8 842 000 forintos összeg szerepel.
Az autó árát nem szabad úgy kiszámítani, hogy a hasonló motorizáltságú A4-es árából levonjuk az ajtószám és a méretkülönbség okozata többletet, mivel az A3-as teljesen más vásárlói közönséget céloz meg. Bár az autó sportossága és kezessége nem vitatható, mégis úgy gondoljuk, hogy elsősorban nevével és formájával fogja magát eladni az új A3-as.
Műszaki adatok – Audi A3 2.0 FSI Ambition Lökettérfogat (ccm) 1984 Furat x löket (mm) 82,5×92,8 Hengerek / szelepek száma S4/16 Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 110(150)/6000 Max. nyomaték (Nm/ford) 200/3500 Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,1 Végsebesség (km/h) 211 Fogyasztás (l/100 km) város 9,6 Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,3 Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,9 CO2 kibocsátás (g/km) 166 Gumiméret 225/45 R17 Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4203/1765/1421 Tengelytáv (mm) 2578 Csomagtér (liter) 350-1100 Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1275/560 Üzemanyagtank kapacitás (liter) 55 Listaár (forint) 6.976.000 A tesztautó ára (forint) 8.842.000