Vezettük: Volvo S60 R/V70 R - Erőtől duzzadó nyugalom
A Volvótól nem idegenek a kis szériában gyártott sportos modellek, mint ahogyan azt megfigyelhettük a 90-es évek közepén a 850 sorozatnál, amely 250 lóerőt vitt át az aszfaltra. Akkoriban is a mostani R jelzés volt olvasható az autón.

A korábbi modellekhez képest azonban most szembetűnő változás, hogy az R modellek jobban kilógnak kevésbé sportos társaik közül, többek között a módosított frontrész miatt. Természetesen a nagyobb méretű abroncsok illetve a jellegzetes színek most is ismertető jegyek maradnak. Szintén árulkodóak a szolidan elhelyezett R betűk a hűtőmaszkon, a csomagtérajtón és a felniken.

Az S60 R modell kapott egy kis méretű, szolid légterelőt is, mely apró mérete ellenére jócskán megnöveli a leszorítóerőt, amitől jóval kezesebbé válik a limuzin.

Belülről a kék színű varrással ellátott bőrbetétek, a kék műszerszámlapok illetve a taposóba és küszöbbe vésett emblémák adják tudtunkra, hogy nem egy átlagos Volvóban ülünk.

Az autó legszebb része viszont kétségkívül a motortérben található, mivel a motor külső design-jára is nagy hangsúlyt fektettek a Volvo-nál.

Az ismerős öthengeres turbó erőforrás kereken 300 lóerőt teljesít, amit a megnövelt 1-1,1 baros töltőnyomással értek el. Ez a teljesítmény 5,7 másodperc alatt gyorsítja a limuzint 100 km/órára, a kombinál pedig 5,9 másodpercre van szükség.

A KKK turbóval szerelt aggregát már 1950-es fordulatnál leadja maximális 400 newtonméteres forgatónyomatékát, melyet a magas nyomás miatt két töltőlevegő-hűtővel szereltek fel.

A motor szívó- és kipufogóoldali, folyamatosan változó CVVT szelepvezérlése a fordulatszámnak és a terhelésnek megfelelően működik. A motor károsanyag-kibocsátasa teljesíti az Euro 4-es szabványt.

Az erőátvitelről egy új hatsebességes kézi váltó és a korábbi modellekből átvett ötsebességes Geartronic automata váltó gondoskodik. Utóbbival 350 newtonméterre csökken az autó nyomatéka.

Az R modelleknél a sportosság mellett a biztonság volt a másik fő szempont, ezért mindkét változat kizárólag összkerékhajtással rendelhető. A Haldex rendszerű hajtás alapvetően egyezik az XC90-ben és S60 AWD-ben találhatóval.

A számtalan újítás közül talán a három fokozatban állítható futóműre a legbüszkébb a Volvo, amely lehetőséget nyújt a kényelmes és az extrém sportos vezetésre egyaránt. A műszerfalon elhelyezett három vezérlőgombbal választhatunk a komfort, a sport és a fokozott sport beállítások között.

A Comfort gomb megnyomásával állíthatjuk a legkényelmesebbre a futóművet, amely ideális a városi, illetve a síkos úton való közlekedésre. A Sport hangolás már inkább a nagy sebességre és a kanyargós utakra ideális, de még ebben az állasban sem kell nélkülöznünk minden kényelmet.

Ebben a két fokozatban a futómű úgy nyeli el az úthullámokat, hogy a karosszéria gyakorlatilag mozdulatlan marad. Ezt a 4C (Continuously Controlled Chassis Concept – Folyamatosan Vezérelt Futómű Koncepció) technika teszi lehetővé, mely a számtalan szenzor jeléből úgy számítja ki az autó mozgását, és úgy szabályozza másodpercenként ötszázszor a lengéscsillapítókat, hogy a karosszéria mindig párhuzamos legyen az útfelülettel.

Az Advanced beállítást választva ez a funkció megszűnik, minden rezdülést érezhetünk az ülésben és kihasználhatjuk a 300 lóerőben rejlő lehetőségeket. Sajnos a magyar útminőséget nem fogja tolerálni ebben a beállításban az autó, de mindenképpen megéri a kompromisszumot az így szerzett élmény.

Habár a futómű a gyorsításból és fekezésből adódó dőlést is kiküszöböli, azért jócskán kell kapaszkodnunk mindkét esetben A megállásról 330 milliméteres féktárcsák és négydugattyús Brembo féknyergek gondoskodnak. 100 km/óráról 36 méter szükséges az R modelleknek míg a 17 colos felniken lévő Pirelli P Zero Rosso abroncsokat állóra fékezi. A passzív és aktív biztonság terén a hagyományos magas műszaki színvonalat nyújtja a Volvo R sorozat is.

Évente körülbelül 7000 darabot kíván értékesíteni a Volvo az R szériából, főként az Egyesült Államokban, az Egyesült Királyságban, Németországban, Japánban és Svédországban számítnak nagy érdeklődésre.

Magyarországon az S60R-ből 12-13 darab, a V70 R-ből pedig 2-3 darab megrendeléssel kalkulál a Volvo. Aki ezen néhány kiváltságos közé tartozik, az 16 990 000 forintot fog fizetni a limuzinért, 17 990 000 forintot pedig a kombiért.