Még három évig kell kitartania a jelenlegi Punto generációnak a kisautók piacán, ahol elődei történelmet írtak 10 év alatt eladott ötmillió autóval. Az átdolgozás utáni autónak jó esélye van a sikerek megismétlésére.
Megjelenése óta a kategória élmezőnyéhez tartozik a Puntók térkínálata. Ezen az egyre hosszabbra nyúló mai kisautók között sem változott semmi. Elöl jóval az átlag feletti testmagassággal is jól beállítható az ülés. Hátul nincs helyszűke, nagy a lábtér, a fejnek is elegendő hely jut. A belső tér anyagminősége a modellfrissítés ellenére távol van a VW Polótól, a Honda Jazztől vagy a Mazda2-től. Ebből a szempontból közepesen teljesít az autó. A műanyagok kemények, nem tűnnek túl igényesnek.
Értékelendő részlet viszont a szövetborítású A-oszlop. Az anyagminőségtől nem, a műszerfali tárolóhelyek számától viszont el voltunk ragadtatva. Három mélyedés van a műszerfal tetején, mindegyik elég mély ahhoz, hogy hétköznapi kanyarvételnél tartalmuk ne landoljon a földön. A kesztyűtartó mérete jó, az első ajtókban két ajtózsebet is találtunk. A kettő közül a kisebbik csak akkor jár, ha valaki lemond a rádióról, mert helyét normál esetben a hangszórók foglalják el. Az ülések oldalán is találtunk egy kisebb vályút, középkonzol aljában igen nagy tér vár két pohár mellett egyéb holmira.
297 literes a csomagtartó, ami még mindig a tágasabbak közé tartozik a kisautók között. A csomagteret mindenhol filc burkolja, a hátsó üléstámlák osztottan lehajthatók.
Felárért és csak magasságában állítható a kormány, de ennek ellenére jó az üléshelyzet. Igen jók az első ülések. A vezetőé 19 000 forintos felárért állítható deréktámasszal szolgált, amiben a kormányállítás is benne van. Hátul átlagos az üléskényelem. A kisautókra jellemzőnél sokkal jobb a rugózási komfort. A lágy felfüggesztéseken futó autóval zavartalanul gördültünk tova a leggorombább budapesti utakon is. A zajszint csekély, a kulturáltan járó motor nem csap zajt, nagyobb sebességnél sincs zavaró szélzúgás.
A City gombot megnyomva szinte zavaróan könnyűvé válik a kormányzás, ami parkolásnál használható. 70 km/óránál automatikusan kikapcsol ez az érdekes, de könnyen nélkülözhető plusz rásegítés. Normál rásegítéssel jó az egyenesfutás, oldalszélre a Punto nem érzékenyebb a megszokottnál. A kormányzás nem igazán pontos.
Különösebb izgalmakra és vezetési élményre nem számíthatnak az ötajtós Punto mellett döntők. A puha rugózású autó erősen oldalra dől kanyarban, bamba alulkormányozottsággal veszi az izgalmas sebességgel indított kanyarokat. Gyors fordulókban kinyomhatjuk a kuplungot, elvehetjük a gázt, de akár fékezhetünk is, a jóindulatú Punto nem akar keresztbe állni. A fékek lassítóereje átlagos.
Megkockáztatjuk, hogy aki a hajszállal kétmillió forint alatti közönségcsalogató modellekre utazik, az a Punto Actual-lal jár legjobban, mivel a Puntónál nem lemondás a 60 lóerős motort választani. Ez az 1242 köbcentis motor a kiegyensúlyozottság iskolapéldája. Jól húz kis fordulaton, a 80 lóerős Albeában kritizált letargiának nyomát sem leletük benne alacsony fordulaton. Csekély teljesítménye ellenére a motor jól viseli a klímakompresszor bekapcsolását, nem törik meg azonnal a lendület. Alapjárat közelében sem gyengélkedik, az első kilométereken is könnyű volt vele elindulni. Járása nagy fordulaton is sima.
Városban fürgén haladhatunk vele, ebben a jól eltalált váltóáttételek is segítenek. Országúton és autópályán kettőnél több utassal hamar elérjük a motor teljesítőképességének határát. Míg kis terheléssel az 1,2 literes motor elég sokat megőriz városi gyorsítóképességéből, négy személlyel már alaposan meg kell fontolni az előzéseket. Ha csak ketten ülnek a Puntóban, akkor az ezerkettes motorral virgonc előzésekre is kapható az autó. A motor könnyen felpörög, adott esetben 6500-ig kihúzathatjuk. Puhán és akadozás nélkül jár az ötfokozatú váltó karja. A kapcsolási utak hossza lehetne rövidebb, a sebességváltó áttételezése jó.
Városban klímával, egy cseppet sem takarékoskodva, 8,2 litert fogyasztott az ezerkettes motor. Kényelmes tempójú országúti és elővárosi fogalomban 5,7 litert mértünk, hosszabb vidéki úton 5,6 litert tankoltunk százon. Az utóbbi időben vezetett 1,2 literes autók közül egyedül a Seat Cordoba volt ilyen takarékos, a Skoda Fabia, a Volkswagen Polo is jóval többet fogyasztott városban. Végre egy autó, amely nem csak papíron bánik takarékosan a benzinnel!
Active kivitelben alapfelszerelés a két első légzsák, a központi zár, a motoros ablakemelő elöl és a szervokormány. A listaár ötajtós karosszériával 2 350 000 forint. A Punto nagyon előnyös tulajdonsága, hogy egy eredetileg kopasz modell is felszereltethető minden kívánt extrával. Adott esetben vehetünk fekete lökhárítós Actualt klímával és függönylégzsákkal. Az oldallégzsák felára 69 000, a függönylégzsáké 119 000 forint. A klímaberendezés sem kerül sokba, 225 000 forintért rendelhető meg.
Szerény fogyasztásával, kedvező alapárával, kedvező felszereltségével és értékállóságával a Punto a leggazdaságosabb autók közé tartozik. Már ez is elegendő érv lehetne az olasz újdonság mellett, de a Punto még kényelmes, tágas és kulturált is. Ha kisautókról van szó, akkor a Fiat továbbra is a legjobbak között van.
Műszaki adatok – Fiat Punto 1.2 8V Active | |
Lökettérfogat (ccm) | 1242 |
Furat x löket (mm) | 70,8×78,86 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 44(60)/5000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 102/2500 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,3 |
Végsebesség (km/h) | 155 |
Fogyasztás (l/100 km) város | 7,3 |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 4,8 |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 5,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 136 |
Gumiméret | 165/70 R14 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3865/1660/1480 |
Tengelytáv (mm) | 2460 |
Csomagtér (liter) | 297 |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 875/n.a. |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 47 |
Listaár (forint) | 2 350 000 |