Ötmillió alatt BMW? Ilyen még nem volt, legfeljebb a használtautó-piacokon. Most a 316ti Compactot ennyiért lehet megvenni, négy légzsákkal, menetstabilizáló elektronikával, számtalan elektromos extrával, 115 lóerős 1,6-os motorral, de légkondicionáló nélkül.
A 316ti jelzés csak néhány erősen árérzékeny országban takar valóban 1,6-os motort. Európa gazdagabbik felén 1,8-as motort ültetnek ezekbe az autókba, bár szintén 115 lóerős teljesítménnyel.
Noha a limuzin 3-as megcsonkításával eredeztetett BMW Compact nevében hordozza a kompakt nevet, az ebbe a kategóriába tartozó autóknál valamivel hosszabb a legkisebb BMW.
Egy Opel Astránál például 15 centivel tovább ér az autó, ám formája össze sem vethető egy ötajtós családi szokványautóval. Az elődhöz hasonlóan van akinek tetszik a Compact, van akinek nem, de akár a vakok is letapogathatják, hogy a kidudorodó sárvédők, a masszív lökhárítók és a dühösen feszítő BMW vesék erőt sugároznak.
Aki azt gondolja, hogy az 1,6-os motor egy 1400 kilós autóhoz kevés, az nem téved sokat. Az agresszívre sikerült, vitatható szépségű, de feltűnésből jelest érdemlő Compact nagyjából úgy megy, mint az 1,6-os Golf.
Elinduláskor a dinamizmus csekély jelét sem mutatja, állóhelyből kilőni legalább annyira reménytelen, mint lángost venni télen a Balaton mellett. Elméletileg 11,3 másodperc alatt lehet 100-ra felgyorsulni, ami elfogadható, ha letakarjuk a BMW emblémát.
Pedig az 1,6-os motor egyáltalán nem rossz, mivel a BMW bevetett mindent. Változó a szelepvezérlés, a motor kicsi és könnyű. Az adott hengerűrtartalomhoz képest a teljesítmény és a nyomaték megfelelő, de az autó nehéz, csodák pedig nincsenek.
Ha nem félünk sanyargatni a motort és a fordulatszám-tartomány felsőbb régióiba is belekergetjük a fordulatszámmérőt, megtapasztalhatjuk, hogy a négyhengeres motor szépen szól, és a kipufogó felől is megfelelő aláfestés érkezik.
Igazság szerint az autó heveny temperamentum-hiánya leginkább városban feltűnő, amikor sokat kell állóhelyből nekiveselkedni a szakasznak. Ha már ugyanis lendületbe jön az autó, sokkal enyhébb jeleit mutatja lassúságának.
Leginkább az autópályákat és országutakat kedveli a 316ti Compact, ahol lazán tartja a 140-150 km/órás utazó sebességet. Ha nagy szükség van rá, és győzzük kivárni, tud akár 200-at is menni, de igazándiból ennél valamivel kisebb tempó áll neki jól.
Pontosan illesztett váltásokkal megtartható az összeszedett erő, és végig formában maradhat a lendület. Az ötfokozatú manuális váltó még akkor is váltogatásra csábítja a vezetőt, ha amúgy a helyzet nem feltétlenül indokolná. Könnyedén jár a kar, minden fokozat teljesen pontosan érezhető, melléváltás kizárva.
Tavaly vezettük már a 325ti Compactot, aminek a váltója és kuplungja férfimunkát követelt – de a vezetési élményben is többet adott -, a 316ti-t azonban sokkal könnyebb vezetni.
Annak ellenére, hogy gyakran kipörgettük a motort a szép hang és a teljesítménytöbblet reményében, kedvező átlagfogyasztást tudott hozni az autó. Tesztünk alatt 8,1 liter jött ki 100 kilométerre, ami rögvest megbocsáthatóvá teszi az átlagos dinamizmust.
Akármennyire gyenge motort is kénytelen a BMW tenni a Compact alapverziójába, a futóművön és a precíz kormányzáson nem lehet spórolni. Örök ellenétét, hogy hogyan is hozható ki sportos, de egyben kényelmes hangolás egy futóműből. A Compact alapvetően sportos, az autó nyugodtan követi a kanyarokat jobbról-balra, megdőlni, megbilleni eszébe sem jut.
Ha hevesebbek vagyunk az átlagnál, teljesen kikapcsolt menetstabilizálóval kedvünkre autózhatunk lapjával is. A kényelem biztosítéka, hogy a 15 colos felnikre 195/55-ös gumikat szereltek, így az úthibák ütéseiből a gumik sokat felemésztenek.
Amikor Compactot csináltak a 3-as BMW-ből, a 2,72 méteres tengelytávot nem bántották. A 3-as limuzinban sincs túl sok hely hátul, és ugyanezt tapasztaltuk a Compact-ban.
Baj az is, hogy hárompontos övből csak kettőt adnak a hátsó sorban, és fejtámlából is csak ennyi jut. Az viszont nagyon jó, hogy a felemelkedő és teljesen előrebukó üléseknek hála könnyű idejutni. A hátul ülők annak is nagyon örültek, hogy legfeljebb öt-tíz percet kellett várniuk, mire a légkondi hátra is kikeverte a megfelelő hőfokot.
Elöl szinte észre sem venni, hogy nem egy 3-as limuzinba, hanem egy Compact-ba csöppentünk. Egyszerű formákból, de a legjobb anyagokból és pontos illesztésekkel épül fel az autó belseje. A vezető gázt taposó térdét sem nyomja a középkonzol, mivel annak az oldalát is puha műanyag borítja.
Hely is van bőven, sportosan mélyre le lehet tenni az üléseket, hosszabb úton sem fárasztó a vezetés. Az viszont bosszantó, hogy poharainkat legfeljebb a kesztyűtartóba tehetjük oldalra borítva, de úgy nem marad benne az üdítő.
Nem kelt csalódást a BMW 316ti, mivel jó minőségű autó, futóműve pedig egyszerre sportos és kényelmes is. A 115 lóerős motor visszafogott dinamizmusa megbocsátható a 8 literes fogyasztás és az 5 millió forint alatti alapár fejében.
Műszaki adatok – BMW 316ti Compact | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1596 | |
Furat x löket (mm) | 72,0×84,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 85(115)/6100 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 150/3750 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,3 | |
Végsebesség (km/h) | 201 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 11,1 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 6,1 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,9 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 190 | |
Gumiméret | 195/65 R15 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4262/1751/1408 | |
Tengelytáv (mm) | 2725 | |
Csomagtér (liter) | 310-1100 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1365/550 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 63 | |
Listaár (forint) | 4.990.000 |