Egyre több autógyár készít olyan kabriót, amit nem a nagyon gazdagoknak, a luxusra vágyóknak szánnak, hanem a kevesebb pénzből gazdálkodóknak kínálnak. Ennek következménye, hogy „elméletileg” alsó kategóriás, tehát kis méretű autóból származnak.

Teszt: Ford StreetKa - Aszfaltbetyár
Nyitott tetővel szép igazán a StreetKa. A teljesen elrejtett tető és a bukócsövek hatásos megjelenést biztosítnak

Nyitott tetővel szép igazán a StreetKa. A teljesen elrejtett tető és a bukócsövek hatásos megjelenést biztosítnak

Nyitott tetővel szép igazán a StreetKa. A teljesen elrejtett tető és a bukócsövek hatásos megjelenést biztosítnak


Korábban már volt a Ford európai modelljei között is kabrió, ám a Focus megjelenésével az Escort Cabrio eltűnt. Most újra vehetnek nyitható tetejű kocsit a Ford hívei, mivel megjelent a StreetKa. Az új kabriónak a Ka az alapja, ami a Ford legkisebb modellje.

Csakúgy mint a Ka-nál a StreetKa-n is megmaradtak a hangsúlyos sárvédő ívek, amik igazán szélesnek láttatják az autót. Továbbra is szépen gömbölyödik az autó eleje és hátulja, talán emiatt is választották Kylie Minogue-ot a reklámkampányhoz. Az új első lámpák és az egyedi hátsó lámpatestek a Ford mai divatjának megfelelőek és igazán frissnek mutatják az StreetKa-t. Csukott állapotban sem rossz a Ka, ám igazi formáját lenyitott tetővel hozza a kocsi.

Az ülések oldaltartása jó, és még szépek is

Az ülések oldaltartása jó, és még szépek is

Az ülések oldaltartása jó, és még szépek is


A tető nyitása csak elsőre tűnik bonyolultnak, de a második után már könnyen megy. Azért, hogy senki ne próbálja menet közben kinyitni, több „bolondbiztos” megoldást is bevetettek a Fordnál. Az egyik, hogy csak a gyújtáskulcs egyes állásában nyitható a rekesz teteje, tehát járó motornál nem. A másik, hogy a gombot csak akkor érjük el, ha kinyitjuk a bal első ajtót.

A tető fölcsukásának sorrendje: gomb be, fedőrész nyílik, tetőt kihajt, fedőrész vissza, tető hátsó része lehajt, tető első része lehajt, két zár a szélvédőnél reteszel. Olvasva bonyolultnak tűnhet a művelet, pedig a valóságban mindössze néhány másodpercig tart.

A sarkokba kitolt kerekek gokartos vezethetőséget adnak a StreetKá-nak

A sarkokba kitolt kerekek gokartos vezethetőséget adnak a StreetKá-nak

A sarkokba kitolt kerekek gokartos vezethetőséget adnak a StreetKá-nak


Hogy szép-e a StreetKa, azt döntse el mindenki maga, de hogy tetszik-e a közönségnek, az nem kétséges. A StreetKával autózva szinte mindennapos eset az előzés közben magukról megfeledkező autóstársak. Egy alkalommal az M0-áson autóztam 80-nal, betartva az előírt sebességet, amikor is egy kis fekete autó kezdett megelőzni, majd az előzés közepén nagyot fékezve mellém lassított. A kisautó négy hölgy utasa a jobb oldalhoz tapadva fülig érő mosollyal bámult felém. Pechemre nem én voltam örömük tárgya, hanem fekete mini roadsterem.

Belül sajnos már nem olyan szép a StreetKa, mint kívül. Amorf műszerfala nem igazán illik az autó külső extravagáns megjelenéséhez. Az autó kesztyűtartója leginkább egy szemüvegtokra emlékeztet, mind méretében, mind alakjában. A csomagtartó legalább egész méretes, 215 literes. E számnál beszédesebb, hogy egy alkalommal forgatásra ezzel az autóval szállítottuk a kamerát, a statívot, a szett-táskát és plusz két hátizsákot. Csukott tetővel további cucc dömpingnek jut hely, mivel a vászontető üres helye is kitölthető.

Az autó műszerfala nem illik a StreetKa egyéniségéhez, a kormány viszont jó fogású

Az autó műszerfala nem illik a StreetKa egyéniségéhez, a kormány viszont jó fogású

Az autó műszerfala nem illik a StreetKa egyéniségéhez, a kormány viszont jó fogású


Az ülések kényelmesek, keményre tömték őket, és oldaltartásuk is remek. Hely hiányában nem tolhatóak túlzottan hátra de én 178 centis magasságommal kényelmesen elfértem. A kormány bár nem állítható, fix helyzete is közel ideális. Fogása viszont kritizálható, sportosnak semmi esetre sem nevezhető.

Ha én lennék egy StreetKa új tulajdonosa, mindenképpen lefotóznám a váltókart és elküldeném a barátaimnak, hagy tanakodjanak, milyen autót van a képen. Szerintem a legtöbben egy korosabb Ferrarira tippelnének, nem hiába a Pininfarina kapcsolat. Nagyon vagányul néz a vékony rúd tetején alumínium golyóval. Ami még jobb, hogy a gomb készre simul, a kar pedig könnyen kapcsolható.

Sajnálatos tény, hogy a StreetKa formájával inkább a nőket veszi célba, mint a férfiakat. Ez azért kár, mert így sok férfi el sem jut a próbakörig, miközben az élvezetes vezethetőség inkább nekik szól.


Ebben az egész autó partner, kezdve a motortól a futóműig. 1,6 literes motor jár a StreetKához, 95 lóerős teljesítménnyel. Ennek ellenére kiegyensúlyozott a motor, nem tűnik erőtlennek, szépen elforog és a hangja is kellően sportos, amihez jó aláfestést ad a kipufogó sportos dörmögése. A kormányzás direkt, kanyarokban keveset kell fordítani a volánon. Ám a csúcs a váltó, ez überel mindent. Ez lenne minden gyártó számára követendő példa: gyors, pontos és rövid úton kapcsolható.

Olyan rövidek a fokozatok, hogy 100-nál már 3000 fölött pörög a motor ötödikben. Ennek ellenére nem vészes az autó fogyasztása, vegyes használatban 8 liter körül alakult. A pedálok kissé közel kerültek egymáshoz, érdemes keskeny cipőt hordani vezetéskor, akkor nem fogunk két pedált egyszerre lenyomni.

Teszt: Ford StreetKa – Aszfaltbetyár 55


Akik az autó futóművét tervezték illetve hangolták, soha nem jártak Magyarországon. Ez tuti, mert a StreetKa jó úton kezes bárány, remekül autózható sportkocsi, ám rossz úton érezzük ezek hátulütőjét is. A keményre hangolt futómű még a felfestéseket is megérzi, hát még az úthibákat. Ez egyrészt betudható annak is, hogy 195/45 R16-os gumikon gurul a StreetKa. Rossz úton a karosszéria csavarodása is jelentkezik.

De térjünk vissza a jó útra, ahol élményautózásban lehet részünk, főleg ha szűk fordítókkal tarkított útszakaszt választunk. Ekkor még a csomagtérajtón lévő szárny sem segít, hogy ne mozduljon ki az autó fara. Mivel az autó billenésre nem hajlamos, így inkább csúszkál. Gokartra emlékeztetően könnyen fordul, hála a sarkokba kitolt kerekeknek. Annak ellenére, hogy hátul csak dob fék van, az autó remekül lassul.

Teszt: Ford StreetKa – Aszfaltbetyár 56


Nyitott tetővel maximum 120 km/óráig elviselhető a szél, e fölött már viharos a légmozgás. Egy esetleges viharhálóval kiküszöbölhető lehetne ez, de lehet hogy ennél az autónál nem a kényelmes autókázás volt a cél, hanem a nyitott érzés maximális átadása. Zárt állapotban is körülbelül ez a tempó a javasolt, mert ennél nagyobb tempónál már megőrülünk a zajtól. Ekkor a tolatásra is érdemes jobban odafigyelni, mert igen keveset lehet hátralátni bentről. A hátsó ablak kicsi és a külső tükrök is alig mutatnak valamit.

Sportosságban és kabriózásban nagyon ott van a Streetka. A külseje tetszetős, de belső rész kissé lehangoló. Használat közben azonban a váltó és a nyitott tető elég élményt ad, hogy utunkat mindig meghosszabbítsuk.

Továbbra sem mérik azonban olcsón a kabriózás élményét, az általunk vezetet igazán jól felszerelt autót majdnem hatmillióért adják. Ezért viszont már bőrborítású üléseket, a 16 colos felnit, négy légzsákot, légkondicionálót és hatlemezes CD váltót is kapunk.


Műszaki adatok – Ford Streetka Elegance
Lökettérfogat (ccm) 1599
Furat x löket (mm) 82,1×75,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 70(95)/5500
Max. nyomaték (Nm/ford) 135/4250
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 12,1
Végsebesség (km/h) 173
Fogyasztás (l/100 km) város 10,6
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 6,4
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 7,9
CO2 kibocsátás (g/km) 191
Gumiméret 195/45 R16
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3650/1695/1335
Tengelytáv (mm) 2448
Csomagtér (liter) 214
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1061/224
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 40
Listaár (forint) 5.859.000