Teszt: Audi A4 Cabriolet - Napfürdőzés és hóban didergés


Látszólag kabriót készíteni a világ legegyszerűbb feladata. Nincs más dolgunk, mint egy erős láncfűrésszel a megfelelő pontokon lenyisszantani a tetőt, helyébe pedig egy erős vitorlavászonból harmonika kupolát készíteni. Kisebb nevű gyártóknál és egyszerűbb autóknál ez az út járható, ám a végeredmény sikeressége vitatható. A hamisítatlan kabrió érzés a tető hiánya miatt adott, de a karosszéria merevségnek örökre búcsút inthetünk. Ezekkel az autókkal egy kavicson áthajtva is olyan az érzésünk, mintha az autó jobb eleje rá akarna fordulni a bal hátuljára. Egy erősebb basszusokat megszólaltató szám hallgatásakor a szélvédő ritmusosan mozog.

Más utat jártak az A4 Cabriónál. A tetejétől megfosztott A4-es karosszériáját számos ponton megerősítették, ami jelentős súlynövekedéssel járt. Egy 2,4-es motorral hajtott A4 Cabriolet több mint 1600 kilót nyom üresen. Ez bizony nem kevés, néhány évvel ezelőtt még az egy kategóriával nagyobb autók is valamivel könnyebbek voltak. Ettől viszont az autó irtó masszív, olyan benyomást kelt, mintha betonból öntötték volna ki. A karosszéria nanomillimétereket sem csavarodik.

Bár a forma minden irányból beazonosíthatóan egy Audi A4-est takar, a kabrió sokkal szebb, mint a kombi vagy a limuzin. A szolidan adagolt króm felületek heveny eleganciát csempésznek a sportosnak szánt formába. Belül is hasonló a helyzet, vagyis az alap A4-esre ismerni rá a legtöbb ponton. Csak a középkonzol tetejére épített kerek szellőző nyílások ébresztenek rá a különbségre.

Büszkén hangoztatja az Audi, hogy kabriójukban négy teljes méretű felnőtt fér el. Ez valóban így van. Nyitott tetővel a fejtér korlátlan, a lábtér viszont egy magas növésű első utas mögött 175 centivel bezárólag használható. Csukott tetővel is hasonló a helyzet, bár ekkor értelemszerűen a fejtér már korlátozott. De aki a korlátozott lábtér miatt elfér, az a fejtérre sem fog panaszkodni.

Egyetlen gombnyomással nyílik és csukódik a tető. Piros lámpánál nem érdemes a tető variálásával foglalatoskodni, mivel a leghosszabb lámpaváltás sem ad elég időt erre. 30 másodperc alatt történik meg az átalakulás, mely közbeavatkozást nem igényel, a teljes művelet motorral megy.

Más kabriókban zárt tetővel rossz az érzetünk a kis hely és a fekete tető okozta klausztrofóbia miatt. Pofonegyszerű fifikával érte el az Audi, hogy az A4 Cabriolet bezárva is otthonos érzetet produkáljon. A kívül fekete vászontető belseje drapp, ezért nem bánkódunk, ha egy hirtelen érkező eső véget vet a nyitott tetős száguldásnak.

Igazából az Audi A4 Cabriolet számos jó tulajdonságát a végletekig lehetne dicsérni, így például jó sok plusz pontot kaphat négy személyre is elég tágas utasteréért, nyitott tetővel 315 literes csomagtartójáért, kellemes anyagokból építkező utasteréért és csukott tetővel is kompromisszumok nélküli használhatóságáért. Ám ez az autó mégiscsak kabrió, és ez a legfontosabb vonása.

Nyitott tetővel az autó 120 km/órás sebességig problémamentesen használható. Ekkor kell felszerelni a szélfogó hálót – vagy felcsukni a tetőt. Az előbbi lehetetlenné teszi hátsó utasok szállítását, utóbbi pedig a kabriózásnak vet véget.

Két választási lehetőségünk van, ha benzinmotorral szeretnénk A4-es kabriót. Ezek közül a 170 lóerős 2,4-es a gyengébbik – az erősebb 3,0 literes 220 lóerővel. Ez a motor önmagában véve remek darab. Járása selymes finomságú, nyomatékleadása tökéletesen egyenletes, már alacsony fordulaton is nyugodtan terhelhető. Az A4 kabrióba beépítve viszont már nem ennyire rózsás a helyzet, ami az autó nagy önsúlyából fakad. A menetteljesítmények inkább csak békebeli nyitott tetős lébecoláshoz valók, mintsem sportos száguldáshoz. Bár a 100-as sprintidő 10 másodperc alatt van, velőtrázó gyorsítási élményben nincs részünk.

Ennek ellenére a motorhang úgy csinál, mintha egy bitang erős autóban ülnénk. Elhiteti velünk, hogy marha gyorsan megyünk, pedig valójában épp csak elindultunk. És az egészben ez a jó. A körülöttünk állók beérik a látvánnyal, nem fogják számon kérni rajtunk a csikorgó kerekes startokat, mi pedig beérjük a hanggal és a nyitott tető okozta élménnyel.

Élmény oldalról a futómű és a kormányzás is alapvető pluszt ad az autózáshoz. Már a mezei A4-es futóművét is agyondicsértük, és szerencsére az A4 Cabriolet is hasonló teljesítményre képes. Gyorsan vehetjük a kanyarokat, a kijelölt ívet biztosan követi az autó. Általában semlegesen viselkedik, heves kormánymozdulatokkal sem lehet kihozni a sodrából.

Egy kabrió mindig is a tehetősebbek játékszere volt, hiszen kevesen engedhetik meg maguknak, hogy szezonális autót tartsanak. Az A4 Cabriolet sem olcsó, a 2,4-es ára 12 622 000 forint. Ez az autó azonban már nem csak verőfényes napsütésben használható, hanem felcsukott tetővel szakadó hóesésben is. Erre utal, hogy a tesztelt A4 kabriót ellátták sízsákkal, így akár január közepén az Alpokba is elindulhatunk kedvenc nyári autónkkal. Azért mi valószínűsítjük, hogy egyelőre több A4 Cabriolet fordul majd meg a tengerpartok közelében, mint a sípályák felvonói alatt.



Az alapfelszereltség fontosabb tételei

„SKY GUARD T2” riasztó rendszer, „Chorus II” rádió, 10 hangszóró, ABS+EDS+ASR+ESP (elektronikus stabilitásvezérlés), Automata klímaberendezés memóriával, jobb és bal oldalon külön szabályozással, Elektromosan állítható és fűthető külső tükrök, fűthető ablakmosófúvókák, Elektromosan állítható első ülések, Elektromosan állítható gerinctámaszok elöl, Helytakarékos pótkerék, ISOFIX-gyermekülés rögzítési pontok elöl/hátul, kikapcsolható utaslégzsák, Ködfényszóró, Kormányoszlop magasság- és axiális állítással, Könnyűfém keréktárcsa 7Jx16 205/55 R16, Külső hőmérséklet kijelző, Olvasólámpák elöl/hátul, Osztottan dönthető hátsó üléstámla, Pohártartó a középkonzolon, Rádiótávirányítású központi zár, Riasztóberendezés ultrahangos belsőtér-védelemmel, saját áramforrással, Velours szőnyegbetétek elöl/hátul, Vezető- és utasoldali légzsák, „Thorax” oldallégzsák,


Műszaki adatok -Audi A4 Cabriolet 2.4
Lökettérfogat (ccm) 2393
Furat x löket (mm) 81,0×77,4
Hengerek / szelepek száma V6/24
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 125(170)/6000
Max. nyomaték (Nm/ford) 230/3200
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 9,7
Végsebesség (km/h) 224
Fogyasztás (l/100 km) város 13,8
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 7,4
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 9,7
CO2 kibocsátás (g/km) 233
Gumiméret 205/55 R 16W
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4573/1777/1391
Tengelytáv (mm) 2654
Csomagtér (liter) 315 (246)
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) 1600/480
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 70
Listaár (forint) 12.622.000