A divatautók korán elszürkülnek, tartja a közvélekedés, de néhány típusnak sikerül elkerülnie ezt a csapdát. A PT Crusiert négy éve látjuk a mostani formában, mégis újdonságként hat. Főleg Magyarországon, ahol az autó magas ára miatt a 2000-óta eltelt években csupán 35 kelt el idén júliusig.
Amerikai konstrukció lévén, a PT Crusier egy az európaiétól eltérő autóépítési kultúra szülöttje. Bizonyos megoldásai emiatt nehezen megszokhatók, vagy irritálók, vérmérséklettől függően. Kezdjük a legfeltűnőbbel. A Kamazok, Trabantok és kétütemű robogók bűzét szívesen kirekesztjük, ezért bekapcsoljuk a belső levegő keringtetést. Klímás autókban egészségesebb, ha a hideg levegőt nem közvetlenül magunkra fújatjuk, hanem a szélvédőre. Tehát elforgatjuk a gombot, és már kész is. Ekkor sok autó automatikusan kikapcsolja a keringtetést, de egy újabb gombnyomással megerősíthetjük szándékunkat, amit az autók legnagyobb része felfog és elfogad.
A PT Cruiser úgy gondolja, hogy okosabb nálunk. Te kis oktondi, ez így nem logikus, hagyd el ezt a dőreséget, majd én kitalálom, mi a jó neked. Ha a szélvédőre irányítjuk a klíma hideg levegőjét, akkor az autó mechanikusan (!!!) kikapcsolja a belső keringtetést. Elképesztő. Városban így izzadhatunk klíma nélkül, akkor közvetlenül jöhet ránk a levegő. Klímával két eshetőség van: használjuk, és mérgező büdöset is kapunk hozzá, viszont nem fázunk meg. A másik eshetőség, hogy telibe fújjuk magunkat a klímával, de nem mérgeznek minket a kipufogógázok.
Kevésbé zavaró, de nem kellemes, hogy az autó állandó zenebonát csap elinduláskor a jó szándékú hangjelzésekkel. Még a hátramenet kapcsolása is újabb zajforrás, holott a fokozat szerintünk nem cserélhető össze az egyessel. Az övcsat kiképzése megakadályozza, hogy menet közben meglazuljon a szíj, ami nagyon hasznos. Aki viszont elindulás után meghúzza az övet, hogy balesetben javítsa saját túlélési esélyeit, az a lazíthatatlan szorítás miatt nem tud semmit kivenni a zsebéből, csak ha kiköti magát.
Kezdeti nehézségekből volt elég, de ha egyszer mozgásba lendült az autó, akkor már sokkal jobban tetszett. 121 lóerős teljesítményével a 2,2 literes dízelmotor remek jól dogozik a PT Cruiserben. A nagyon dinamikus autóról el sem akartuk hinni, hogy az autó ilyen borzasztó nehéz, üresen 1,6 tonnás. A nyomatékleadás kifogástalan. Rövid alapjárati légszomj után 1600-tól 2600-as fordulatszámig állandó a 300 Nm-es maximális nyomaték. Szinte ütésszerűen érkezik meg a teljesítmény, az erőkifejtés nagyon látványos.
Bár Amerika az automata váltók hazája, a kézi váltós tesztautóban tökéletes volt a manuális sebességváltó. A váltó kapcsolhatósága ideális, rövid utakon, precízen kattannak be a fokozatok, minden sebességváltás élvezetet jelent. A váltóból azonban nagyon hiányzik egy hatodik fokozat, mivel az áttételezés túl rövid. Autópályán békés 140-nel csorogva 3100 a fordulatszám ötödikben. Ez távolról sem tesz jót a fogyasztásnak, ami ilyenkor meghaladhatja a 8 litert. Városban 100 kilométeren 10-10,5 liter gázolaj vált kipufogógázzá, a vehemens gyorsulás velejárójaként.
Menet közben nem csak az élvezetes vonóerő miatt éreztük jól magunkat. Mindkét sorban kényelmesek az ülések. A hátul utazók kényelmét meghatározó térkínálat igen jó. A fejtér akkora, hogy a kosárcsapatból a védők és a bedobók haját nem kócolja össze a plafon, csak a centernek kellene kiszállás után igazítania a sérón. Térdvonalban szintén túlméretezett a hely átlagos termetű embereknek. A belső szélesség jó, a csomagtartó átlagon felüli.
Alaphelyzetben az Amerikában használatos SAE (Society of Automotive Engineers) norma 521 literes a csomagtér, kiszerelt hátsó ülésekkel pedig egyenesen gigászi: 2150 literes. Ez még egy kockaformájú áruszállítótól is szép teljesítmény volna, nem hogy azzal az autóval, amelyben szinte minden a designról szól. Az ötödik ajtó a foszforeszkáló kallantyúval a csomagtartóból nyitható, hogy a szorult helyzetből mindenki saját erejéből szabadulhasson.
Szerencsére a formaterv az utastérben sem öncélú, sikerült jól használhatóra megépíteni ezt a buliautót. A jobb első utas háttámláján hálót találunk, minden ajtóban van rakodóhely, a váltó környékére az összes holmink elfér. A műanyagok olcsósága még egy feleennyibe kerülő autóban is szúrná a szemünket, a 10 milliós árkategóriában a PT Cruiser anyagválasztása igénytelen. A kalaptartó három állásban rögzíthető, az egyik közülük egy asztal lehajtható lábbal. A PT Crusierrel ezek szerint egy mobil talponállót is kapunk.
Kényelmesen rugózik a súlyos autó, csúnya úthibákon áthajtva is megkíméli az utasokat a durva ütésektől. A motorhang nem erős, a túl rövid áttételezés ellenére normális a zajszint. A szélzaj átlagos. Az 1980 kilós megengedett össztömeg miatt a terhelhetőség szerény, nem egészen négyszáz kilós. Ezt öt 75 kilós ember csomagjaik nélkül is kimeríti.
Kanyarban magas súlypontjához és ormótlan súlyához mérten stabilan viselkedik az autó. A PT Cruiser agilitással nem, megnyugtató és kiegyensúlyozott úttartásával viszont örömet szerez. Az egyenesfutás jó, a lassulás átlagos.
9 890 000 forint szerepel az árlistán a tesztelt dízelmotoros Touring kivitel neve mellett, ami erős túlzás. Az importőr még egy ideig kétmillió forinttal alacsonyabb, 7 880 000 forintos akciós áron kínálja az autót. A szériafelszereltség jó. Szériatartozékként megkapjuk a négy légzsákot, a blokkolásgátlót, a 16 colos könnyűfém kerekeket, a sebességtartó automatikát, a ködlámpát, a nagyon hatékony manuális klímaberendezést és a motoros ablakot hátul is.
Autóként is jó a Chrysler PT Crusier, de elsősorban hangulatkeltő elemként maradandó. Egy hosszú munkanap után jó érzés beülni ebbe az eredeti autóba, és a barátságos estében klíma nélkül, nyitott ablakkal lassan hazavonulni, kedvenc zenéink kíséretében. A PT még abban sem korlátoz bennünket, hogy kazettán vagy CD-n tároljuk-e a számokat, széria rádiója mindkét hanghordozóval megbirkózik.
Különleges formájú autónknak még ott is csodálói akadnak, ahol a késői órán embert sem sejtünk. A PT Cruiser képes minden kivagyiság nélkül feltűnő és rokonszenves lenni. Akárhova megyünk, boldog-boldogtalan jól fogadja az autót, mindig és mindenhol „jófejség” megjelenni vele. Ennyi siker elnézővé teszi az embert: idővel azt a néhány bornírt megoldást is meg lehet emészteni.
Műszaki adatok Chrysler PT Cruiser 2.2CRD Touring | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2148 | |
Furat x löket (mm) | 88×88,3 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 89(121)/4200 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 300/1600-2600 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | n.a. | |
Végsebesség (km/h) | 183 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 9,1 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,6 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 6,9 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 185 | |
Gumiméret | 205/55 R 16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4288/1704/1601 | |
Tengelytáv (mm) | 2616 | |
Csomagtér (liter) | 521-2150 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1585-1613/395-367 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 57 | |
Listaár (forint) | 7 880 000 |