Az idő múlásával a Genfi Autószalonon még Gingo néven beharangozott egyterűből azért lett új Fiat Panda, mivel a Renault ágált a név ellen és perrel fenyegetőzött. Szerintük ugyanis a Gingo hangzása erősen emlékeztet a Twingo-éra. A Fiat mindvégig a Panda utódaként emlegette az autót, ám sokak számára érthetetlen módon a nevet nem tartották meg. Így viszont a Renault-nak köszönhetően mégis csak új Panda lett az autóból.
A 23 éven át gyártott és a napokban búcsúzó Fiat Panda sikere vitathatatlan. A név megtartásával és a divatos formával az új Panda is könnyebben révbe érhet, amire a Fiatnak most komolyan szüksége is van. Az utóbbi években a konszern ugyanis csúnyán betegeskedik. Új típusai nem igazán váltották valóra az elképzelt eredményeket, különösen a Stilo szereplése okozott csalódást. Hiába készített modern, kényelmesen rugózó, jól felszerelt autót a Fiat, a márkafüggő vásárlók hiányolták a sportosabb formát és sokallották az árat. A Fiat hírnevét azonban a kisautók alapozták meg, így most is leginkább egy kisautótól várható, hogy kihúzza a márkát a slamasztikából.
A néven és a vélt sikeren túl semmi sem köti össze a régi és az új Pandát. Előbbi csak háromajtós karosszériával készült és emelt hasmagássága miatt kiemelkedett a tömegből, utóbbi viszont tökéletesen illeszkedik a mai magas építésű kisautós nyomvonalhoz és egyelőre csak ötajtós formában lesz elérhető. Azért csak egyelőre, mert a Fiat szép fokozatosan teljes családdá kívánja bővíteni a Pandát. Már biztosra vehető, hogy lesz háromajtós és 4×4-es verzió, de az sem kizárt, hogy a Marrakech néven látott strandautó is megvalósul.
Jelenleg azonban még csak az ötajtós verzió van testközelben, ami csinos formába öntve jelent meg. Az autó 3,54 méter hosszú, tehát a Puntónál rövidebb, de a Seicentónál hosszabb. A magasság 1,54 méter, ami az egyterűek táborába repíti az új Pandát. Méretbeli és árbeli konkurensének leginkább a Suzuki Wagon R+ és a Daewoo Matiz tekinthető.
Az új Pandában felfedezhető némi rokongén a Multiplából, de a túlzott extravagancia nem fog fölöslegesen vevőket kikergetni a Fiat szalonokból. A hasonlóság leginkább belül figyelhető meg, és inkább jó, mint rossz. Ilyen példának okáért, hogy a magas üléshelyzet ellenére alacsony az övvonal, így könnyen átlátható az autó, és a középkonzol elrendezése is némileg egyezik a Multipláéval. Azok a kapcsolók és rekeszek, amik a sofőr számára fontosak vezetés közben, mind-mind a középkonzolra kerültek. Ide jutott a váltókar is, ami könnyen jár és kézre áll.
Kimondottan könnyű lenne az ideális vezető helyzetet beállítani, ha a kormányt nem csak magasságában, hanem távolságában is állíthatnák. Így viszont a lábunk hosszához beállított üléshelyzetnél túl messzire kerül karunktól a volán.
Hazánkban csak ötszemélyes kivitelben lesz rendelhető a Panda – máshol négyszemélyes autók is lesznek -, de a kétpontos hátsó középső öv és a fejtámla hiánya is jelzi, hogy leginkább rövid távra és keskeny testfelépítésű utasoknak szánják a plusz egy helyet. A másik két utas viszont vígan elfér, feltéve, hogy nem magasabb 180 centinél és elöl is hasonló termetűek utaznak. Ekkora hosszból azonban valószínűleg még egy jól megválasztott barbatrükkel sem lehet nagyobb belső terű autót kihozni. Csomagtérileg 206 literben korlátozott az autó hátulja, de ülésdöntés és üléstologatás árán további literek nyerhetők.
Amikor a Panda néhány héten belül megérkezik Magyarországra, még csak kétféle benzinmotoros verzió közül lehet csemegézni. A kisebb 1,1-es, 54 lóerős és eddig a Seicento motorjaként szolgált. A nagyobb 6 lóerővel bikább, 1,2-es és ezidáig a Punto alapmotorjaként dolgozott. A közeljövőben dízelmotorral is bővül a választék, amely a 70 lóerős, 1,3 literes Multijetben testesül meg.
Mi a 60 lóerős motorral tettünk próbát az autóval városi használatban. A Punto motorja a Pandában is jól érzi magát, átlagos igénybevételre minden zokszó nélkül bevethető. Jól elosztott fokozataival könnyedén gyorsul, és szerencsés vonása, hogy a fordulatszám tartomány aljától is kellemes erővel szalad. A durvább kihúzatásokat viszont nem érdemes erőltetni, mivel a hangja ekkor kellemetlenné válik, erőből pedig ekkor sem lesz több.
Futóműve terén gonoszkodást vagy kényelmetlenséget nem tartogat a Panda. A rázós útszakaszok ugyan észrevehetők, de az élmény nem sokkoló. A 60 lóerős motor által keltett dinamizmust a kanyarokban is jól tűri az autó, zavaró bedőlésnek vagy imbolygásnak se híre, se hamva. A kormány tekerését elektromos szervo segíti. A váltókar fölé tett City kapcsoló beiktatása után kis sebességnél ujjbeggyel is tekerhető a kormánykerék.
Mivel az új Panda sikerén sok múlik, a Fiat nem akarta lemásolni a Stilo által megpróbált, de sikertelennek bizonyult utat. Vagyis a Panda alapverziója pimaszul alacsony áron kelleti magát, így nem csak kedvező ár/érték arányával akar vevőket gyűjteni. A fekete lökhárítós, de légzsákkal, központi zárral és elektromos ablakemelővel ellátott Panda 1.1 Active ára 1 890 000 forint. Ezen az összegen tehát nem múlhat a siker. A forma nyerő, az autó akár kisgyermekes családok járműveként is használható, így hiba szinte alig fedezhető fel a képletben.
A szériakivitel felszereltsége Fiat Panda 1.1 Active Fiat Panda 1.2 Dynamic Fiat Panda 1.2 Emotion |
Műszaki adatok | 1,1 | 1,2 | 1,3 JTD |
Lökettérfogat (ccm) | 1108 | 1242 | 1251 |
Furat x löket (mm) | 70,0×72,0 | 70,8×78,86 | 69,6×82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | S4/8 | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 40(54)/5000 | 44(60)/5000 | 51(70)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 88/2750 | 102/2500 | 145/1500 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 15 | 14 | 13 |
Végsebesség (km/h) | 150 | 155 | 160 |
Fogyasztás (l/100 km) város | 7,2 | 7,1 | 5,4 |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 4,8 | 4,8 | 4,8 |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 5,7 | 5,6 | 4,3 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 135 | 133 | 114 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3538/1578/1540 | ||
Tengelytáv (mm) | 2299 | ||
Csomagtér (litér) | 206-775 | ||
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 840-935 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 35 | ||
Listaár (forint) | 1.890.000 | 2.180.000 | 2.550.000 |