10 emberből 8 legalább négyszer körbejárja az autót, mielőtt megkérdezi, hogy milyen autót is tisztelhet ebben az alacsony, méregzöld valamiben. A maradék kettő sem tudja, hogy mi is ez, csak ők megpróbálnak úgy csinálni, és a szövegkörnyezetből akarják kikövetkeztetni az autó márkáját és típusát.
Ha a 8-nak elárulom, hogy ez egy MG TF, még mindig nem vagyunk előrébb. Talán az autó leánykori neve, amit a modellfrissítés előtt viselt, árulkodóbb. Az MGF-ről valószínűleg többen hallottak, csak azt sem tudták, hogy ebből a három betűből az első kettő a márkáé, az „F” pedig maga a típus neve volt. Aztán 2001-ben – miután az MG elkészítette a 25/45/75-ös Rovereket MG ZR/ZS/ZT néven, erősebb motorokkal és vadabb külsővel – lett az MGF-ből MG TF.
Az átalakítás nem csupán a név lecserélését jelentette, az autót úgy ahogy van megreformálták. A korábbi Hydragas rendszerű rugózást elfelejtették, helyette sima tekercsrugókat hoztak, az autót közelebb tolták a földhöz, közvetlenebbre vették a kormányzást, és agresszívebbé tették az autó elejét is. Röviden mindent elkövettek annak érdekében, hogy az MG névhez méltóan vadállatot faragjanak az F-ből illetve TF-ből.
Azt már most az elején leszögezhetjük, ez a művelet remekül sikerült. Ha mindenáron valamihez hasonlítani akarjuk az MG TF-et, talán az Opel Speedster a legalkalmasabb erre. Különbség a két autó között, hogy a Speedster egy steril élményautó, míg az MG TF-ben a stílus, a kulturáltság és a meztelen valóság egyvelegét kapjuk. Ebben az autóban is lehet érezni az utak apró hajszálrepedéseit, mivel a rugózás még a sportos ültetés megrendelése nélkül is harckocsikat idéz.
Minden egyes útbarázdát megérzek a gerincemen, de ez inkább jó, mint rossz érzés. Ebben az autóban sem marad el a félelem, ha hangos recsegések közepette hajtunk át a csatornafedeleken, de az érem másik oldalát is magunkénak tudhatjuk. Vagyis a rugózás keménysége nem csupán öncélú utas sanyargatás. Az MG TF még lélegzetelállító sebességgel bevett kanyarokban is erőszakosan kapaszkodik az aszfaltba.
Az első egy másodperc után kiderül, hogy az MG TF-fel nem az egyenesekben kell gyorsan menni, hanem a kanyarokba kell padlógázzal behajtani. A kormánykerék annyira apró, mint egy picinyke cipó, az áttételezés pedig olyan közvetlen, hogy alig egy-két centit kell mozdítani a volánon a legtöbb kanyar bevételéhez. Cikázásos sávváltáshoz szinte tekerni sem kell, elég ha rágondolunk és beledőlünk az ívbe.
Klasszikus márka az MG, a TF formája a klasszikus roadster hagyományokat követi, a felépítés peig a klasszikus sportautós recept szerint készült. Ezt azt jelenti, hogy az autó elejében nincs semmi fontos, az utastér kétszemélyes és jól előre van tolva, a motor a két utas háta mögött dörömböl, a csomagtér pedig a fennmaradó helyet tölti ki.
A nagyot szóló motor ereje értelemszerűen a hátsó kerekekhez lett irányítva, ami a felépítésből adódó egyenletes súlyelosztás miatt inkább jó, mint rossz. Akaratlanul nem fog keresztbe állni alattunk az autó, de ha megkérjük, nagyon szépen tud a kanyarokba oldallal előre befordulni.
Igazából nyitott tetővel dühöngi ki magát az ember az MG TF-ben. Ma már a kabrióknál az a nagy szám, hogy nyitott tetővel sem vág az ember tarkójába a szél. Így azonban nincs is semmi poén a kabriózásban. Az MG TF nem tagadja meg a valódi nyitott tetős száguldás hangulatát: a menetszél szűretlenül vágódik be gyakorlatilag mindenhonnan. Ennek ellenére még lenyitott tetővel és lehúzott ablakokkal is könnyedén szivároghatunk a 120 km/órás sebesség közelébe.
A vászontető felcsukása kézzel történik. Ebben nincs is semmi nehézség, mivel az egész művelet csak néhány másodpercig tart, és ki sem kell szállni hozzá. Egy hosszabb karú vezető lazán eléri az ülésből a tetőt. Egy bajunk volt a tetővel: a szélvédő nem üvegből, hanem plexiből készült, így hamar karcosodik, és nehéz rajta kilátni.
Egyetlen egy motorral lehet az MG TF-et megvenni, viszont ez a motor négyféle teljesítménnyel bír. A legdurvább esetben 160 lóerőt tudnak kihozni belőle, mivel ekkor már a változó szelepvezérlést is bevetik. Annak ellenére, hogy a változó szelepvezérléses motoroknál a turbósokhoz hasonlóan általában érezni egy bizonyos fordulatszámot, ahol a rendszer vált, és a pokol elszabadul a motortérben, az MG TF motorjából ezt kifelejtették.
Teljesen egyenletesen bontakozik ki az erő a motorban, de célszerű inkább a felső fordulatszám-tartományt igénybe venni. Csak 5000-es fordulat felett érezni, hogy 160 lóerő szól a hátunk mögött. Nyugodt szívvel tűri egyébként a pörgetést a motor, bátran zongorázhatunk 7000 környékén is. Ha ügyesen bánunk a váltóval, mindig találunk olyan fordulatszám részt, ahol a gázpedál piciny érintésére is végigfut a hideg veríték a hátunkon.
A váltó egyébként támogatja az ezirányú kezdeményezéseket és villámgyors váltásokat tesz lehetővé. Útjai rövidek, a kar a tenyérbe simul, a fokozatok passzentosan kapcsolhatók. Valószínűleg csak hölgyeknek és laza izomzatú uraknak tűnik fel, hogy a kuplunghoz hasonlóan a váltókar kapcsolásához is erőteljes karizom szükséges.
Amiben az MG TF messze leveri a fentebb említett Opel Speedstert, és még a BMW 3-as, Audi A4-féle „mű-kabriókkal” is felveszi a versenyt, az az igényes utastér. Lehet, hogy nem a legjobb és legmegbízhatóbb autókat készítik az angolok, de stílusban mindig verhetetlenek voltak. Az MG TF utastere is közel tökéletes kombinációt alkot, egyedül a műanyag fűtéskapcsolók láttán sikítottunk magunkban.
Az MG TF érdekes színfoltja a roadster- illetve kabrió-piacnak, csak az a kár, hogy egyelőre kevesen ismerik. Pedig a hétmillió forint körüli alapár, illetve a tesztelt TF 160 7 990 000 forintos ára nem lehet ok a gyér ismertségre.
Műszaki adatok – MG TF 160 | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1796 | |
Furat x löket (mm) | 80,0×89,3 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 118(160)/6900 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 174/4700 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 7,6 | |
Végsebesség (km/h) | 220 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 10,6 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,7 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,5 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 179 | |
Gumiméret | elöl: 195/45 R16, hátul: 215/40 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3943/1807/1261 | |
Tengelytáv (mm) | 2375 | |
Csomagtér (liter) | 210 | |
Menetkész tömeg | 1115 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 | |
Listaár – Ambiente (forint) | 7.990.000 |
MG TF 160 felszereltség: ABS, AP Racing sportfékek, piros féknyergekkel, Elektromos kormányszervo, sebességfüggő vezérléssel, Vezető- és utasoldali légzsák, Indításgátló, Riasztóberendezés ultrahangos utastér-védelemmel, Elektromos állítású, fűtött külső tükrök, Elektromos ablakemelők, Központi zár távirányítással, Nagy teljesítményű hangrendszer (6 hangszórós rádióelőkészítés), Zöld hővédő üvegezés és színezett műanyag hátsó ablak, Ezüst számlapos műszerezettség, olajhőfok és időóra a középkonzolon, 16 collos „Eleven Spoke” könnyűfém keréktárcsák, Instant Mobility System – defekt gyorsjavító szett a pótkerék helyett, Színre fényezett tükörházak, külső kilincsek és betétek az oldalsó levegőbeömlő-nyílások körül, Bőr kormánykerék és kézifékkar fogantyú, Alumínium váltógomb, ‘Daytona’ szövet/bőr kombinált kárpit, Alumínium betétek az ajtókban |