Természetesen a 323-ast leváltó Mazda3 is a japánok legújabb filozófiája szerint készült, amit röviden zoom-zoom-nak, japánul züm-züm-nek, magyarul talán brumm-brumm-nak nevezhetnénk. Bárhogy is hívjuk, a Mazda szerint ez a két szó a vezetés élményét testesíti meg, amit ma minden Mazdának tudnia kell.
Azért, hogy ez a Mazda3-ban is benne legyen, elég sok mindent elkövettek. Nyílt titok, hogy a Mazda3 a Ford Focus II-vel (és vele együtt a Focus C-Max-szel), valamint a Volvo S40-nel közös padlólemezt használ, közös továbbá néhány láthatatlan alkatrész a karosszéria alatt, de a design és a futóműhangolás teljesen önálló munka eredménye. A Volvo értelemszerűen a kényelmesebb haladást támogatja, míg a Focus-nál és a Mazda3-nál kötelező a dinamikus vezethetőség.
A Mazda3-ban elöl McPherson, hátul a Mazda6-ból származtatott többlengőkaros futómű egység kapott helyet. Motortól függően hidraulikus vagy elektrohidraulikus a kormányszervo, de a működéstől függetlenül közös ismérv a közvetlen irányíthatóság és a pontos érzés. A Mazda3 mindazt kínálja a vezetés terén, amit a Mazda6, csak éppen egy számmal kisebb méretekben.
A valamivel kisebb méret azonban annyira nem is egyértelmű, mivel a Mazda3 kortárs konkurensei közül az egyik legnagyobb. 4,42 méter az autó hossza és 2,64 méter a tengelytáv, amitől belül az új jövevény valóban extrém nagy.
Nyugodt szívvel ültethetünk magasugrókat a vezetőülésbe, ők is könnyen megtalálják az ideális pozíciót. A kormány bárhova állítható, a vezetőülés magassága minden verzióban szabályozható, így 150 és 200 centis magassággal is egyforma kényelemben lehet az autóban ülni.
Hátul nem beszélhetünk élménydús vezethetőségről, így itt a tágasság és a kényelem játssza a főszerepet. A hátsó sorban is sok a hely, 190 centivel is jut hely a fejeknek és lábaknak. Gondoltak a pakolórekeszekre is, az ajtókba üveg és pohártartó, az első ülések támlájára kenguru zseb került. A nagy belső méretekhez képest kifejezetten kicsinek számít a 300 literes csomagtartó, ami ülésdöntéssel 635 literig fokozható. Januárig várni kell a lépcsőshátú Mazda3-asra, mely nagyobb csomagtartóval és kevésbé sportos rugózással jön.
Ma már a Mazdánál is erősen koncentrálnak arra, hogy a divatos külső formához ne teherautó belsőt tervezzenek. Finom kárpit borítja az ajtókat, a jobb autókban kétszínű az üléshuzat, de minden verziónál szépen mutat a középkonzol és a műszerfal.
Hiányoltuk ugyan a Mazda6-nál és Mazda2-nél alkalmazott ezüstös betétet a konzolról, de a jó design miatt a fekete is jól áll a belsőnek. A műszerek alfás módra csőként merednek a vezetőre, a megvilágítás piros, ami napszemüvegben, felkapcsolt lámpánál sajnos alig látszik.
Motorból egyelőre nem nagy a választék. Amikor november környékén megjelenik hazánkban a Mazda3-as, csak az 1,6-os és 2,0 literes benzinmotor okoz dilemmát. Lesz később (nagyjából januártól) 1,4-es benzinmotor 84 lóerős teljesítménnyel, még később pedig 1,6-os dízelmotor először 110, utána 90 lóerővel.
A Párizs környékén, kanyarokban bővelkedő tesztúton is az 1,6-os és a 2,0 literes ötajtós autókkal lehetett próbát tenni. Mivel a 105 lóerős 1,6-os benzinmotorhoz rövid fokozatokból épülő, gyorsan és problémamentesen kapcsolható kézi sebességváltó társult, majdhogynem sportos teljesítménnyel szolgált ez az autó is.
Annak ellenére, hogy 11 másodperc kell a százra gyorsuláshoz, a valóságban érzett dinamizmus ennél valamivel jobb képet mutat. Bajunk csupán azzal volt, hogy az erősebb kihúzatásokkor a motorhang ércesebb fele a kelleténél nagyobb mértékben hallatszott, ami mellé gumi és futómű surrogás is társult.
Hasonló hangélményt nyújt a 150 lóerős kétliteres motor is, de teljesítményben itt már az abszolút sportosság dominál. 9 másodperc alatt gyorsul az autó 100-ra, a végsebesség 200 km/óra. A futómű pontosságából és a kormányzás közvetlenségéből adódó élvezethez itt már a teljesítményből adódó többlet is társul. Nem csupán gyorsulásban, hanem fékhatásban is remekül szerepel a Mazda3-as. 100-ról 37 méter alatt áll meg az autó, ami kimondottan jó értéknek számít.
Több körben történik a Mazda3 bevezetése. Első ízben az 1,6-os és 2,0 literes benzines autók érkeznek meg Magyarországra, november táján. Januárban jön az 1,4-es és a 110 lóerős dízel Mazda3-as, és ekkor érkeznek meg az első négyajtós változatok is. 2004 második felétől lesz kapható a 90 lóerős dízel.
Kategóriájában a Mazda3-as több ponton is kiemelkedik az átlagtól. A precíz kidolgozáshoz, a jó anyagokhoz, a dinamikus formához és az élvezetese vezethetőséghez már az alapváltozatnál is gazdag felszereltség, no meg magas ár társul. 3 799 900 forint a többek közt klímát, blokkolásgátlót, négy légzsákot és elektromos ablakemelőt tartalmazó 1,4 CE ára, ami magas, de értékarányos összeg. A további extrákat és automata légkondit tartalmazó 1,6 TE ára 4,5 millió forint körül alakul. Idén 150, a jövő évre nagyjából 1000 autó eladását tervezi a Mazda hazai importőre.
Műszaki adatok | 1,6 | 1,6 aut | 2,0 |
Lökettérfogat (ccm) | 1598 | 1598 | 1999 |
Furat x löket (mm) | 78,0×83,6 | 78,0×83,6 | 87,5 x 83,1 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | S4/16 | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 77(105)/6000 | 77(105)/6000 | 110(150)/6000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 145/4000 | 145/4000 | 187/4500 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,0 | 12,4 | 9,0 |
Végsebesség (km/h) | 182 | 174 | 200 |
Fogyasztás (l/100 km) város | 9,3 | 10,1 | 11,5 |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 6,0 | 6,8 | 6,3 |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,2 | 8,0 | 8,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 172 | 191 | 196 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4420/1755/1465 | ||
Tengelytáv (mm) | 2640 | ||
Csomagtér (liter) | 300-635 | ||
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1260-1310/435 | ||
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 | ||
Listaár (forint) | 4.449.900 | nincs ár | 5.999.900 |