Kettő, vagy inkább három dolog van, ami a Subaru névhez mindenképpen tapad. Az első és legfontosabb, a rali. Bár mostanában ebben a sportágban nem szerepel túl fényesen a japán gyártó, azért a korábbi sikerek hosszú távra megalapozták a márka hírnevét. A másik két fontos tényező az állandó összkerék-hajtás és a boxermotor.
Ez a két összetevő nem maradhatott ki a Foresterből sem. A boxermotor nagyon lapos felépítésű, ami a súlyelosztás szempontjából ideálisnak mondható. Minél közelebb van a földhöz az autó súlypontja, annál stabilabban fekszik az úton.
Stabilságban a Forester nagyon is jó. Bár az autó felépítése és az állandó összkerék-hajtás azt sugallná, hogy bátran versenyre kelhetünk egy jó öreg Land Rover Discovery-vel sárban és dagonyában, erről szó sincs. Jobb, ha Foresterünkbe beleülve azonnal kiverjük a fejünkből a terepjárózás gondolatát. Ezzel az autóval épített úton vagy laza szerkezetű talajon szabad csak autózni.
Ez jelentheti a teniszpályák környéki salakos parkolót vagy a telekre vezető dimbes-dombos erdei utat. A Subaru Forester terepjáró-vénájától annyit érdemes várni, mint mondjuk egy Honda CRV-től vagy egy Volvo XC90-től. Terepen ez utóbbi kettő kétségtelen hátránya, hogy összkerék-hajtásuk nem állandó, csak szükség esetén kapcsolódik be a hátsókerék-hajtás. Az előbb emlegetett körülmények között viszont valószínűtlenül magas sebességgel kavarhatjuk a porfelhőket. Az állandó összkerék-hajtásból adódó biztonságérzet elsöpör minden akadályt az orrunk elöl.
Az összkerék- hajtású autókra általában az jellemző, hogy változtatják viselkedési módjukat. Hol az autó eleje, hol az autó hátulja indul meg eltúlzott sebességű kanyarokban. A Subaru nem tartogat ilyen meglepetést, mivel zömében tökéletes semlegességgel veszi a kanyarokat. Ahol mi elhatároztuk, hogy be kell fordulni, ott az autó elkanyarodik. Csodák persze nincsenek, a Foresterrel is le lehet esni az útról, ha a valószínűtlenül magas sebességet is túl akarjuk szárnyalni.
A Forester boxermotorja kétliteres és turbófeltöltő segítségével gyűjt extra teljesítményt. Ezt a motorblokkot a Subaru széles körben használja palettáján, így teljesítménye is végtelen távlatokban mozog. A szériagyártású autók közül például a gyári tuningos Impreza STi akár 320 lóerőt is képes kicsikarni a kétliteres gépből. Ehhez képest a Forester 2.0T 177 lóereje jópofa szórakozásnak tűnik. Ehhez az autóhoz viszont ez a „csökkentett” teljesítmény is bőven elég.
Választhatunk, hogy ötfokozatú kézi vagy automatikus váltóra bízzuk a motorerő továbbítását. Tesztautónk esetében a kézi váltó mellett döntöttek. Mint a japán autóknál általában, a szerkezet kapcsolhatósága remek, a kar precízen és rövid úton jár. Álló helyzetből kicsit nehezen indul meg a Forester, ügyesen kell bánni a gáz-kuplung összjátékkal. Az összkerék-hajtásnak hála, még vizes úton vagy hóban-sárban is ugyanígy tud megindulni a kocsi, amit az első- és hátsókerék-hajtású vetélytársak kipörgő kerék vagy villogó ESP felirat mellett és még lassabban tudnak csak.
Elméletileg 8,3 másodperc elég a Forester Turbónak, hogy a 100 km/órát elérje, a bődületes gyorsulás élmény azonban rendre elmaradt. Veszélyesen gyorsnak egyáltalán nem, inkább csak lendületesen sebesnek éreztük az autót.
Talán a relatív gyenge sebességérzet abból is adódik, hogy a Forester utastere rendkívül csendes, csak a boxermotor jellegzetes hangja jut be az autóba. Szélzajból és futómű zajokból nem kapunk. Egészen a 202 km/órás végsebesség környékéig csendes marad a Forester. A méretekhez, a turbós motorhoz és az összkerék-hajtáshoz képest akár szolidnak is nevezhető a 12 literes átlagfogyasztás.
Korábban a Subaru nem sokat adott arra, hogy autói belül valamilyen európai formát mutassanak. Ez a Forester viszont jópofa középkonzolt, igényes kárpitozást, szép színeket és divatos műszereket kapott. Mindemellett továbbra is jellemző az autóra a precíz kidolgozás és a tökéletes működés.
Helykínálatban nagyot nyújt a Forester, bár az első ülések rövid ülőlapjain a hosszú lábú utasok hamar elfáradnak. Hátul talán kényelmesebb az üléspad nyurga utasoknak is, a fej- és lábtér itt is elsőrangú. Kevesebb térrel gazdálkodhatunk viszont a csomagtartóban, ahol mindösszesen 387 liter jut a kalaptartó alatt a csomagok részére. Egy 10 milliós autóban igénytelen megoldásnak tűnik a hálós csomagrögzítés, de a bő szövésű háló a célnak megfelel.
Subarut sosem lehet olcsón venni, a Forester sem tartozik a kevés pénzért megszerezhető népmodellek közé. Ennek ellenére a pompás futóművéről, remek motorjáról és egyedi megoldásairól ismert márka mindig is megtalálta a maga vásárlóközönségét. A Forester Turbónak is jó néhányan szavaznak majd bizalmat. Jelenleg az importőr egy akció keretében egymillió forinttal olcsóbban adja a Forester Turbót, 9 590 000 forintért.
Műszaki adatok Subaru Forester 2.0T | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1994 | |
Furat x löket (mm) | 92,0×75,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 130(177)/5600 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 245/3200 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,3 | |
Végsebesség (km/h) | 202 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 13,3 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 7,8 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 9,8 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 235 | |
Gumiméret | 215/60 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4450/1735/1585 | |
Tengelytáv (mm) | 2525 | |
Csomagtér (liter) | 387-1592 | |
Menetkész tömeg | 1410/540 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 | |
Listaár (forint) | 9.590.000 |