Nem végeztünk reprezentatív kutatást, de akárkivel szóba került a Kalos, mindenki megdicsérte a kocsi formáját. Olaszos, tették hozzá és igazuk is volt. A formaterv az Italdesign stúdió munkája, az első sárvédőkön látható a Design Giugiaro felirat. Az olasz autókra jellemző praktikus ütközésvédelmet sajnos nem látjuk viszont a Kaloson. A teljes egészében fényezett lökhárítókról nagyon hiányzik a koptatócsík, ráadásul a kocsi oldalát sem védi műanyag a rányitott ajtóktól. Ez teljesen fölösleges többletköltséget jelenthet a tulajdonosoknak.
Nem kell elvakult Kalos-drukkernek születni ahhoz, hogy az ember hamar jól érezze magát az utastérben. A műanyagok kemények, de felületük barátságos, a formák is jó benyomást tesznek az emberre. A műszerfal jól néz ki, az alapmodellben is van fordulatszámmérő. Kár, hogy az ajtókra sem jut némi textilborítás, emiatt a belső tér maga a műanyagtenger.
Már több Kalost is vezettünk, ezért nem lepődtünk meg a hátsó lábtér tágasságán, amely legjobbak közé tartozik a kisautók között. A fejnek is viszonylag sok hely jut, 180-185 centis emberek nem haragszanak meg ránk, ha hátulra ültetjük őket.
Ötletességről és átgondoltságról tanúskodik a sokféle rakodóhely. Nagyméretű üreg található a középkonzol aljában, a két első ülés között van egy kisebb mélyedés, az első utasülés oldalán egy ügyes zsebre leltünk. A hátsó utasoknak is jut egy pohártartó, akik a jobb oldali első ülés háttámláján egy hasznos zsebben tarthatják az olvasnivalót. A középkonzolból kihúzható pohártartó kétszemélyes.
220 literes a csomagtartó, ami jóval kisebb az átlagosnál. A tesztelt modellben benne volt a 40 000 forintért kapható osztott hátsó támla, sajnos az ülőlap nem osztott. Lehajtott üléstámlákkal az eredeti több, mint négyszeresére, 980 literre bővíthető a raktér.
Nagyon kíváncsiak voltunk a motorra, amely hasonló teljesítménye ellenére konstrukciójában sem egyezik meg az Opel Corsában és Agilában használttal. A Kalos motorja hengerenként két szelepes. Érzésre az ezerkettes Kalos jobban megy a korábban vezetett 1,4 literesnél. Bár a motor teljesítménye 11 lóerővel alacsonyabb, 83 helyett 72 lóerő, az élénkebb motorral dinamikusabbnak tűnik az autó.
Kis erővel, enyhe akadozással jár a váltókar a fokozatok között. A sebességekhez hosszú utakon talál el a váltó. Túlságosan hosszú áttételek próbálják visszafojtani a motort, ami sikerül is. Főleg a harmadik áttételezése okoz városban lomhaságot, ebben a fokozatban teljesen kihúzatva 140-ig kínlódik az autó.
Elvileg takarékos volna a hosszúra választott áttételezés. Városban ennek pont az ellenkezőjét tapasztaltuk, mivel átlagos tempóhoz is erősen nyomni kell a gázt. A Kalos-szal Budapesten, klímával 10 literes fogyasztást mértünk. Országúton igen nyugodt tempóval 6 literrel megtehetünk 100 kilométert, ami alig alacsonyabb a bejáratás előtti 1,4 literesben tapasztalt 6,19 liternél.
Ha megpróbálunk egy kicsit gyorsabban kanyarodni, akkor igen erős oldaldőléssel figyelmeztet bennünket az autó, hogy ez nem fekszik neki. A puhán rugózó Kalos fara hirtelen gázelvételre kicsit bizonytalanná válik, de semmi váratlant nem művel. A jókora oldaldőlésű autó ülései alig tartják az embert, a vezetőnek a kormányba kell kapaszkodnia. Az úttartás az adott keretek között biztonságos, az első szerelésként kapott Kumho gumik tapadása szerény.
Kedvező a rugózási komfort, a Kalos tapintatosan távol tartja az utasoktól a keresztirányú úthibák és a gödrök ütéseit. A motorzaj nem jelentős, a Kalos a kiskategória csendesebb autó közé tartozik. A szélzaj nem zavaró. Az első ülések kellően nagyok, kényelmük jó. Az üléshelyzet kényelmes, a kormány magasságállítása ülésmagasság-állítás nélkül is elég a barátságos üléshelyzet felvételéhez.
1 990 000 forintba kerül az 1,2 literes Kalos, ami a forintgyengülés után sem változott. Ez azért említésre méltó, mert például a szintén ötajtós Skoda Fabia minimumára 2,1 millió forintra nőtt és az alapmodelleket kivéve a Fiat Punto is drágult valamivel.
Kritikát érdemel a Daewoo, amiért a vevőcsalogató alapáron egy siralmas biztonsági felszereltségű alapmodellt kínál. Még vezető oldali légzsák sem jár alapáron. Az autó árát 85 ezer forinttal növeli a bal oldali első és 150 000-rel mindkét első légzsák megvásárlása. A blokkolásgátló 150 ezer forinttal méltányos összegért elérhető. Kedvező a manuális légkondicionáló 200 000 forintos vételára is. Érdemes rögtön bekalkulálni 85 000 forintot a szervokormányra.
Nehéz választani a 72 és a 83 lóerős Kalos között. A kisebbik pörgősebb, agilisabb és kicsit kevesebbet is fogyaszt, de gyengébben húz alacsony fordulaton. Akiknek az élénkség fikarcnyit sem számít, azok az öregurasabb és nagyobb vonóerejű 1,4 literessel járnak jobban. A két modell ára és felszereltsége mindenben megegyezik.
Műszaki adatok Daewoo Kalos 1.2 SOHC | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1150 | |
Furat x löket (mm) | 68,5×78,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 53(72)/5400 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 104/4400 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,7 | |
Végsebesség (km/h) | 157 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 8,4 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,5 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 6,6 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 159 | |
Gumiméret | 155/80 R13 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3880/1670/1495 | |
Tengelytáv (mm) | 2480 | |
Csomagtér (liter) | 220-980 | |
Menetkész tömeg | 960-1005/440-485 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 | |
Listaár (forint) | 1 990 000 |