Teszt: Daewoo Matiz 1,0 - Újult erővel


Általában a Daewoo Matizzal kapcsolatban nem a forma a visszatartó erő, azt a legtöbben tetszetősnek ítélik. A Giugiaro stúdiója által megálmodott rajzolat barátságos megjelenéssel öltözteti fel az autót. A Matizt alapvetően meghatározza a buszos forma és a két kör alakú első fényszóró.

Igazi városi autó a Matiz. Magas felépítésének köszönhetően a karosszéria alsó pontjai is elég magasan vannak ahhoz, hogy könnyen parkoljunk padkára. Koccanásos parkoláskor jól oltalmazzák a karosszériát a méretes ütköző csíkok. Könnyedén nyílnak és csukódnak az ajtók, ám bádogdobozként csapódnak.

Az egyterűs forma a rövid hosszhoz képest kényelmes utasteret sejtet. Nem is csalódunk, hiszen a fejtér elöl-hátul rendben van, és az alapvetően magasra helyezett üléspozíció miatt a lábhely is elegendő mindekét üléssorban.

Hátul ülve felnőttek is vállalkozhatnak hosszabb utakra. Igen puhára párnázták az üléseket, ami fokozza a kényelmet, mert az úthibákból kevesebb jut el az utasokhoz. Az ülések oldaltartása igen csekély a Matizban, hátul szinte padszerű a kialakítás. Elég egyszerű szövetet használnak az autó üléseinek borítására.

Annak ellenére, hogy sem az ülés magassága, sem a kormány nem állítható, igen jó pozícióban vezethetünk. Jó fogás esik a kormányon, vastag és megfelelően puha műanyagból készült.

Ellenben a műszerfal szinte beton kemény, ezt azonban csak tapintással érzékeljük, mert látványra a kéttónusú kialakítás mást sejtet. A fekete és a szürke színek váltakozása és az ülések színvilága jó hangulatúvá teszi az utasteret.

A kezelőszervek egyszerűen kiismerhetőek és könnyedén kezelhetőek. A műszerfal egyszerű, funkcionális kivitelű. Pakolórekeszek számában ugyan nem kényezteti el utasait a kis Daewoo, de két pohártartót és több kis rekeszt is kialakítottak a középkonzolon.

Bár a csomagtartó a maga 167 literével nem családi nyaralásokra termett, a hétköznapokban jól használható. Sokat segít, hogy a hátsó ülések osztva lehajthatóak, így több mint 600 literes tér áll a rendelkezésünkre. Az egyenes oldalfalú karosszéria miatt ezt könnyű kihasználni.

Jól átlátható a karosszéria, köszönhetően a nagy üvegfelületnek és, hogy a C oszlop sem túl vaskos. Könnyű az autóval még a legszűkebb helyre is beparkolni, bár a bal oldali tükör nem kicsinyít, így alig látni benne valamit. Könnyem irányítható a Matiz, nagyon fordulékony az autó, a szervokormány rásegítése sem túlzott.

Korábban csak egyetlen 0,8 literes benzinmotorral volt elérhető a Matiz, amelyet többen kissé gyengének találtak. Ezért a piaci igényekre válaszul a Daewoo erősebb motorral is felszerelte a kisautót. A 63 lóerős motor nem csak hengerűrtartalmában nyújt többet, hanem a hengerek számában is.

Ez a korábbi háromhengeressel szemben ugyanis négyhengeres. Elsősorban a motor járási kultúrájának tett jót a hengerszám növekedés. Sokkal finomabb a működése és nincs már Wartburgos hangja sem.

Az erősebb motorral sem lett GTI a Matizból, ám érezhetően javultak a menetteljesítmények. Sokkal könnyebben vezethető az autó, kényelmesebben előzhetünk és a magasabb tempót is jobban viseli.

Érzésre a 120-as tempó az autó utazósebessége, de ennél többel is hajthatunk: az autó hozza a megadott 152 km/órás maximális sebességet is.

Továbbra is szükség van a motor pörgetésére az erő eléréséhez, ám ilyenkor sem válik zajossá a motor és a fokozatok kiosztása is kedvező. Könnyen és pontosan kapcsolható a váltó, de egy kissé hosszúak a váltóutak és a kapacsolás is kattogós. A pedálok könnyen használhatók, női lábakhoz tervezték őket. Jól harap a fék és az adagolhatóságára sem lehet panasz.

Viszonylag egyszerű futóművel vértezték fel a Matizt, ami rossz úton tűnik fel igazán. A hátsó merevtengelyes kialakítás miatt pattogós az autó, ez javul ha többen utaznak a Matizban.

Kanyarban a karosszéria hajlamos a bedőlésre, de aki megszokja ezt, az kanyarban is tarthatja a tempót. Továbbra sem lett falánk a Matiz: az egy literes erőforrás beéri 6,5-7 literrel Budapesten és országúton vegyesen használva és sportosan hajtva.

Akiket eddig a Matiz gyengesége tartott vissza a vásárlástól, nosza itt az erősebb motor. Az autó igazából semmilyen téren nem nyújtott átlagon alulit, így méltó ellenfele a kategóriatársaknak, ára értékarányos.

Nekem már csak egy vágyam maradt: egy keményebb futóművel szerelt, sportosabb verzió. Az 1,4-es motor már adott, hiszen ott van a Kalosban. Már csak a piaci igényeket kellene feléleszteni…



Műszaki adatok – Daewoo Matiz 1.0
Lökettérfogat (ccm) 995
Furat x löket (mm) 68,5 x 67,5
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) 47(63)/5400
Max. nyomaték (Nm/ford) 87/4200
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 15,3
Végsebesség (km/h) 152
Fogyasztás (l/100 km) város 8,2
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül 5,3
Fogyasztás (l/100 km) vegyes 6,4
CO2 kibocsátás (g/km) n.a.
Gumiméret 155/65 R13
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3495/1495/1485
Tengelytáv (mm) 2340
Csomagtér (liter) 167/624
Menetkész tömeg 796/434
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 38
Listaár (forint) 1 989 000