Egyre több kisautóban jelennek meg a modernebbnél modernebb kis lökettérfogatú turbódízel motorok, amik viselkedésükkel és harmóniájukkal már felveszik a versenyt a benzinmotorokkal. Magyarországon azonban mégis elvétve látni csak dízel kisautót, aminek legfőbb oka az igen jelentős árkülönbség. Általánosságban elmondható, hogy a korszerű kisdízelek alapára, az induló benzinmotoros változatánál körülbelül fél-egymillióval feljebb van.
Ezt még sokan meg is bocsátanák, azt azonban már kevesen látják át, hogy az azonos térfogatú benzinmotorokhoz képest mi kerül jó 500 ezer forinttal többe. Habár alacsonyabb fogyasztás mellett közel azonos dinamizmust nyújtanak – sőt rugalmasságban jóval meg is előzik benzines vetélytársaikat -, mégis kevesen választják a dízeleket. A két liter körüli fogyasztáscsökkenés keveseknek éri meg a plusz pénzt.
A D4-D jelzéssel ellátott Yaris egy 75 lóerős közös nyomócsöves dízelmotorral szerelt kisautót rejt magában, amit a kellemes fogyasztáson túl, rendkívüli nyomatékkal és fürgeséggel áldottak meg a Toyotánál.
Az év eleji átváltozás mindannyiunk szerint jót tett a Yarisnak: valahogy vagányabb, modernebb és egy kicsit férfiasabb lett. Az apróbb változtatások, mint a lökhárítók, illetve a hátsó lámpa egyszínűvé válása mellett a leglátványosabb átváltozáson az első láma ment keresztül. A lámpák a belső oldalukon egy-egy könnycsepp alakú résszel egészültek ki, és ezáltal jóval dögösebb képet mutatnak elődeiknél.
Belülről sokkal barátságosabb képet mutat a Yaris, a megújult és megpuhult borításoknak köszönhetően. Teljesen elégedettek azonban nem lehetünk, mivel a felső kesztyűtartó fedele csálé, és nehezen mozog. Az alapvető ismertetőjel, a közepén elhelyezett, digitális óraegység megmaradt, habár némi változás rajta is történt. A digitális műszerek leolvasása szerintünk még mindig megszokást igényel. A Yaris TS analóg órája sokkal jobban látható.
A 3,5 métert alig meghaladó karosszéria jóval kisebb belső teret ad a Yarisnak a helykihasználásra, mint a hosszabb versenytársaknál. Ezt azonban praktikus vonásokkal igyekszik ellensúlyozni a Yaris. A csúsztatható hátsó üléssor jól jöhet a hátul utazóknak, vagy azok hiányában a csomag részesülhetnek nagyobb helyben. Előre tolt hátsó üléssorral a csomagtartó mérete helytáll egy nagybevásárlásra is, de ilyenkor már szerény körülményeket tapasztalhatnak az a hátsó sor lábhelyénél.
További praktikus dolog a műszerfalon elhelyezett számtalan bemélyedés és pakolórekesz. Leghasznosabban a középkonzol két szélén található elefántfül, ahol egy kisebb táska, egy mobiltelefon és akár egy fényképezőgép is megfér egymás mellett. Ezzel azonban még nem merültek ki a pakolási lehetőségek, mivel a jobb első ülés alatt egy fiókot, a kormány alatt pedig egy kis polcot találunk, valamint kesztyűtartóból is kettőt helyeztek el. A felső ugyan elég pirinyó, és a nyitásánál érzékelt nyeklés nem kelt komoly minőségérzet bennünk, mégis praktikusan használható.
Nem kimondott családi autó a Yaris, a magasabb növésűek azonban bátran vállalkozhatnak hosszabb utazásra is – az első üléseken. A vezető ülésben hosszabb távon is kényelmes ülni. A kormánykerék ugyan csak magasságában szabályozható, mégis kellemes pozíciót találhatunk még 190 centiméteres testmagassággal is.
Az autó szívét jelen esetben egy 75 lóerős, közös nyomócsöves dízelmotor szolgáltatta, rendkívül megbízható módón. Az új Yarisban jóval kevesebb motorzaj jut az utastérbe, mint elődjénél és a kisautók átlagánál is halkabb üzemmódot tesz lehetővé a 170 newtonméteres nyomatékkal rendelkező motor. Mivel már 2000-es fordulatnál rendelkezésre áll a maximális forgatónyomaték, nem szükséges magas fordulatig taposni a gázpedált a dinamikus haladás érdekében.
Felesleges is jobban nyomni a gázt, mivel a motor hamar kifullad. A felsőbb tartományban már nemigen rendelkezik erőtartalékkal. Bátran kapcsolhatjuk a váltót magasabb sebességfokozatokba, amit a kellemes fogású váltókarral szívesen végez mindenki. A fokozatok egymástól megfelelően elhatároltak, a váltókar rövid úton jár.
Dinamikus haladáshoz elég egy kis adag gázzal indulni és onnan azonos lendülettel gyorsul az autó, közel végig a 170 km/órás végsebesség felé. A rendelkezésre álló lóerők száma a fürge városi közlekedés mellett, már az országutakon és az autópályán előírt sebességhatárok körüli rugalmas autózást is lehetővé teszi.
A szép Toyota emblémával díszített kormány átmérője és vastagsága tökéletes összhangban van, így rendkívüli élvezettel tekergettük. Ehhez az érzéshez persze a közvetlen kormányzás is hozzájárult. Futóművével is a jobbak között van a Toyota csöppsége. Sportos tartása ellenére elnyeli a nagyobb döccenőket is, és szótlanul vészeli át az ütéseket az utastér.
Élveztük a gyorsabb kanyarvételeket is, ahol először alulkormányzottként, majd gázelvételre túlkormányzott reakciókat mutatott az autó. Rövidségének köszönhetően darázs módjára cikázhatunk a kocsisorok között a belvárosi forgalomban, amiben az alacsony fordulatszámon ébredő nyomaték is tökéletes partnernek bizonyul.
Parkoláskor is rendkívül tudtuk értékelni a rövid farrészt, mivel kivételesen jól érezhető az autó hátulja. Így még a gyengébb parkolási képességekkel megáldottak is bátran vállalkozhatnak egy-egy tolatási manőverre.
Városi használatunk során, az extraként beszerelt légkondicionáló állandóan bekapcsolt állapota mellett 6,5 liter gázolaj fogyott 100 kilométerenként. Ez az érték átlagos haladási tempó mellett valószínűleg még egy literrel, különösebb erőfeszítések nélkül lejjebb szorítható. Országúton 5 liter alatti értéket produkál a motor, átlagban pedig 5,5 liter körüli értékkel számolhatunk.
Pozitív élményeinket még az autó ára sem törheti le igazán, mivel 3 235 000 forintos ár a konkurensekkel közel azonos szinten van. Ezért a pénzért egy ABS-szel, két légzsákkal, első elektromos ablakokkal, elektromos trükkökkel, szervokormánnyal és rádiós magnóval felszerelt Yarist tudhatunk magunkénak.
Műszaki adatok -Toyota Yaris Terra+ D-4D | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1364 | |
Furat x löket (mm) | 73,0×81,5 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 55(75)/4000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 170/2000-2800 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,6 | |
Végsebesség (km/h) | 170 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 5,3 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 3,8 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 4,4 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 117 | |
Gumiméret | 175/65 R14 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3615/1660/1500 | |
Tengelytáv (mm) | 2370 | |
Csomagtér (liter) | 205-305 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1395/395 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 | |
Listaár (forint) | 3.235.000 |