Kezdjük egy magánvéleménnyel. Eddig négy tesztautót találtam ennyire szépnek és elegánsnak, mint a mostanit. A négyből három Rover 75 volt, a „kakukktojás” a Lancia Thesis. Most 5 éves ez a kortalanul szép autó. Arányai tökéletesek, formája hibátlan stílusérzékről tanúskodik. Szemből az autó egyszerre elegáns és erőteljes, nem félemlíti meg az előttünk haladókat, de nagy tekintélye van autópályán.
Nem először látjuk, de mindig újra és újra magával ragadja az embert a belső tér szépsége. A műszerfalon csak a Bentley és a Rolls-Royce típusaiban látni gazdagabb fadíszítést, a formák és a kárpitok szépsége, kifinomultsága lenyűgöző.
Választékos ízlés mellett minden részletre kiterjedő igényesség határozza meg az utasteret. A hátsó üléspadból kihúzható pohártartó alját például műbársony borítja. Nem mintha a poharaknak vagy üdítős dobozoknak nem volna mindegy, hogy nyers műanyagon támaszkodnak-e meg, de a pohártartó is az utasok szeme elé kerül, ezért a Rover nem érte be kevesebbel.
Sok a rakodóhely. A fokozatválasztó-kar előtt nagy üreg, az első és a hátsó kartámaszban méretes hely, a műszerfalban egy hosszabb és egy rövidebb polc várja az útiholmikat, az átlagos méretű kesztyűtartó mellett. A magasan futó övvonal miatt az autó biztonságot adóan körülöleli az utasokat, a kis üvegfelületek viszont nem tesznek jót az átláthatóságnak. A tükrök nagyon elegánsak, de sokszor túl kicsinek bizonyulnak.
Hátul nagyon bőséges a lábtér, az első üléstámlák kimélyítése tovább növeli a teret. A második sorban a fejtér 180-185 centis embereknek elég. Elöl eszményi üléshelyzet alakítható ki a tengelyirányban állítható kormánnyal és a földig leengedhető vezetőüléssel.
A tesztautóban az emelt teljesítményű, 131 lóerős turbódízel duruzsolt, amely idén jelent meg a kínálatban. A közel két évvel ezelőtt tesztelt Rover 75 Tourernél 15 lóerővel és 40 Nm-rel erősebb a mostani autó. Nagy-Britanniában utólag is megvásárolható a teljesítménynövelés a 116 lóerős korábbi dízelekhez.
Az automata váltós, dízel 75-tel száguldozni legalább akkora stílustörés, mint egy igazán jó étteremben olyan étlapot adni a hölgynek, amin szerepelnek az árak. Ha mégis rákényszerülünk a sietésre, azt konstatáljuk, hogy az autó tisztességesen gyorsul, de nem táltosodik meg úgy, ahogy a padlógáztól várnák.
Közepes fordulatszámokon, úgy 1800 és 3000 között erősen húz a motor, megfelelő az erőtartalék hirtelen manőverekhez. A sebességérzet és az átélt gyorsulás gyengébbnek tűnik az autóban a számadatoknál. A kilométerórán százig egész lendületesen következnek a számok, de az automata vált helyettünk és a motor sem lármázik. A dízel Rover 75 farán CDTi feliratot látunk, amit a közös nyomócsöves Opel dízelek megjelenése óta CDTI-ként az Opel is használ.
Jól dolgozik az automata váltó, amely ötfokozatú és elektronikus vezérlésű. A fokozatok áttételezése jól harmonizál az autó nyugodt beállítottságával, minden izgágaság nélkül, de energikusan, jókor jönnek a váltások. Két fokozat között viszonylag gyors az átmenet, a váltások finomsága nem kiváló, de jó. Az 586 100 forintos felárért megrendelhető automatát nem lehet kézzel kapcsolni, amit nem hiányoltunk.
Tapasztalataink szerint a 17 colos könnyűfém felnik és a 225/45 R17-es gumik kissé rontják az autó egyébként pazar rugózási kényelmét. A kisebb átmérőjű kerekeken futó, korábban tesztelt 75 Tourerben érezhetően simábban futott. Akinek a komfort a legfontosabb, nyugodtan maradjon a 15 vagy 16 colos felniknél ballonosabb gumikkal. Keresztben futó síneken vagy éles peremű úthibákon áthajtva kicsit üt a rugózás. Összességében még nagy kerekekkel is igen kényelmesen gördül a Rover 75. Egészen csendes az autó nagy sebességgel haladva is, alig van szélzaj, az alaktényező 0,31.
Gyorsan vett kanyarokban örültünk a széles gumiabroncsoknak. Az útfekvés kiegyensúlyozott, az autó sosem izgágáskodik, tekintélyét, méreteit és jelentős súlyát mindig egyértelműsíti viselkedésével. A kormány átmérője a klasszikus időket idézően nagy és elég sokat kell tekerni.
A csomagtartó belső borítása igényes, a 432 literes térfogat nem valami nagy. A poggyásznak jutó hely inkább mély, mint magas, ami nem javít a kihasználhatóságon. Az autó pompás vonalvezetését figyelembe véve ez a csomagtérméret mégsem kifogásolható, egy a Rover 75-höz hasonlóan szép Jaguar S-Type-ban csak 400 liter jut a csomagoknak. Ami mégis zavart bennünket, az a lehúzófül, vagy még inkább a fedélben kialakított markolat hiánya. A csomagtartó belülről távirányítással, kívülről a slusszkulccsal nyitható.
Szériafelszerelés a fedélzeti számítógép, amely méltatlanul kevés információval szolgál. Pillanatnyi fogyasztást egyáltalán nem mutat. Máskülönben a felszereltség nagyon bőséges, és a Rover nem botránkoztatja meg az embert kézi ablakemelővel hátul. Alapáron jár az automata klíma, a kipörgésgátló, a hat légzsák, az elsötétedő belső visszapillantó, a tolatóradar, az esőérzékelő ablaktörlő, a kormányról távirányítható hathangszórós rádió. Aki most vesz 75-öst, alapáron kapja a 16 colos könnyűfém felniket. Pótkerék helyet viszont csak defektjavító készlet jár. Ez azért baj, mert egy erősen sérült, például padkánál kicsípett gumit csak cserélni lehetne, a sprayjel javítgatni nem.
Városban, az autóhoz illő visszafogott stílusban vezetve, 11,6-12 literes fogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép. Tankolásnál mérve ez 12,3 litert jelentett. Bármelyiket is nézzük, mindenképpen túl sokat fogyasztott az autó. Autópályán és országúton a jó áttételezésű váltóval barátságos a fogyasztás, 6-8 liter elég a verhetetlen kényelmű autónak.
Egy a középkategória felső régiójába tartozó prémiumautó sosem olcsó, a 131 lóerős Rover 75 ára is 7 950 000 forint Club felszereltséggel. Ez a konkurensek árát ismerve átlagos, az autót ismerve bőven értékarányos. Megdrágítja az autóval töltött boldog éveket, hogy a típus értékvesztése erős.
Sokan megbízhatatlannak tartják a brit autókat, ami viszont a 75-re egyáltalán nem igaz. A felmérések (pl. auto motor und sport) és a magyarországi tapasztalatok szerint is gond nélkül üzemel, Nagy-Britanniában a minap újra megválasztották az év használt autójának.
A Budapesti Autószalontól november 15-ig akciós áron kapható az autó. Jelenleg a Rover 75 óriási kedvezménnyel vásárolható meg, konkrétan 7 300 000 forinttól kapható a 150 lóerős turbós benzines és 7 450 000 forinttól a 116 lóerős dízel. 6 990 000 forintért 120 lóerős benzines 75-öst kapni.
Számos észérvet is fel lehet sorakoztatni egy Rover 75 mellett, de a legjobb, ha ízlésükre és érzéseikre hagyatkoznak azok, akik nyolcmillió forintot költhetnek egy autóra. Válasszák nyugodtan a BMW színvonalú, de angolos eleganciájú 75-ös Rovert.
Sokkal drágább autók sem előkelőbbek. Egy Rover 75-ben ülve az ember a legjobb középkategóriás prémiumautók színvonalát élvezi, ráadásul ezt a márkát elkerülik a verőlegények, lányfuttatók és egyéb tagbaszakadt arcok. Mi kellhet még?
Műszaki adatok – Rover 75 CDTi Aut | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1951 | |
Furat x löket (mm) | 84,0×88,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 96(131)/4000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 300/1900 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,0 | |
Végsebesség (km/h) | 190 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 10,0 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,2 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 6,9 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 190 | |
Gumiméret | 215/55 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4730/1970/1420 | |
Tengelytáv (mm) | 2750 | |
Csomagtér (liter) | 432 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1530-1655/500-375 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 65 | |
Akciós listaár (forint) | 7.950.000 |