Idővel a zoom-zoom-os lendület kisöpörte a kínálatból a hazánkban végig sikertelen Mazda Demiót, és idén tavasszal Magyarországon is elindult a Mazda2 forgalmazása. Formailag ez az autó már más világ, csak a sajátságosan magas karosszéria arányai idézik még a Demiót.
Másfél éve Genfben még az MX-Sport Runabout újszerű vonalain ámult a közönség, mostanra megszokottá vált az új Mazda irányvonal dinamizmusa. A magasra emelt tető alatt elöl sok helyet nyújt a karosszéria.
Hátul a fejtér átlagon felüli, a lábtér kicsit kevesebb annál, amekkorát a 3925 milliméteres hossztól várnánk, de átlagmagasságú emberek jól elférnek egymás mögött. Nagyon helyesen a hátsó ajtókon is van térképtartó, amit Mazda6-ban vagy a tesztelt Honda Accordokban is hiába kerestünk. Ezek nem nagyok, de mégis hasznosak.
264-ről 1044 literre bővíthető a csomagtartó, ami átlagos a kiskocsik között. A hátsó ülések alapáron osztottan lehajthatók a legolcsóbb változatban is.
Kényelmesen tág tartományban beállíthatók az első ülések. A kormány magasságállítása mellé szükség volna a tengelyirányú állíthatóságra, ami a Fabia-Ibiza-Polo trió, illetve a Citroën C3 kiváltsága maradt ebben a méretosztályban. Az üléshelyzet kedvező.
Súlyos hiba, hogy a Fiesta örökséggel a kis Mazdából is kimaradt a taposó bal lábnak. Ez már a pesti alsó rakparton is hiányzik, hosszabb úton garantáltan hamarabb elfárad így az ember lába.
A műszerfal nagyon jól néz ki, az órák akár a Mazda6-ban is megállnák a helyüket. A műanyagok kemények, akárhová is nyúlunk, a középkonzol nagyautós. Itt is jár nekünk a „Hello” üdvözlet a kijelzőn a rádió bekapcsolásakor.
Jók az ülések, kényelmük mellett oldaltartásuk is megfelelő. A felfüggesztések határozottan érezni engedik az úthibákat, főleg a tesztautó feláras könnyűfém felnijével és 195/50 R15-ös gumijaival. Budapesten kevésbé közlékeny rugózással is meg tudtunk volna barátkozni.
A zajszint rendben van, 130-cal még zavartalanul roboghatunk. Ennél gyorsabb sebességnél a Mazda2 felerősödő zajjal jelzi, hogy szemtelenül sokat kívánunk a 68 lovas dízel kisautótól.
Kicsit halovány a motor erőnléte az autó sportosságához képest. A korábban tesztelt, 75 lóerős benzinessel a fordulatszámba jól belekóstolva dinamikusabban tudtunk autózni. Nem a gyorsulás volt lényegesen jobb, hanem a körítés izgalmasabb a motorzajjal, a korlátozott teljesítmény ellenére gyorson elfogyó első három fokozattal.
Kevésbé kipirulva, de a dízellel is mindenhova ugyanolyan gyorsan odaérhetünk. A 68 lóerős motortól nem szabad túlságosan sokat várni, amit tud, azt viszont tisztességesen nyújtja. A fokozatok nagyon jól illenek a csekély hengerűrtartalmú turbódízelhez.
Kis fordulatról gyorsítva felírnánk a motornak néhány löket szteroidot, de 1800-tól gyorsan javul az erőnlét. 68 lóerő is elég ahhoz, hogy az autó két személlyel temperamentumosan menjen. 2000 és 3000 között jól húz a motor, egész gyorsan nő a sebesség.
Más autógyárak is ugyanezt az elöl McPherson rugóstag, hátul hosszlengőkaros felállást vetik be kisautóik futóművében, de olyan izgalmas vezethetőséget és jó útfekvést mégsem sikerül kicsiholniuk belőle, mint a Mazdának.
Pontosan kormányozható, nagyon jól vezethető az autó. Menetstabilizáló elektronikára semmi szükség, a szemrevaló kisautó mindig higgadtan fogadja a harciasan megindított kanyarokat.
Gázelvételre, a kuplung kinyomására sem érzékeny, mégis feltüzeli az embert egy olyan országúton, amely hegyre föl, vagy hegyről lefelé vezet. A motor teljesítménye nem elég ahhoz, hogy felfelé vészes tempóra ragadtathatnánk magunkat, lefelé száguldva a jó futómű és a fékek hatékonysága óv meg a bajtól.
Ideálishoz közeli a sebességváltó, pontosan és nagyon gyorsan fogadja a következő fokozatot, útjai rövidek, már a Fiestából is csak jó emlékeket őrzünk róla. Azért a Fiestából, mivel a Mazda2 a Fiestával közös padlólemezre épül, vele azonos gyárban, a Ford valenciai üzemében. A közös padlólemez nem merül ki az alvázban, a futóműalkatrészeken kívül az elektronikai felépítésre, részben a motorokra és minden másra érvényes a rokonság.
Pont emiatt a Mazda2 a márka többi modelljével, a Mazda3-mal és a Mazda6-tal ellentétben, nem élvezi a japán gyártásból eredő, bebizonyosodott előnyöket. Ez nem annyira előítélet, mintsem a japán márkák kereskedőhálózatából is visszahallott tapasztalat.
3 év/100 000 kilométeres garancia jár az autóhoz, a rozsdásodás ellen mindössze 6 évre szól a garancia. Előnyös az újra és újra meghosszabbítható Mazda Europe Service szolgáltatás. A legkevesebbe kerülő dízel Mazda2 listaára 3 099 900 forint, ami tükrözi azt a különbséget, amit a piac tesz a 100 000-300 000 forinttal alacsonyabb alapárú francia dízel kisautók és a japán termékek között. A 75 lóerős dízel Fabia Comfort vagy a szintén csak három hengeres VW Polo 1.4 TDI még többe kerül.
Abszolút értelemben a dízel Mazda2 dízel CE Klíma 3 549 900 forintos ára a légkondicionáló ellenére is magas, mivel az oldallégzsák és a blokkolásgátló is kimaradt a felszereltségből. A tesztelt kivitelt a 15 colos könnyűfém felnikkel még drágában kapható a Mazda márkakereskedőknél. A fogyasztás miatt nem kell összetörni a malacperselyt, városban 6,4 liter elég volt az autónak. Ez jó 2,5 literrel alacsonyabb, mint az 1,25 literes benzinesé. Országúton a fogyasztás 4,5 és 5,5 literre lenyomható, attól függően, hogy mennyire sietünk.
Mazda2 1.4 CD CE Klíma | |
Lökettérfogat (ccm) | 1399 |
Furat x löket (mm) | 73,7×82,0 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 50(68)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 160/2000 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 15,0 |
Végsebesség (km/h) | 160 |
Fogyasztás (l/100 km) város | 5,5 |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 4,0 |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 4,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 119 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 3925/1680/1545 |
Tengelytáv (mm) | 2490 |
Csomagtér (liter) | 267-1044 |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1090/440 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 45 |
Listaár (forint) | 3 549 900 |