Kevesen hitték volna, hogy a Nissan abban a formában képes megvalósítani a Primerát, ahogy 2000-ben a Párizsi Autószalonon bemutatták. Akkor még Fusion-nak hívták az autót, és csak vevőcsalogató koncepcióként állították ki. Perceken belül itt van 2004, és most már a kutya sem hördül fel egy Primera láttán. Ma valahogy úgy hat az autó, mint egy 1980-ban megrajzolt űrhajó.
Különlegesnek különleges a karosszéria, de az autó egyedisége legalább nem megy a használhatóság rovására, mint a Renault Mégane-nál. Ebben az autóban mindenhol nagy a hely, és még a csomagtartó is bődületes térrel bír a mindig sok bőrönddel utazóknak.
Ami 2001-ben furcsa volt és még ma is nehezen megszokható, az a középkonzol. A kapcsolókat nem függőleges falon, hanem egy közel vízszintes, repülőgép-pulton helyezték el. A menü-rengeteg felfedezése kisebbfajta komplikációkkal jár, de a design-hatás csillagos ötös. Ráadásul az egészet megbüntették egy központi kijelzővel, ami teljesen felborítja a megszokott csavarom, nyomkodom, kapcsolom fűtés és rádió vezérlést.
Pluszban a tolatókamera képét is ez a tévé jeleníti meg. Ez az, amitől az utca embere elájul. Egy tolatóradar csipogására már Kovács úr sem kapja fel a fejét, de a tolatókamera még egy NSZK sci-fiben is nagy megrökönyödést okozott volna. Érdemes azonban továbbra is hátrafordulva tolatni, mivel a lökhárító sarka a tévé képén nem látszik. Az ablak alatt rejtve maradó tárgyak, például egy kertitörpe vagy egy ott felejtett grillsütő a monitoron látható, ami nagy segítség.
Leszámítva az előrefele lejtő könyöklőt, kényelmes és tágas autó a Primera. Nagyon kényelmes a két első ülés, amelyek 150 és 190 centi között könnyen beállíthatók. A gerinctámasz is isteni segítség a görbe gerinc kiegyensúlyozására. A pakolóhely sarkalatos kérdés az autóban, mivel a túldizájnolt ajtókon csak parányi, gyufaskatulya méretű térképeknek jut hely. Kicsi a kesztyűtartó és amúgy is kevés a rakodóhely.
Az viszont jó, hogy két pohártartó van, nagy a két első ülés közötti zseb, és az első ülések háttámlájának kenguruzsebe is jól használható. Külön dicséretet érdemel a világos kárpitozás, mivel így tágasabbnak és barátságosabbnak tűnik a belső.
Tisztázatlan eredetű a Primera új dízelmotorja. A dCi elnevezés elvileg a Renault-rokonságra utal, de a furat, löket, és köbcenti adatok alapján az új dízel a régi Nissan-dízel átdolgozva. Más lett a befecskendezés, bár már a korábbi dízelmotorban is közös nyomócső adagolta az üzemanyagot. Az új motor teljesítménye 139 lóerő a korábbi 126-tal szemben. Nagyobb a nyomaték is, ez most 314 Nm, míg korábban csak 280 Nm segített az autó mozgatásában.
Bátran kijelenthető, hogy ennél jobb motor jelenleg nincs a Primera-palettán. A hatfokozatú váltóval gyors és takarékos autózás valósítható meg. Fogcsikorgató hidegben is pöccre indul a motor, ami mindvégig csendes és diszkrét morgású. Különösebben nem dumál bele az autóban folyó beszélgetésekbe, csak 160-170-től kezd versenyt harsogni a menetszéllel. A nyomaték úgy 2000-es fordulat körül kezd megérkezni, innentől veszi kezdetét az igazi hajcihő.
Mellbevágó élményre vagy akciófilmes üldözési jelenetekre kár készülni, ez az autó továbbra sem a megdöbbentő gyorsulási élmény megtestesítője, de nem is ez a feladata. 10,2 másodperc telik el, míg 0-ról 100-ra gyorsítunk, és egészen 203 km/óráig fokozható a gyorsítás mámora. Ezek elismerésre méltó értékek. Különösen annak tükrében, hogy az átlagfogyasztás pontosan 7,8 liter/100 km. Ennél kevesebbel is hajlandó működni, ha hajlandóak vagyunk kevésbé agresszívan vezetni. Mi 6,5 literig bírtuk leszorítani az átlagfogyasztást, de a gyár szerint stabil 90-nel lemehet 5 literre is.
Futóművileg nem békültünk ki teljesen az autóval. Sportos kocsinál könnyen megbocsátanánk a kemény, úthibákon felütő rugózást, de ebben a kategóriában nem ez a szokás, ráadásul a Primera egyáltalán nem akar sportos lenni. Cserébe viszont megfelelő visszajelzés érkezik az útról, és a stabilitás is pont jó. Egész jól fogja az utat a Primera, beleélhetjük magunkat a vezetésbe. Jó a visszajelzés a kormányról is, nincs túlszervosított érzésünk.
Praktikusságáért a tesztelt ötajtós Primera nagy-nagy elismerést érdemel. A kombi, szedán és ötajtós közül szerintünk a szedán a legszebb, a kombi pedig a legjobban használható. Az ötajtós a kettő közötti kompromisszumot valósítja meg. A csomagtérajtó egyben nyílik a hátsó szélvédővel, konzervdobozként nyílik a csomagtartó. Így olyan, mintha a 460 literes üreget nagyítón keresztül néznénk. Sajnos a ferdehátú kialakítás átka, hogy a C-oszlop vaskos, sok minden elveszik a holttérben.
Eleve drága a 2,2 dCi változat, ezért csak a legjobb Acenta felszereltséggel választható ez az autó, 7 921 000 forintért. A magasnak tűnő, de a felszereltséghez képest nem túlzott ár többek között bőrülést, xenon fényszórót, könnyűfém felnit, hat légzsákot, automata légkondicionálót tartalmaz.
Nem szerettünk bele a Nissan Primerába, de könnyen együtt tudtunk élni vele. Kedveltük, mert gyors és keveset fogyaszt, viszont a középkonzolt hirtelen mozdulattal kitéptük volna a helyéből, és egy jó öreg forgókapcsolós falat tettünk volna oda. Nem kedveltük a budapesti utakon túlságosan zötyögős rugózást, de elégedettek voltunk a helykínálattal és az autópályás komforttal.
Nissan Primera 2.2 dCi Acenta | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2184 | |
Furat x löket (mm) | 86,0×94,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 102(139)/4000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 314/2000 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,2 | |
Végsebesség (km/h) | 203 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 8,1 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,0 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 6,1 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 168 | |
Gumiméret | 205/60 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4567/1760/1482 | |
Tengelytáv (mm) | 2680 | |
Csomagtér (liter) | 460/980 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1110/429 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 62 | |
Listaár (forint) | 7.921.000 |