Lexus LS 430, Mercedes S 500, VW Phaeton W12 - Luxus háromféleképpen
Jó egy éve felbolydult a luxuskategória. A hetes BMW-t követően megjelent a vadonatúj Audi A8 és a Volkswagen Phaeton, kijött az alumínium karosszériás Jaguar XJ. Ebben a környezetben a Mercedes sem várt az S-osztály modellfrissítésével, majd idén a Lexus LS 430 ment át finom módosításokon.

Mi most a pazar kínálatból három luxuslimuzint vezettünk, mindhármat rövid tengelytávval és ötüléses kivitelben. A Lexus LS 430, a Mercedes-Benz S500 4Matic és a Volkswagen Phaeton 6.0 W12 4Motion járt nálunk.

Aki a Lexus-ról álmodozik, annak értelmetlennek tűnik rövid tengelytávról és négy- vagy ötüléses kivitelről beszélni. A japán luxusgép nagyon leegyszerűsíti a választást. Egyféle motorral, egyféle tengelytávval, egyféle váltóval kapható, az extrákat csomagokban választhatjuk ki, nem egyenként. Bizonyos felszerelések nem érhetők el a Lexus-hoz, amit csak a pontosság kedvéért jegyzünk meg, nem pedig hiányérzetből.

A Lexusban magától értetődő a jó alapfelszereltség. A bőrkárpitozás mellett a kanyarba bevilágító fényszóró is alapáron jár. A különböző feláras csomagokkal Mark Levinson hifit, a hátsó ülésekbe masszírozást, navigációs rendszert vagy tolatókamerát vásárolhatunk.

Aki csúcsmodellként választja a Phaetont, hatezres motorral, annak nem lesz gondja az elvárható luxusextrákra. Alapáron kettős xenon fényszóró, bőrkárpit és dupla üvegezés jár. Ebben az autóban nem kell felárat fizetni a fűthető kormányért, ami a Lexusnál nem elérhető, míg a Mercedesnél 108 750 forintba kerül.

Siralmasnak tartjuk, hogy alapáron a Lexus LS 430 és a Mercedes S 500 4Matic sem segít radarral a parkolásban. 24 330 000 illetve 26 069 000 forint a két típus listaára, ebbe talán beleférhetett volna egy ennyire lényeges felszerelés. A Mercedes alapáron sem szegényes autó, de illetlenség kihagyni az ülésfűtést legalább elöl a széria bőrkárpit mellől.

Kényelmes megoldás a Phaetonban a gombnyomásra nyíló-zárodó csomagtérfedél. Aki kézzel igyekszik lecsukni, ne lepődjön meg, ha nehezen megy: azért van rajta a gomb. A Mercedes-ben nagyon tetszett a sminktükör a két első napellenzőben. Nevükhöz méltóan tényleg alkalmasak a toalett megigazítására, mivel az elhúzható külső tükörlap mögött egy nagyító tükröt találunk.

Megvilágított sminktükör a hátsó utasoknak is jut, a tetőből hajthatók ki. A Mercedesé és a Lexusé kísértetiesen hasonlít egymásra. Abban nem tudunk állást foglalni, hogy ki másolt kiről, hol volt meg hamarabb az ötlet.

Vannak nagyon praktikus részletek. A Phaeton behúzza a csomagtérzárat, hogy ne lékelhesse meg az ember fejét, a Mercedesnél egy mindig tiszta krómnyelv ugrik elő a csomagtartófedélből, a Lexusban pedig kazettákat is hallgathatunk. Ez az anakronizmus azért rokonszenves, mert ifjúkorunk CD-n ki nem adott slágerei újra szólhatnak az autóban.

Igazi klasszikus jutott nekünk az S-osztályból, az ötliteres benzines egy elismert nagyság a luxusautók között. A hengerenként háromszelepes V8-as motor ideális az S-osztályba. Finoman jár, hangja leengedett ablakkal sem érzékelhető, ereje mellbevágó.

Többféle nagyon jó és nagyon erős autót volt módunk vezetni, de a 306 lóerős 4Matic S-osztály meglepetést tudott okozni. Állandó összkerék-hajtása fix 60:40 arányban juttat nyomatékot hátra és előre. Az autóval száraz aszfalton kerékkipörgés nélkül rajtolhatunk, százra 6,5 másodperc alatt felér nemes limuzin.

Ez is annál látványosabb, mivel csendben és automata váltóval gyorsul velünk az autó. A hátsókerekes változattal szemben az összkerék-hajtású modellhez nem jár az új, hétfokozatú automata váltó, de a bevált ötsebességes is nagyon jól dolgozik.

Kisebb motorjával is lépést tud tartani a német konkurensekkel a Lexus. 4,3 literes motorja 281 lóerős. A V8-as benzines együttműködése példaértékű az immár hatsebességes automata váltóval.

A Volkswagenen azt érezni, hogy tervezői mindent beleadtak, amit a technika mai állása szerint csak lehet. Mindhárom autó légrugós volt, de a W12-es Phaetonban ezenkívül állandó összkerék-hajtást is találtunk, ami a Mercedeshez feláras, a Lexusnál pedig hiányzik.

Motorja 12 hengeres, ami a motorépítés csúcsát jelenti. 420 lóerős teljesítménye lehengerlő lehetne, ha nem volna annyira nehéz az autó. A gyorsulás így is nagyon látványos, de érzésre nem jobb a könnyebb és gyengébb vetélytársakénál. A Phaeton igen jól hangolt, hatfokozatú automata váltóját a kormány mögötti fülekkel is kapcsolhatjuk.

A Lexus-ban biztosan nincs benne mindaz, amire a Toyota mérnökei képesek lennének. A korábbi Mercedes felfogás szerint csak az kerül bele az autóba, amiről biztosan tudható, hogy sok százezer kilométeren keresztül tökéletesen működik. A Lexus szinte tökéletes autó.

Persze csak akkor, ha a tökéletesség kimerül a kényelemben, fogyasztásban, az automata váltó és a motor működésének a legkényesebbek szerint is tökéletes összehangolásában. Ha a luxusautóknál annyira fontos stílus a döntő, akkor az LS 430 elmarad a konkurensek mögött.

A japán autó formája nem szakadt el az előző, bálnának hívott Mercedes S-osztálytól, a műanyag kapcsolók szürke színe és anyaga sem passzol egy luxusautóba a mi ízlésünk szerint. Itt hangsúlyos a mi ízlésünk szerint kitétel, mert Japánban valószínűleg egyszerűen más a divat.

Például sötét öltönyhöz komoly japán üzletemberen láttunk már fehér zoknit. Ez nem azt jelenti, hogy ő egy bunkó, hanem csak azt, hogy ott más tetszik. Egy ismerősünk indiai férjét alig tudta leszoktatni a fehér térdzokniról fekete öltönyhöz, ami férje szerint kitűnő párosítás.

Akinek nincs módja egymás után vezetni a három autót, mindhárom luxusautó kényelmét egyformán tökéletesnek fogja mondani, és igaza is lesz. Nüánsznyiak a különbségek, a Phaeton rugózásával és klimatizálásával, a Lexus zaj és rezgéscsillapításával, a Mercedes üléseivel jutott egy hajszálnyival közelebb a tökéleteshez, mint a vetélytársak.

Helykínálatával egyedül az LS 430 tud lényegesen többet a felső középkategóriás autóknál, a japán luxusautóban a rövid tengelytávval kipróbált vetélytársaknál sokkal több hely van a térdnek és a fejnek. Ez nem igazi hátrány a Phaeton vagy S-Klasse ügyfeleknek, akinek fontos a pazar térbőség, egyszerűen megveheti a hosszabb tengelytávú kivitelt. Tágasnak mindkettő tágas.

Ezekben az autókban gyakran hátul ül a tulajdonos, ezért az ő kényelme mindennél fontosabb. A túlságosan terpeszkedő jobb első utast a Phaeton vagy az LS 430 hátsó üléseiről gombnyomásra megrendszabályozhatjuk, megnövelve saját lábterünket. Ezt persze az 500-as Mercedes is tudja, némi felárért.

Három autó, háromféle karakter. A Lexus a „Mit kívánsz kis gazdám?” elv szerint tökéletes lakájként vagy asszisztensként szolgálja az embert. Hangja 220 felett sem tolakodó, vitán felül álló megbízhatóságát és minőségét független felmérések igazolják világszerte.

Akinek volt módja hozzászokni ehhez a jóhoz, nemigen vált márkát, a Lexus ügyfelek nem véletlenül annyira hűségesek a Toyota luxusmárkájához, ráadásul a Lexus teljesítményéhez és tömegéhez képest kimondottan keveset fogyaszt. Ez nem a spórolás, hanem a környezetvédelem miatt fontos, jól jelzi a technika fejlettségét.

Viszont a Lexus külső-belső formaterve szerintünk kevésbé jól sikerült, mint a Phaetoné vagy a Mercedesé, ami a nagyon hasonló színvonalú autókban talán fontosabb is a műszaki értékeknél.

A Phaetonban látni és érezni, hogy fejlesztői túl akarták teljesíteni a tervet. Ez sikerült is, autójuk nem éppen hogy, hanem könnyedén átviszi az elvárásokat jelentő lécet a luxuskategóriába belépve. A 12 hengeres Phaeton kényelme, széria és feláras felszereltsége, utasterének káprázatos pompája minden igényt kielégít.

Súlya viszont nagyon megnőtt, 2,4 és 2,9 tonna közötti tömege nem kedvez az ütközésben részes kisebb autóknak. W12-es motorja is sokkal pazarlóbban bánik a véges olajkészletekkel, ráadásul nem is megy jobban a két V8-as limuzinnál.

A Mercedes tűnt a legszuverénebbnek a hármasból. Nem kérdőjelezik meg nevét, múltját, a Mercedes-Benz márkanév több mint 100 év alatt az igényesség, a minőség és a luxus szimbólumává vált.

Az elmúlt bő harminc évben mindennek a megkoronázását jelenti az S-Klasse név, amely inkább védjegy. A Mercedes-Benz nimbusza és stílusa miatt nagyvonalúságot vár el az ügyfelektől, akiknek olyan felszerelésekért is külön a zsebükbe kell nyúlniuk, mint a tolatóradar, az ülésfűtés vagy a xenon fényszóró.

Mindhárom autóhoz milliókért rendelhetünk extrákat, a Phaeton esetében 1 258 000 forintot is áldozhatunk az alapáron járónál igényesebb bőrborításra, míg a Mercedes extralistán akár az S500 4Matic esetében 3 451 250 forintos designo-couture bőrkárpitra is rábökhet az igényes ügyfél. A Lexusban a hátul ülők kényelmére áldozhatunk többmillió forintot.

Számos diplomáciai képviselet használ Mercedeseket reprezentációs célra, ami tükröződik az extralistán: zászlótartók is rendelhetők, oldalanként 131 250 forintos áron.

Nem púderként jegyezzük meg, hogy mindhárom autónak hamar kialakult nálunk a rajongótábora. Volt, akit a Phaeton csodálatos belső tere és W12-es motorja levett a lábáról, más a sugárzó minőség miatt hallani sem akart másról, mint a Lexus LS 430-ról. Megint más pedig azt mondta, hogy a Mercedes S-osztály pont az, amivé a másik kettő válni szeretne: „a” luxusautó, és ezzel minden eldőlt.