Miért tartott ennyire sokáig, mire a Ford kihozta első kompakt egyterűjét? Úgy tudjuk, hogy a késésnek részben az Opel Zafira az oka. A Fordnál nagyon jól haladt egy ötszemélyes kis egyterű fejlesztése, amikor megjelent az Opel Zafira, és a padlóba hajtható 6-7. üléssel meglepte a világot. A Ford a Zafira után nem dobta piacra ötszemélyes saját autóját, hanem más irányból közelítette meg a témát.
Szándéka szerint a gyár megalkotta az első sportos egyterűt, még pont időben, a Seat Altea piacra dobása előtt. A sportosság érdekében Focus C-Max csak ötszemélyes, a Ford szerint nincs igény a plusz két ülésre.
Az autóra ránézve tényleg hamarabb eszünkbe jut a müzlis reggeli, mint a dagadó vagy a körömpörkölt. A C-Max formája különbözni tud a szokványos egyterűkétől. A dinamikusra vett tetőív hátránya, hogy hátul nagyra nőtt emberek feje nem fér el rendesen a két szélső ülésen.
Átlagos a térkínálat. Ha csak ketten ülnek hátul, a lábtér az ülések hátra- és középre tolásával megnövelhető. A Focusban ehhez elég egy mozdulat, mert az ülés ferdén hátra-középirányba csúszik, nem kell egy L-et leírni, mint az Opel Merivában. A műveletet megelőzően a középső, jóval keskenyebb ülést hátra kell hajtani. Szomorú, hogy ez az Ambiente modellből hiányzik, csak a Trend és a Ghia változatokhoz jár.
Jó minőségi benyomást kelt a volkswagenes hangulatú műszerfal. Van hová pakolni, rekesz, zseb, kesztyűtartó és egyéb tároló alkalmatosság is bőven van, jól belakható az autó. A hátsó utasok lábterében, a padló alatt is van egy fedeles üreg. A műszerfali konzolon elhelyezett sebességváltó nagyon jól elérhető.
Mindhárom hátsó ülés összehajtható és kivehető, ha nem elég az előrebuktatásukkal elérhető tér. A csomagtartó az egyterűek között átlagos méretű, tehát igen tágas, az ülések helyzetétől függően 460-1620 liter közötti a térfogat. Ez nagyobb az alsó középkategóriás kombiknál.
Kényelmesen ültünk az állítható deréktámasszal ellátott vezetőülésben. Utazás közben a C-Max nem emlékeztet az egyterűk bakon ülő kocsis hangulatára. Örültünk a fűthető szélvédőnek, érdemes kifizetni érte a felárat, ami a tolatóradarra is vonatkozik. Legalább hátul könnyítse meg a dolgunk, ha már előre áttekinthetetlen az autó.
Jó az üléshelyzet, tényleg sportosabb a konkurensek átlagánál. A Focus C-Max elindulás után sem azzal az álmosító tompasággal fogadja a próbálkozásokat a lendületes vezetésre vágyó sofőröktől, mint a legtöbb egyterű.
A Focus C-Max már a következő Focus padlólemezére épül, amelyet várhatóan idén májusban mutat be a gyár Birminghamben. A vezető emlékezetes pillanatokat élhet át, ha egy kellően kanyargós úton kellően edzett utasokkal nyomul.
Nagyon jó a kezelhetőség az egyterűkhöz képest, a C-Max az izgalmasan vezethető családi autók közé tartozik. A kormányzás pontos, az egyenesfutás olyan sebességnél is stabil, amit gyerekekkel hátul nem kockáztatnánk meg.
Semleges sajátkormányozottsággal fűzhetjük át az autót gyors kanyarokon. Az alapfelszereltségből hiányzó menetstabilizáló elektronika érti a dolgát, de nem avatkozik be fölöslegesen. A fékerő jól adagolható, a fékek jó lassulást produkálnak, a
120 lóerős az 1,8 literes motor, ereje megfelelő az üresen 1422 kilós autó mozgatásához. A lusta alaptermészetű motor nem valami pörgős, élénkséget csak jól kihúzatva csalhatunk ki belőle, viszont megfelelően húz kis és közepes fordulatszámon. A vezérműtengelyt lánc hajtja, ami a szíjjal ellentétben nem hajlamos elszakadni hanyagul karbantartott autókban.
Városban 11-12 liter volt a fogyasztás. Az autó fogyasztása autópályán és országúton kedvezőbb, de még mindig nem az igazi. Országúton nyugodtan vezetve 7,9 litert tankoltunk 100 kilométerre.
Pontosan, élvezetesen kapcsolhatók a sebességek. Az ötsebességes váltó rövid áttételezése sokat segít a motornak. Nagy sebességnél a motorzaj zavaró, a 0,31-es alaktényező révén a szélzaj csekély. A rugózási komfort jó, az autó kiegyensúlyozottan viseli a budapesti utakat.
3 900 000 forinttól kapható a Focus C-Max, ami kedvező ár az ezerhatos modellért. Mivel az Ambiente modellben nincs benne a manuális klímaberendezés, ami nélkül használni és újraértékesíteni is nehéz az autót, érdemes a Trend kivitelt választani. 1.8-as motorral 4 985 000 forintba kerül a Trend kivitelű autó, ami átlagos.
A légkondicionálón túl ebben CD-s rádió is van, szebb kormány és színrefújt kilincs illetve tükörház is jár az autóhoz. Négy légzsákot tartalmaz az alapfelszereltség, a függönylégzsák minden kivitelhez feláras, a Ford ezzel elmarad az élmezőnytől. A C-Max nagyon jól szerepelt az Euro NCAP törésteszten.
Kitűnő vezethetőségével új színt visz a kínálatba a C-Max, más tekintetben viszont több ötletet vártunk volna a Fordtól, ha 7 évvel a Renault Scénic és bő 4 évvel az Opel Zafira után vesz fel a kínálatba egy kompakt egyterűt.
Jobb variálhatósága ellenére a C-Max ugyanúgy négy embernek kényelmes, mint egy sima Focus, csak nagyobb benne a lábhely és jobban átrendezhetők az ülései. A Focus C-Max csak közepes egyterű, de az idén leváltandó Focushoz hasonlóan nagyon jó autó. A Focus szerencsére egyterűként sem veszítette el sportosságát.
Műszaki adatok – Ford Focus C-Max 1.8L Trend | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1798 | |
Furat x löket (mm) | 83×83,1 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 88(120)/6000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 165/4000 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,8 | |
Végsebesség (km/h) | 193 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 9,7 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,6 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,1 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 470 | |
Gumiméret | 205/55 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4333/1825/1595 | |
Tengelytáv (mm) | 2640 | |
Csomagtér (liter) | 550-1620 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1347/563 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 | |
Listaár (forint) | 4 985 000 |