2003 májusában hozta nyilvánosságra a Ford új közvetlen benzinbefecskendezéses Duratec SCi motorjának bevezetését. A teljesen alumíniumépítésű 1,8 literes egység a Duratec család leszármazottja. A SCi rövidítés a Smart Charge injection (intelligens töltés-befecskendezés) elnevezésből származik.
A modern common-rail dízelmotorokhoz hasonlóan az üzemanyag nem szívócsőbe, hanem közvetlenül az égéstérbe kerül. Kis terhelés esetén, alacsony fordulatszám mellett 6-8 százalékos fogyasztáscsökkenés érhető el a Ford szerint, ráadásul a teljesítmény is 130 lóerőre nőtt.
A szintén tavaly közepén megújult Mondeo sokban hasonlít elődjéhez, mégis valamivel elegánsabb, karakteresebb formát kapott. A Mondeo ugyan 1500 új alkatrészt tartalmaz, de ne próbáljuk meg mind megkeresni őket.
A külsőt az új lökhárító mellett néhány jól eltalált krómcsík dobja fel. Ilyet találunk a hűtőmaszk körül, valamint oldalt az ablakok szélén is. Ismertetőjel lehet még az átlátszó indexbura, valamint a megváltozott hátsó lámpatest.
Pozitív a külső visszapillantók méretének növekedése, ami így tényleg életszerűbb képet közvetít a forgalomról. A Ghia szó jelentését már az idők kezdete óta ismerjük. A hátsó ablakon elhelyezett embléma utal a legmagasabb felszereltségi szintre, aminek jelen esetben a tükrök aljában elhelyezett kis lámpákat is köszönhetjük. Ezek az esztétikai pozitívum mellett eredeti feladatukként a tócsába lépéstől próbálnak védelmezni.
Fordos különlegesség, hogy a motorháztetőt hiába próbáljuk az utastérből kinyitni, egyszerűen nem sikerül, aminek fő oka, hogy nincs nyitó kallantyú. Kívülről az embléma elforgatásával találunk egy kulcslyukat, amivel egy ideig próbálkozva bepillantást nyerhetünk a motortérbe. Eltérést viszont nem fogunk felfedezni a hagyományos motorokhoz képest, a műanyag borítások miatt.
A csomagtartónál már kedvezőbb a helyzet, a középkonzolon elhelyezett gomb segítségével nyithatjuk ki. Ötajtós változatról lévén szó, a hátsó ajtó felnyitásával egy hatalmas, könnyedén pakolható tér tárul szemünk elé. 500 literes a Mondeo csomagtartójának befogadóképessége.
Az utastérben felárért rendelhető világos színű bőr – alcantara kárpit kényeztetett bennünket. Rendkívül mutatós, de a jelek szerint igen könnyen koszolódik, így nagyobb odafigyelést igényel a hagyományos kárpitoknál.
Nem megszokott a középkategóriában, hogy klimatizált üléssel találkozunk. A Mondeoban öt fokozatban állítható a szellőzés és a fűtés mértéke is. A hátsó utasok sem kell lemondaniuk a melegített ülésről a hideg téli napokon, mivel ülésfűtés hátulra is jut. A hátsó lábtér az átlagosnál nagyobb valamivel, viszont a fejtér épp elégséges helyet hagy csak egy 185 centiméteres utas számára.
A korábbiakhoz hasonlóan a rádió jelentős helyet foglal el a középkonzolból, az új hifi azonban kimondottan illik a belsőhöz. Ghia felszereltségnél alapáron jár a 6 lemezes CD tár és a kormányoszlopra szerelt távirányító. Nem lehet panasz a hangzásra sem.
A műszerfalon kellemes kinézetű fa utánzatú műanyagot találtunk, a kormányon pedig diófa és bőr kombinációja alkotta a borítást. A kormány és az ülés gyorsan összhangba hozható és kényelmes vezetői pozíció alakítható ki.
A belső szépség viszont nélkülözi a praktikusságot, mivel meglehetősen kevés helyre pakolhatunk. A középkonzolon, illetve a kézifékkar mellett sem találunk pakolásra alkalmas helyet. Legérdekesebbnek a kézifék melletti „kiemelkedést” találtuk, amit valamiféle pakolórekesznek gondolva, mindenki feszegetni kezdett, és néhányuknak sikerült is megpillantaniuk alatta a csupasz lemezt. A középkonzolon egy, hátul a könyöklőkben két pohártartó kapott helyet.
Továbbra sem lehet panasz viszont a vezethetőségre, ahogyan azt már megszokhattuk a Fordoktól. Hagyományosan jól viselkedik a futómű még az extrém helyzetekben is. A tökéleteshez közeli párosítást alkotnak együtt a közvetlen kormányzással. Menetzajok tekintetében is javult az autó, rossz minőségű aszfalton haladva sem zavarja meg zörgés nyugalmunkat.
Az új közvetlen benzinbefecskendezéses benzinmotor maximális 130 lóerős teljesítményét 6000-es fordulatnál adja le. 4250-es főtengelyfordulatnál 175 newtonméteres maximális nyomaték csalható ki belőle. A 1,8 literes motor meglepően jól mozgatja a 1400 kiló körüli karosszériát, amit 10,6 másodperces gyorsulás, valamint a 207 km/órás végsebesség is alátámaszt. A motor járását mintha csak kalapáccsal egyengették volna ki, olyan finoman jár a motor már alapjáraton is.
A motor alig hajlamos lefulladásra, de vezetése megszokást igényel. A közvetlen benzinbefecskendezéses motorokra jellemzően, indulásnál kicsit nehezebben veszi a fordulatot, utána pedig hajlamos túllódulni a kívánt értéknél. Viselkedése egyébként egyezik a hagyományos benzinesekkel, dinamikus haladáshoz minél magasabbra kell tornásznunk a fordulatszámmérő mutatóját.
A súly, valamint a kellemes dinamizmus ellenére tényleg jól fogyaszt az autó. Főként városi és kevés országúti használat során 8,3 literes fogyasztást sikerült elérni vele, amit számtalan vetélytárssal csak 10 liter fölött tudtunk produkálni.
Jelentős szerepe van a fogyasztás visszaszorításában a hatfokozatú, nemrégiben kifejlesztett kézi váltónak is, ami alapesetben jár az SCi motorhoz. A fokozatok között határozattan, viszonylag rövid utakon jár a kar, ráadásul a gyors váltásokat is remekül tűrte.
A SCi változat kizárólag Ghia felszereltséggel kapható, ötajtós változatban 200 ezerrel kerül többe a négyajtósnál – így 6 806 000 forintot kóstál. A Mondeoról sokszor lehet hallani, hogy ideális cégautó, de ebben még messze nem merül ki az autó képessége, mivel kényelmével és kedvező fogyasztásával ideális választás lehet bármely család számára. A legolcsóbb Mondeo jelenleg a 110 lóerős benzines, négyajtós változatban 5 190 000 forintba kerül.
Műszaki adatok – Ford Mondeo 1.8 SCi Ghia | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1798 | |
Furat x löket (mm) | n.a. | |
Hengerek / szelepek száma | S6/24 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 96(130)/6000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 175/4250 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,6 | |
Végsebesség (km/h) | 207 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 9,9 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,7 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,2 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 173 | |
Gumiméret | 205/55 R16 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4731/1812/1429 | |
Tengelytáv (mm) | 2754 | |
Csomagtér (liter) | 500 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1405/540 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 | |
Listaár (forint) | 6.806.000 |