Ésszerű lemondásra tanított meg bennünket a nemrég vezetett Renault Kangoo Funky. Ha megrendeltük a feláras klímaberendezést, akkor nem kell motoros ablak, nincs is. Oldalsó tolóajtóból végül is elég egy, ezt meg lehet szokni. Központi zár jó, ha van, ez a felszerelés tényleg alapáron jár. A szervokormány kötelező, meg is kapjuk. Belül minden műanyag, de a formák kedvesek és a gyerekek csokis kézzel is mindenhez hozzáérhetnek az autóban.
Valószínűleg a használhatóság lehetett az a szó, amely harsogott a képernyőkről és dossziékból, mikor a Kangoo terveit papírra vetették. Ez jó tíz éve lehetett, a típust 1997 óta gyártja a Renault, vaskos sikerrel. A használhatóság és a praktikusság tényleg meghatározó erénye az autónak.
403,5 centis hossza ellenére az utastér tágas, a csomagtér lehengerlő, még ha kisebb is a Fiat Doblóénál. Az ülések eltávolításával óriási csomagteret kapunk, a költözéskor berámolt dobozok és polcok számának saját fizikai erőnk szab határt, nem a 2,5 köbméteres raktér. A Kangoo még akkor is tovább nyelné a ládákat, amikor mi inkább már fordulnánk egyet, hogy a közepesen kényelmes vezetőülésben kifújjuk magunkat egy kis autózással.
Puritán kivitele miatt a most vezetett Kangoo-ból a szőnyegek mellett hiányzott a tetőtároló is, így a kolosszális fejtér a csomagszállítást leszámítva kihasználhatatlan. A lábtér a külső hosszhoz mérten bőséges, de ez sem a legjobb a kategóriában.
Amiben viszont a Kangoo tapasztalataink alapján veri a konkurenseket, az a megjelenés. A kívülről teherautós Dobló, a nem igazán harmonikus külsejű Opel Combo Tour és a komolyra vett PSA Peugeot Citroën dobozosok mellett a vidámság megtestesítője. Lámpa-szemei környezetünk ítélete szerint aranyosak, a felfelé kidomborodó sárvédőívek a vezetőülésből is láthatók, optikailag erőteljesebbé téve a Kangoo-t.
Maga a karosszéria ténylegesen is erős, a tavaly ősszel elért négy csillagos törésteszt eredmény igen jónak számít. Figyelembe kell venni azt is, hogy a Kangoo alapját egy kisáruszállító adja, ez a műfaj pedig nagyon költségérzékeny, nehezen viseli a drága biztonsági teszteket. Az eredetileg főként áruszállításra szánt Mercedes Vaneo azért is lett ennyire drága, mivel fejlesztés közben az elvárások egyike lett a jó szereplés az Euro NCAP törésteszten, amivel elszaladtak a fejlesztési költségek.
Minőségérzetről egy egyszerűen felszerelt, haszonjárműből átalakított személyautóban nem sok értelme van beszélni. A műanyagok kemények, színük barátságos, anyaguk kevésbé. Az üléskárpitok mintája vidám, passzol az autó megnyerően bumfordi külsejéhez.
Vidéki útra indulva nem kell attól tartanunk, hogy 65 lóerős autónk megbokrosodik a nagyvárosból kiszabadulva. Autópályán, ha a motor és a vezető is mindent beleadott, óra szerint 158 km/órás végsebességet ért el a tesztautó egy személlyel. A gyári adat 146 km/h, nem a döngetésről szól.
Ezzel az értékkel nem is volna baj, de a rövid áttételezés miatt már 130-nál úgy érzi az ember, hogy szétforgatja a motort, pedig nagy távolságok megtételére 100-110-es sebességgel gondolni is kár, az átlagnál lassabb haladással járó nehézkes előzésekről és stresszről nem is beszélve.
3300-at fordul a főtengely percenként 130-as sebességnél, 100-nál pedig 2500-szor. Ez az a maximum tempó, ahol még bízhatunk a motor tartalékaiban, 120 felett csak a lendület van velünk, mindenki más ellenünk. Míg autópályára kevés, országútra már elegendő, városban pedig bőven elég a 65 lóerős dízel.
Városi forgalomban könnyű jól helyezkedni a tökéletesen áttekinthető, magas üléshelyzetű autóval. A gyorsulás sem rossz, a rugalmasság még jobb. A nem túl nagy erővel, de majdnem alapjáratról húzó motor kis terheléssel fürgén viszi a Kangoo-t.
Közepes pontossággal, nem túl rövid utakon jár a váltókar. Az áttételezést túl rövidnek tartjuk, a motor egyáltalán nem olyan gyenge, amilyen rövid váltót társítottak hozzá. A motorzaj autópályán normális sebességnél erős, hiába az eredendően csendes és finoman járó dCi motor. A gördülési és a szélzaj is jelentőssé válik „gyors” tempónál.
Pontatlan kormányzással, erős oldaldőléssel, de alapjában véve biztonságos úttartással emlékezteti a Kangoo az embert arra, hogy egy józan családi autó, sportos ambíciók nélkül. A Kangoo-nak a sporttevékenységekből nem a gátfutás fekszik, hanem a szertáros, a sportbírók és a felszerelés szállítása.
Csak városban, közepes terheléssel 7,1 liter volt az átlagfogyasztás, amit mi a kis motor-óriás bódé párosítás miatt igen kedvezőnek tartunk. A tesztautó ráadásul nagyon új volt, motorjának összekopáshoz még kell néhány ezer kilométer. Budapesten kívül ez az érték 1,5 literrel lehet kisebb kímélő üzemben.
Eddig háromféle Kangoo járt nálunk 95 lóerős, 1,6 literes benzinmotorral és mindegyik súlyos literekkel többet fogyasztott a dízelnél. A benzinesek csak lóerőben tudtak többet, nyomatékuk elmaradt az 1.5 dCi erejétől, tehát a gyorsulástól eltekintve a menetteljesítmények alig rosszabbak a kis dízelben ülve.
250 000 forint a felár az ezerkettes, 75 lóerős benzineshez viszonyítva. A francia konkurensekhez hasonlóan a Renault mértékletes felárral segíti a dízelek elterjedését, a tesztelt típus alapára barátságosnak mondható, 3,1 millió forint.
A Funky kivitelből alapáron hiányzik a 200 ezer forintos klímaberendezés, már csak azért is érdemes megrendelni, mert enélkül bajos lesz pár év múlva használtan eladni az autót. A klímát szinte kötelezővé teszi az a tény, hogy a hátsó ablakokat nem lehet kinyitni.
A biztonsági felszereltség egy szál légzsákkal, blokkolásgátló nélkül szegényes, kényelmi extraként CD-s rádió, központi zár és szervokormány jár. Családi autóhoz illően mindhárom hátsó öv hárompontos. A spórolás jele, hogy belülről nincs mivel lehúzni a csomagtérajót.
Házon belüli alternatíva a 82 lóerős motorváltozat. A felára azonos kivitel esetén csupán 100 000 forint, amiből a csiptuning sem jön ki, nem hogy az erősebb dízelmotorhoz járó töltőlevegő-hűtő. Viszont az erősebb 1.5 dCi nem párosítható a szerény Funky felszereltséggel, ezért 430 000 forinttal magasabb áron kapható csak a 65 lóerősnél.
Műszaki adatok – Renault Kangoo Funky 1.5 dCi | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1461 | |
Furat x löket (mm) | 76,0 x 80,5 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 48(65)/4000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 160/2000 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 16,3 | |
Végsebesség (km/h) | 146 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 6,5 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 4,9 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 5,5 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 146 | |
Gumiméret | 175/65 R14 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4035/1672/1800-1825 | |
Tengelytáv (mm) | 2605 | |
Csomagtér (liter) | 650/2500 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1085/535 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 50 | |
Listaár (forint) | 3 090 000 |