Március eleje van, az idő mégis a legrosszabb arcát mutatja. Minden teljesen egyenszürke, mint a buszvezetők kopott zakója. Ilyenkor még az autók is ugyanúgy néznek ki: az olvadt hótól egyformán lucskosak, a szép formákat szürke köd és olvadozó jég takarja. A madarak halottak, mély álmot alszanak, vagy nem jöttek vissza Afrikából, de mindenestre a tavasz közeledtét jelző madárcsiripelésből szemernyi sem hallatszik.
Nagyjából így képzelem az életet Angliában, ahol a folyamatos esőzés, a csúnya nők és a rossz kaja miatt az összes angol teljesen magába fordult és sajátságos humort fejlesztett. Legalább ennyi előnyük származik az egészből.
Ilyen időben semmihez sincs kedve az embernek, a vezetés is inkább nyűg, mint üdítő kedvtelés. A totál depressziós hangulatot a Mercedes-Benz E 400 CDI sem képes látványával megtörni. Holott az autó szép, sőt, nagyon szép, de a könnyűfém felnik helyett felszerelt acéltárcsák és a szürkeségben szomorúan csillogó aranyfényezés is jelzi, hogy jobb időkre vár még.
Pedig az autóval eltöltött időnk legnagyobb részét az autóban belül töltjük, a külsőt csak képeken vagy az újságban látjuk. Az üléseknek, a műszerfalnak, a kárpitoknak, a középkonzolnak és a szőnyegeknek kellene a legjobban kinézniük, mivel azokkal kerülünk a legtöbbször közvetlen vizuális kapcsolatba.
Stílusban verhetetlen az E-lakosztály, a BMW 5-ös-féle modern fekete egyveleg elmehet a csudába. Ebbe a kivitelbe állítható futómű és elektromos roló is került, mégis rá merték bízni a vezetőre, hogy hagyományos gombokkal kezelje ezeket. Nem kell egy központi szafaládét tekergetni a dzsumbuj irányításához. Fent van a fűtés összes kezelője, középen a hifi, alul meg az egyéb funkciók. Az egész pofonegyszerű és még jól is néz ki. Miért kell ezt másként csinálni?
Végtére is 260 lóerőről van szó, ami ráadásul dízel-lóerő. Ez azért nagyon fontos, mert a maximális teljesítmény mellé 560 Nm-es nyomaték párosul, amivel akár egy hegyet is arrább tudnánk tolni. Ehelyett a motorerőt autókázásra fordítva 6,9 másodperces százra gyorsulást és 250 km/órás végsebességet kapunk.
Első pillanatban nem esünk hanyatt a szédületes gyorsítástól. Félreértés ne essék, nem megy rosszul az autó, de példának okáért a BMW 530d iszonyatos-döbbenetes erejű vágtázó üléspréseléséhez képest nem kapunk különösebben többet. A bajor limuziban konkrétan lehetett érezni a repülőgépeken tapasztalt felszállás előtti pillanatot. Ezzel szemben a Mercedes E 400 CDI még a hajmeresztő gyorsításokat is szelíden, finoman porciózott élményadagokban szolgálja fel.
Ami igazán döbbenetes, az a 260 lóerős motor rugalmassága. 140-nél durván beletaposunk a gázba, az ötfokozatú automata váltó néhány másodpercnyi időt kér, és egy visszaváltással engedélyt ad motornak, hogy a hátsó kerekeken keresztül hatalmas darabokat szaggasson ki az aszfaltból.
Ez olyan érzés, mint amikor a videón rányomunk a FastFoward gombra, és közben a 80 kilós nagynénénk beleül az ölünkbe. Menthetetlenül beletapadunk az ülésbe, levegőt már alig bírunk venni, miközben a néhány pillanattal ezelőtt még körülöttünk araszoló autótömeg pici apró ponttá zsugorodik a tükörben, a faárnyak és oszlopok pedig folyamatos csíkká olvadva vetülnek fel a szélvédőre.
Csak a táj rugalmas és villámgyors változásából, fejünk behorpadásából, nehéz levegővételünkből érezzük, hogy a tempó egy nagyságrendet változott. 200 felett sem tompul a gyorsítás. Elméletileg 250-nél szabályoz le az elektronika, gyakorlatilag nem próbáltuk, de könnyen elhisszük.
Álló helyzetből indítva is érezni a négyliteres motor teljes erőbedobását, de annyira észrevétlenül és irreálisan gyorsan érjük el a 100 km/órát, hogy fel sem fogjuk az egész folyamatot. Ebben nagy szerepe van a tökéletes, kriptaszerű csöndnek. Finom mormogás hallatszik a motor felől, amiből hideg reggeleken tisztán kivehető a V8-asokra jellemző öblösség. Amúgy ez az egyetlen zajforrás, a menetszél alig hallható finom suttogássá szelídül. Megnyugtató, de valószínűleg a tulajdonosokat hidegen hagyja, hogy 11,3 literes átlagfogyasztással közlekedtünk a teszt alatt.
Alapvetően mindenki azt várja az E 400 CDI-től, hogy a hátsókerék-hajtás és a 260 lóerő eredményeként minden kanyarban lapjával forduljon. A nehéz motor miatt azonban erre normális körülmények között nincs esély, csúszós úton is csak kikapcsolt ESP-vel megy keresztbe az autó. A bekapcsolt menetstabilizáló korán és biztosan fogja meg az autót, nem hagy játéklehetőséget a fejét vesztő vezetőnek.
Akinek nem elég az E 400 CDI gyorsítása okozta agyhalál, próbáljon ki egy fékezést 100-ról. A pedál taposását követő néhány pillanat múlva már áll is az autó, miközben a belső szerveink még folytatnák útjukat mellkasunkat átszakítva. Az elektrohidraulikus fékrendszer érdekessége, hogy az ABS-szel szerelt autóknál tapasztalt pedál-lüktetés nélkül lassít, és hogy lámpánál állva a pedált erősen megnyomva rögzíti az autót, nem engedi például lámpánál araszolni.
1835 kilogramm az E 400 CDI üres tömege. Hiába megy irtó gyorsan az autó, és hiába szerelik légrugóval, a mozgásán érezni a hatalmas súlyt. Kissé nehézkesen mozog az autó, ahogy a váltó is néha nehézkesen reagál a vezető akaratára. A kormányzáson is érezni ezt a fajta öregurasan visszafogott, de azért belül tomboló hevességet, amit mintha szándékosan el akarnának nyomni. Hülyén is nézne ki a budapesti csúcsforgalomban egy mérgezett egér módjára cikázó E 400 CDI. Ez az autó nem erre való. A 260 lóerőt lehet élvezni, de nem szabad vele visszaélni.
Műszaki adatok – Mercedes-Benz E 400 CDI | |
Lökettérfogat (ccm) | 3996 |
Furat x löket (mm) | 86,0×86,0 |
Hengerek / szelepek száma | V8/32 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 191(260)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 560/1700-2600 |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 6,9 |
Végsebesség (km/h) | 250 |
Fogyasztás (l/100 km) város | 13,5 |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 7,1 |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 9,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 247 |
Gumiméret | 245/45 R17 |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4818/1822/1431 |
Tengelytáv (mm) | 2854 |
Csomagtér (liter) | 530 |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1835/525 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 |
Listaár (forint) | 17.368.000 |