Aki nem ért az autókhoz, rögtön hanyatt esik a Peugeot 607 láttán. Állítólag a Pininfarina is besegített a tervezésbe, attól lett az autó ilyen szép. Mert ugye szép, vagyis inkább elegáns, amit agresszív kötözködéssel sem lehet kétségbe vonni. 2000-ben mutatták be a 607-est, tavaly év végén pedig finom átalakítást hajtottak végre rajta. A szokásosnál is enyhébb az eredmény: kívülről semmi változás, belül új a fedélzeti komputer, a 2,2 literes dízelmotor váltója pedig ezentúl hatfokozatú. Slussz-passz.
Igazán dolgozhattak volna kicsit a dízelmotor teljesítményén is, mivel a 2179 köbcentis lökettérfogatból előhozott 133 lóerős (98 kW-os) teljesítmény ma már nem nagy szám. Illene 150-160 lóerő körül termelnie a motornak, de becsületére legyen mondva, hogy ezt a gépet szerelték először szériában részecskeszűrővel, aminek köszönhetően csekély károsanyag-kibocsátású. Fogyasztása is hasonlóan szerény, hajszállal 9 liter alatt tartható átlagban a 100 kilométeren elfogyasztott gázolajmennyiség.
Vezetés közben nem érezni ordítóan gyengének a 2,2-es turbódízelt, de kihúzatással kár erőlködni. 4000-es fordulat felett semmiféle életjelet sem mutat a motor, az erőleadás ilyenkor már elérte a végső határt.
Alul viszont erőteljesebb a gyorsítási képesség. Ha sikerül betalálni a 1800-as és 3000-es fordulat-tartományba, akkor egész príma erőleadásról szerezhetünk tanúbizonyságot. Betonszaggató tempótól és hanyattvágós gyorsításoktól fölösleges tartani, a 607-es utazóautó jellegéhez ez amúgy sem illene.
Olyannyira, hogy Franciaországban a 2,2-es benzines és 3,0 literes V6-os helyett ezt viszik a legjobban. 2003 első félévében a 607-es eladások 84 százalékát a dízel tette ki. Hazánkban is hasonló az arány, ami a kedvező ár miatt érthető is.
Olyan érzés a 607-essel utazni, mint egy hatalmas luxushajóval. Még a kormány is hasonló, legalábbis ami a méretet illeti. Nem lehet annyira hátratolni az ülést és előre állítani a kormányt, hogy ne érezzük folyton, hogy a szánkban van a volán. Hatalmas mozdulatok szükségeltetnek a 607-es vezetéséhez. Nagyokat kell tekerni a kormánykeréken, és a kézi váltó is távfutó útvonalat jár be. Miközben hármasból négyesbe kapcsolunk, félő, hogy a hátsó pohártartóból kiverjük a üdítős üveget.
Pedig egyszerű az autót vezetni, gyenge hölgyeknek sem okoz gondot a 4871 milliméter hosszú hajó terelése. Az ülés elektromosan mozog minden irányban, a magassága is állítható, hely is van bőven, így tornász és kosárlabdázó alkattal is kényelmes pozíciót vehetünk fel.
A hátsó ülésen ugyanez a helyzet: hely van bőven. Háromnak sem kockázatos vállalkozás egy Budapest-Frankfurt útvonal teljesítése, persze időnként üléscserét beiktatva, mivel a középső utas lábtere valamivel szűkösebb, mint a széleken. A csomagtartóra szintén elmondható, hogy helybőség szempontjából kikezdhetetlen. 481 liter elég mindenre, ráadásul most már mindegyik 607-es csomagtartója gombnyomásra nyílik és csukódik, ami a távirányítóval is kivitelezhető.
Tényleg sok a hely és mindent elektromos motor mozgat, amit csak lehet, de mégsem hiszi el az ember, hogy luxusautóban ül. Nehezen hihető, hogy valódi fa szolgált a beltéri díszítőelemek alapjául, és a túlzásba vitt tojásdad formák sem arattak osztatlan sikert nálunk.
Ami hab a tortán, a hatásvadász színes kijelzős fedélzeti számítógép. Tulajdonképpen semmivel sem tud többet a komputer, mint a többi autóban, vagyis méri a fogyasztást, kiszámolja a megtehető kilométereket és így tovább, de az egészet nagyon látványos és vakító formában adja elő.
Van egy érdekes része is, méghozzá, hogy beállíthatjuk a célállomásig megteendő kilométerek számát. Így nem kell folyton a táblákat nézni, hogy mennyi kilométer van még Genfig. Érdekes módon működik a komputer lenullázása: az ablaktörlő karon lévő gombot kell hosszan taposni, nem a három működtető gomb között kell keresgélni.
Annak jó a 607-es, aki sokat utazik autópályán, nem akar száguldani, és szüksége van egy luxusautó nyújtotta kiszolgálásra. A futómű ennek megfelelően lett hangolva. Gyorsan ne merjünk kanyarodni, mivel a hatalmas autó megbillenése ijesztően hat az utasok idegrendszerére.
Azt beszélik, hogy a Renault csúnyán ráfaragott a Vel Satis-szal, mivel az egyedi formájú, ám felhőtlen luxust nyújtó nagyautó Franciaországon kívül nem kell senkinek. Valahogy ez minden egyes francia nagyautónál generációról-generációra megismétlődik. Hiába készítenek egyre jobb autókat, az eladásokban ezt nem tudják érvényesíteni. De ne legyünk igazságtalanok, ez a franciákon kívül ugyanígy igaz a japán és amerikai luxusautókra is.
2002-ben 13 000 Peugeot 607-es kelt el Franciaországban, 1900 pedig az értékesítési szempontból második Németországban. Ennek ellenére még nem kell kétségbeesetten kutatni az okokat, és azonnal leállítani a termelést.
Nem rossz autó a 607-es, de nem érezni különleges mivoltát sem. Olyan, mint egy nagy Peugeot 307-es, sokkal több benne a hely és mindent motor mozgat. Nagy és kényelmes autót kapunk a kért 9,4 millió forintért, ami a német konkurensek között válogatva csak kisebb méretű autóra elegendő.
Műszaki adatok – Peugeot 607 2.2 HDi Standard | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2179 | |
Furat x löket (mm) | ||
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 98(133)/4000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 314/2000 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 | |
Végsebesség (km/h) | 205 | |
Fogyasztás (l/100 km) város | 8,8 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,4 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 6,6 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 177 | |
Gumiméret | 225/55 R16 W | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4871/1835/1460 | |
Tengelytáv (mm) | 2800 | |
Csomagtér (liter) | 481 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1535/580 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 80 | |
Listaár (forint) | 9.850.000 |