Majdhogynem ugyanazokkal az előnyös tulajdonságokkal bír a Fiat Stilo, mint a Punto is. Tehát könnyen vezethető, kategóriatársaihoz képest nagynak mondható, csak a szépség terén sántít a dolog. Egy díjnyertes Fiat Bravo/Brava páros után nehéz is még szebbet készíteni. Ezért találták ki, hogy a Stilo nem szép lesz, hanem inkább praktikus és rendkívül modern.
Ugyanúgy, mint a Bravo/Bravánál, itt sem ugyanaz az öt- és háromajtós Stilo. Általában a sportosabb háromajtóst szeretik jobban, míg az ötajtósnak marad a kiegyensúlyozott családi autó szerep. Amikor néhány hónapja finoman beavatkoztak a Stilo elöregedésébe, csak a többajtóson kellett változtatni.
Ha most a tesztautónk ilyen lenne, láthatnánk, hogy a ködlámpa a rendszám széléről a bura alá költözött, megváltozott a lökhárító, és babérkoszorú Fiat embléma került fel a rombuszos helyett. Mivel ez az autó háromajtós, láthatjuk, hogy az autó még mindig teljesen jól néz ki, és hogy új hátul a logo.
Bent is folytatódik a faji megkülönböztetés: ebben az autóban továbbra is egyszínű és fekete a kárpit, míg az ötajtós és kombi műszerfala alul világos lett. Igény esetén ebben a háromajtósban is választhatjuk ezt a kombinációt, de mi inkább a tiszta feketére szavazunk.
Háromajtós autóhoz képest egész egyszerűen lehet bejutni a hátsó ülésekre. Az elsők teljesen előrecsúsznak, és még a hely is elég jó, ezért a hátra kényszeredők sem érzik megpróbáltatásnak az utat.
A Fiat Stilo az újkori egyterű-hullámon nevelkedett pakolómániások ideális autója. Két kesztyűtartó van (ebből az egyik hűtött), irgalmatlan nagyméretű oldalzsebeket tettek az ajtókra és számtalan mennyiségben találnunk mindenfelé kisebb tárolókat.
Korábban 1,2 literes és 80 lóerős volt a Stilo alapmotorja. Nem volt rossz, mégis távoznia kellett. Helyébe 1,4-es motor lép.
Egy Fiat Puntóban akár pajzán gondolatok felébresztésére is alkalmas a 95 lóerős motor. A kicsinyke autót az 1,4-es gépszerkezet szinte fenevaddá alakítja, sportos hanggal és meggyőző teljesítménnyel.
Egy cirka 1100 kilós autótól azonban gyermekded naivság hasonló eredményeket várni. Hatfokozatú váltó áll a rendelkezésünkre, hogy az álmokból valamit azért sikerüljön valóra váltani. Alapos kihúzatás eredményeként megtapasztalhatjuk, hogy ad 1: 4000-es fordulat fölött valóban van ereje a motornak, ad 2: tényleg sportos a hangja. Eddig egy picit sajnáltuk, hogy az 1,2-es motort nyugdíjazta a Fiat, de az 1,4-es képességeiről meggyőződve könnyeinket kezdhetjük felitatni.
Döbbenetes erejű száguldásra és lapocka simító gyorsításra ne számítsunk. Mivel a hatfokozatú váltó hosszú áttételeket tartalmaz, 160-nál hatodikban is alig éri el a 4000-es fordulatot a motor. Ennek három következménye van: kulturált és csendes haladás autópályán, egész jó fogyasztás, valamint visszaváltás nélkül reménytelen gyorsítás.
A padlóig nyomott gázpedál esete jelen helyzetben reménytelennek tűnő vállalkozás egy Skoda Felicia előzésére. Itt ismét segít a jól áttételezett váltó. 140-nél még zokszó nélkül kapcsolhatunk negyediket, ahonnan az 5000-es fordulat körül járó motor el tudja gyorsítani az autót.
Városban is kellemes partner az új motor, habár a piroslámpás kilövésről hamar leteszünk. Sajnos a váltó kapcsolhatósága, bár fejlődött, még mindig nem az igazi. Középtájt finoman megakad, amit bele kell kalkulálni a váltási időbe. 8,3 liter/100 kilométerre jött ki az átlagfogyasztás, ami jókedvünket fokozta.
A kétfokozatú szervokormány ideális. Amikor anya vezet, akkor a City gomb kapcsolásával egy ujjal pörgethető a volán. Ha apa kar vezetni, akkor elfelejti a Cityt és masszívabb a tekergetési erő. Szerintünk azonban a nehezebb üzemben is kissé fura a kormány viselkedése, nem teljesen közvetlen a visszajelzés az útról. Zavaró még az is, hogy nagy a pukli a kormányon, így kanyarban akaratlanul is sikerült dudálni.
Még két apróságon javítottunk volna a modellfrissítés alkalmával. Szépek, de túl kicsik a külső tükrök, és kényelmetlen az első két ülés. Sokan mondták, hogy a derekukat egy nagy domb nyomja, amitől a háttámlát teljesen másként kell beállítani. Lehet, hogy ez az ergonómikus, de a mi hátunk nem állt rá.
Budapestre csak olyan autókat lenne szabad engedni, amiknek a Fiat Stilóéhoz hasonló futóművük van. Bár sportos kanyarvételre ez a hangolás teljességgel alkalmatlan, a nyulak módjára szaporodó úthibák kisimítását könnyeden elvégzi. Az viszont meglepő, hogy egy keresztben átfutó úthibán nagyot dob az autó, és elvesztjük a kijelölt ívet.
3 090 000 forint az 1,4-es Fiat Stilo Actual ára, de ehhez még nyugodtan adjuk hozzá a légkondit, ami 300 ezer forint, automatikus és oldalanként szabályozható, valamint a 75 ezer forintos metálfényezést, ami szinte kötelező extra. Ez így együtt 3 465 000 forint, ami még mindig kedvezőnek mondható a német riválisokhoz mérve. ABS, két légzsák, négy tárcsafék, elektromos ablak és központi zár alapáron található az autóban.
Egy Fiat Stilóba nem szeret bele kapásból az ember, hacsaknem megszállott fiatos. Bizonyos időnek el kell telnie, amíg a vonzalom kialakul, csak esélyt kell neki adni.
Műszaki adatok – Fiat Stilo 1.4 Actual | ||
Lökettérfogat (ccm) | 1368 | |
Furat x löket (mm) | 72,0×84,0 | |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 70(95)/5800 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 128/4500 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,0 | |
Végsebesség (km/h) | 180 | |
Fogyasztás (l/100 km) város (benzin) | 8,2 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,5 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 6,5 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 153-158 | |
Gumiméret | 195/65 R15 | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4182/1784/1475 | |
Tengelytáv (mm) | 2600 | |
Csomagtér (liter) | 305 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1090-1135 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 58 | |
Listaár (forint) | 3 090 000 |