Pontosan, nagyon jól belőtt rásegítő erővel működik a kormányzás. A futómű tartalékairól annyit, hogy tévéműsorunk forgatásakor Kőváry Barnának az volt a feladata, hogy lezárt pályán menjen annyira gyorsan, hogy a Civic sodródni kezdjen a kanyarban, majd szempillantásnyi fékezéssel vigye előre a súlypontot, amitől az autó orra elegendő tapadást épít fel ahhoz, hogy bevegye a kanyart.
Barna, aki elsőkerekes autókkal már elég sok mindenen túl volt a forgatás napjáig, sokadszori nekifutásra vette csak be kicsúszva a kanyart. Egyre gyorsabban és gyorsabban jött, de a Civic Sport csak nem jött zavarba és úgy fordult be, mintha Palmatexen futna.
Tökéletes az összhang a gyári gumik és a futómű között, szerintünk ostobaság lenne a 205/55 R16-os Bridgestone Potenza RE 030 gumikat látványossági okokból peresebbre, nagyobb átmérőjűre és szélesebbre cserélni.
Hibátlanul tartanak az első ülések, a sportos ülőalkalmatosságokból jó testtartással indulhatunk kanyarvadászatra. A motortérből 140 felett gazdagon kapjuk a motorzajt, a zötyögős rugózás sem a habkönnyű, kényelmes kocsikázást sugallja. A sportossághoz illik a szédületes lassulás.
Ha belendült az 1,2 tonnás autó, akkor már megfelelő dinamizmussal autózhatunk, de szűkre vett előzéseket nem szabad megkockáztatni vele. Az autó jelegéhez mérten gyenge a motor, a konkurensekhez képest nem az.
Aki ült már alapmotoros (1.4, 75 LE) Golfban, Focusban, vagy 307-esben, esetleg szintén 75 lovas Astrában, hozzájuk képest a belépőmodell motorját egész jónak fogja tartani és igaza lesz.
150-160-ról már alig növelhető a tempó, de ez eleve közel van a 177 km/órás végsebességhez, másrészt több ezernégyes már 130-ról is csak szakadékban hátszéllel hajlandó gyorsulni.
Egy-két személlyel országúton a 90 lovas Civic elég fickósan ment, ha négyen ülnek benne, akkor már csak a szembejövő forgalom gyérülésében bízhatunk előzésnél. A váltó jó határolással, kis erővel talál el egyik fokozattól a másikig, a rövid áttételezés jó választás a nem túl erős, de pörögni hajlandó motorhoz.
Azért is vállalható kompromisszum a 90 lóerős motor, mivel fogyasztása váratlanul alacsony volt. Vagány, majd renyhe sebességű országúti kilométerekből és harmadrészt városi autózásból összeálló tesztfogyasztásunk 7,8 liter lett. Városban csendesen vezetve 9 liter sem fogy, ha nincs nagy dugó, de sportosan autózva sem megy 10,5 liter fölé a fogyasztás.
Szépen, okosan és jó minőségben kialakított utastérben gyűjtögettük az emlékeket. Nagyon sok helyre rakodhatunk, ezek közül a váltókar műszerfalra helyezésével felszabadult rekesz a legtágasabb, amely átrendezhető, a többi kiderül a képgalériából.
Hátul kényelmesen elfér két ember, a lábtér nagyobb az átlagnál, a fejtér persze nem égimeszelőkre méretezett, de a padló majdnem teljesen sík. Akik hátul utaznak, nem fognak haragudni egymásra és arra sem, aki hátra ültette őket. Nagy kár, hogy a vezetőülés háttámláján nincs zseb, a hátul ülők így egyetlen rakodórekeszen kénytelenek osztozni az utasülés hátán.
Annak is örültünk, hogy az öv bekapcsolására figyelmeztető csipogó udvariasan dolgozik, szünetet hagy a gajdolás közben, és nem kényszerít arra, hogy a kertkapu kinyitása után az ember a garázsáig elhajtva is bekösse magát, csak hogy megmeneküljön az agressziótól. A bántóan erőszakos csipogók azért irritálják a szerzőt, mert az otthoni kerten kívül fanatikus övhasználó.
Ha kanyargás után már kellően lehiggadtunk, akkor jöhetnek a háromajtós Civic hibái: fordulóköre méltatlanul nagy egy ekkora autótól, a hátsó ablakok nem nyithatók, a jobb első ablak nem fut végig fel-le egy gombnyomásra.
Hiba még, hogy a vezetőülés nem csúszik előre beszállásnál, csak az utas oldali. A fordulatszámfüggő szervokormánynál jobb a sebességfüggő és a kormány nem állítható tengelyirányban.
Nem igazán tehet róla, de az épülő világváros nagyszerű útjain a sportos Civic ráz és dobál, nem boldogul a felnit zúzó, szálszakadást okozó úthibákkal.
4 079 000 forintba kerül a tesztelt Civic 1.4i Sport. 4,1 millió forint ezért az autóért, ezért a vezethetőségért és ezzel a felszereltséggel kedvező. Alapáron négy légzsákot, blokkolásgátlót, manuális klímát, CD-s rádiót, motoros, fűthető tükröket, körben spoilerszettet, 16 colos könnyűfém felnit, ködfényszórót és elöl motoros ablakemelőt kapunk.
Jóval gyengébb felszereltséggel a sima háromajtós Civic 1.4i S 3 619 000 forintért kapható. A Sport felárát már a klíma, a CD-s rádió és a két oldallégzsák önmagában megéri.
A hibák és a költségek csak akkor jutottak eszünkbe, ha éppen állt az autó. Menet közben, ha sokat kell gangolni és van elég kanyar, a háromajtós Civic Sport olyan örömöt nyújt, amit ezernégyes autóban eddig elképzelhetetlennek tartottunk.