Mennyire jó érzés, ha valami nincs kicentizve, hanem a bőség kosarából meríthetünk! Ez a nem túl eredeti megállapítás az Opel Vectra kombi tesztelésekor ötlött fel bennünk is, amely háromliteres dízellel, automata váltóval és előkelő Elegance felszereltséggel járt nálunk.
13 centiméterrel hosszabb a Signummal közös, nyújtott tengelytávú Vectra padlólemezre épülő kombi tengelytávja, mint a limuziné. Erre nem feltétlenül volna szükség, már a limuzin is kellően tágas autó, de a kombiban tapasztalt eszement térbőségnek mégis nagyon örültünk. A fejnek a magasan tartott tető, a lábaknak a 283 centis tengelytávolság biztosít szinte fölöslegesen nagy teret.
Formája alapján egyértelmű, hogy a Vectra nem a divatozó, sikkes, sportos, de szűk csomagterű kombik közé tartozik. Az autó szinte demonstratíven nagy és masszív. Alaphelyzetben 530 literes a csomagtartó, ami közel Omegás méret. A lehajtott ülésekkel mért 1850 liter még meg is haladja a felső középkategóriás Omega Caravanét.
Felárért gombnyomásra mozgatható a csomagtérfedél, de ennél hasznosabb vonása, hogy nem veri fejbe az embereket, kellően magasra nyílik. A síkokkal határolt csomagtér kihasználhatósága is példás, ráadásul az Opel a sík padlójú csomagteret nem a hátsó futómű lebutításával érte el, megmaradt a három kereszt- és egy hosszlengőkaros megoldás
Jelenleg az Opel kínálatában középkategóriás autók zárják a sort, a Vectra alapú Signum és a Vectra Caravan tehát a márka csúcsmodelljének tekinthető.
Nagyon kicsik az ajtózsebek, de máshol elég rakodóhelyet találunk. A kartámaszokba elöl-hátul rakodhatunk, a kesztyűtartó nagy. Funkcionálisan nincs mit kritizálni a Vectra utasterén a szükségesnél bonyolultabb klímavezérlésen kívül, de a kilencmilliós autóktól elvárható eleganciát és kifinomultságot hiába is keressük a darabos belső térben. A tesztautó lejátszója nem szerette az írott CD-ket, élvezhetetlenül adta vissza őket.
Tulajdonképpen elég volna a 2,2 literes, 125 lóerős dízel is az autóhoz, de mégis mennyivel jobb a hat henger biztosította futási kultúra, a nagyobb hengerűrtartalom. Jól el lehet karistolni a kézi váltóval is, de mégiscsak kényelmesebb a nyomatékos motorhoz az ötfokozatú automata.
Bár a fordítottja az általános, a Vectra esetében is az automata váltós modell nyomatékát korlátozza a motorvezérlés a kézi váltóséhoz képest. Míg manuális sebességváltóval 370 Nm-rel gazdálkodhatunk, az automata kombiban csak 330 Nm-t ad le a motor. A legnagyobb nyomatékhoz tartozó fordulatszám viszont alacsonyabb, már 1600-nál teljes erővel húz a motor.
Ugyanez a helyzet az Alfa 166 és a Lancia Thesis 2.4-es, 20 szelepes dízelmotorjával is, ahol 385 illetve 380 newtonméterről esik 330-ra a nyomaték, ha az ügyfél inkább a gépre bízza a sebességváltást.
Jóllehet a Vectra kombi ezzel a motorral üresen is 1763 kilót nyom, a V6-os motor játszi könnyedséggel mozgatja a testes autót. Minden helyzetben számíthatunk a motor erejére és az automata váltó gyors reakcióira.
Lehengerlően gyorsul a háromezres dízel Vectra, amin nem a 0-100-as időt értjük, hanem azt a motorikus fölényt, amely meghatározza a mindennapokat a Vectra kormánya mögött ülve. Városban is vehemensen gyorsulhatunk, országúton és autópályán még egyértelműbb a helyzet.
Kézzel is kapcsolható az automata váltó, amely kézi üzemmódban nem enged különösebb szabadságot a vezetőnek. A szerkezet gyorsan és finoman vált, mindig jól érzi, hogy melyik fokozatra van szükség. A fokozatok rövidek, a végáttétel azonban hosszú, így minden sebességben kellően ágas tartományban gyorsítható a Vectra.
Súlyát és méreteit nem hazudtolja meg a Vectra sportos vezetéskor, de minőségi konstrukciójú futóművével jól viselkedik. A pontosan irányítható autó jóindulatú, ha nagyon provokálnánk, legfeljebb a széria ESP-t hozzuk működésbe. Az elöl 314, hátul 292 milliméteres féktárcsákkal nagyon jó a lassulás.
Feszes a rugózás, a rúgózási kényelem rossz úton nem tökéletes. A határozott lengéscsillapítás erénye, hogy jól kézben tartja a karosszériamozgásokat.
200-zal olyan nyugalommal és csendben hasított a tesztautó, mintha ez normál üzem volna. Az ülések mindkét sorban nagyon kényelmesek, a Vectra már bizonyított egy Budapest-Frankfurt-Budapest úton. A szélzaj az alapos szigetelés mellett azért sem harsog, mert a Vectra kombi alaktényezője 0,30. A jó üléshelyzet hamar kialakul a sokfelé állítható üléssel és kormánnyal.
Alapáron a 177 lóerős Vectra Caravan Comfort 8 203 000 forintba kerül. Az árkülönbség egy nagyon jól felszerelt dízel Mondeo kombihoz vagy egy Comfort kivitelű, 2,2 literes dízel Vectrához képest több, mint egymillió forint, ami túlzottan nagy ugrás. Aki nem az alapmodellt, hanem a tesztben is szereplő Elegance kivitelt választja, 9 354 000 forintot fizet automata váltóval.
Drágasága mellett várhatóan nagy értékvesztése is ront a Vectra csúcsmodell gazdaságosságán. A fogyasztás az autó kényelméhez, tartalékaihoz és az automata váltóhoz mérten kedvező. Városban 12 liternél nem ment feljebb a fogyasztás, autópályán a választott tempótól függően 7,3-10 litert kellett tankolunk 100 kilométerre.
Egy ennyire kényelmes utazóautóhoz a 60 literes tank kicsi. Karbantartásra ritkán kell vinni az autót, a gyár 24 hónapot/50 000 kilométert ad meg maximális szervizperiódusként.
Műszaki adatok – Opel Vectra Caravan 3.0 CDTI aut. | ||
Lökettérfogat (ccm) | 2958 | |
Furat x löket (mm) | 87,5×82,0 | |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 | |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) | 130(177)/4000 | |
Max. nyomaték (Nm/ford) | 330/1600 | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 10,1 | |
Végsebesség (km/h) | 220 | |
Fogyasztás (l/100 km) város (benzin) | 11,0 | |
Fogyasztás (l/100 km) lakott területen kívül | 5,8 | |
Fogyasztás (l/100 km) vegyes | 7,7 | |
CO2 kibocsátás (g/km) | 208 | |
Gumiméret | 215/55 R16 V | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4822/1798/1500 | |
Tengelytáv (mm) | 2830 | |
Csomagtér (liter) | 530/1850 | |
Menetkész tömeg / terhelhetőség (kg) | 1763/502 | |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 | |
Listaár (forint) | 9 354 000 |