Teszt: Citroën C2 1.6i 16V VTR - Békés kiskakas


Hűha. A C2 kigyúrta magát és nagyon jól áll neki! Szélesebb kerekek, légterelők körbe, spoiler a csomagtérajtón, sportosabb ülések. A tömegnövelőkből talán kevesebb is elég lett volna, mivel a C2 1130 kilós lett, de oda se neki, a motor proteinkoktél, tojásfehérje és kreatin nélkül is 109 lóerős.

Kívülről sikeresnek mondható a harciasítás, a C2 sportváltozatként egész vagány. Belül az alapmodellekével megegyezően szegényesek az anyagok, a műszerfal műanyaga lehangoló. Szerencsére az ötletekkel és praktikus megoldásokkal nem spóroltak úgy a tervezők, mint a szigorú pénzügyérek az anyagminőséggel.

A kis kuka/hamutartó az első kardánboxból áthelyezhető a hátsó mélyedésbe, amely alapesetben pohártartónak is használható. A rádió alatt kis fiókunk van, a kerek levegőkilépők még mindig nagyon tetszenek.

Amilyen jó a térkínálat elöl, olyan szerény hátul. Saccra a hátsó fejtér 175-180 centiig elég, A lábhely a hátsó ülések eltolásával a jelképesről minimálisra növelhető. A két önálló hátsó ülés támlája több fokozatban rögzíthető. A variálhatóság tényleg jó és ügyes, de a helyhiány miatt a legtöbb beállítás csak elvi lehetőség. A szűk lábteret az első üléstámlák kimélyítésével próbálta enyhíteni a gyár.

Elöl a kellően kényelmes ülések miatt nincs ok panaszra, a kormány tengelyirányban is állítható. Úthibáktól szabdalt aszfalton kicsit zötyögős a rugózás, de a C2 nem kényelmetlen.

A C2-es Citroën telerámolható elektronikus kényelmi extrákkal. Egy ilyen kicsi autóban nagyon ritka, hogy sebességtartó automatikát találunk, az ablaktörlő esőérzékelős, a lámpa magától bekapcsol, vészfékezésnél az ABS-szel járó fékasszisztens dolgozik a kezünk alá.

Azzal is nagyobb autókategóriákat idéz a C2 VTR, hogy alapáron négy légzsák jár hozzá, 60 000 forintért még függönylégzsák is kapható. Nem mondható gyakorinak az ESP, amely szintén feláras, de legalább megrendelhető.

A motor elég erős ahhoz, hogy kanyargós úton egy rövid egyenes után is nagy sebességgel érkezzünk meg a következő fordulóba. Ez nem nagy kunszt, az már nagyobb teljesítmény, hogy elmért sebességgel sem esünk le az útról.

Kanyarban nem gonoszkodik a C2, mindig jóindulatú és rövid tengelytávja ellenére egyenesfutása sem rossz. Görbe utakon a VTR azonos motorteljesítménnyel is sokkal gyorsabb volna, mint az eddig vezetett dízel és 1,1 literes C2. Az oldaldőlést jól kordában tartja a feszesebbre hangolt felfüggesztés. A kormányzás jó, a mokány kisautó pontosan irányítható.

A kezelhetőség a kis méreteknek és a szervokormánynak köszönhetően igen jó. A külső tükrök túlságosan kicsik, a hátsó ablaktörlő pedig nem takarítja le elég nagy felületen az ablakot.

Jól megy a C2, a motor alul is kellően nyomatékos, de a kocsi sportos jellegét nem semmisíti meg azzal, hogy kifullad 5000-es fordulatnál. A 109 lóerős négyhengeres vígan pörög 6000 fölé. A kis autóban lévő viszonylag nagy motorral könnyű közlekedni, ha odalépünk, van honnan előcsalogatni még jó néhány lóerőt.

Akár békésen csorogtunk a C2-vel, akár izgalmakat akartunk átélni, a Sensodrive váltó ügyesen tette a dolgát. A Sensodrive név mögött egy automatizált kézi váltó rejlik soros kapcsolással, elvében a BMW SMG sebességváltója is ilyen. A fülek mellett a váltókar előre-hátra mozgatásával is válthatunk, vagy egy gombnyomással automata üzemmódba kapcsolhatunk.

Nem tudjuk, hányféle érzékelő sikeres összehangolásának eredménye, de a váltó pontosan érzi, hogy éppen milyen lelkülettel vezetjük a C2-t. A gázpedál lenyomásának sebességéből és mélységéből nagyon jól érzékeli az autó, hogy mikor kell váltani. Automata váltóként használva szinte 100 százalékos biztonsággal eltalálja, hogy melyik fokozatba tennénk a váltót kézzel.

Nagyra tartjuk azt a megoldást, hogy kézi váltásra beállított üzemmódban nem vált vissza padlógáznál a szerkezet. A Sensodrive-os C2 emiatt kiszámíthatóbban viselkedik, nem bőgeti fel fölöslegesen a motort, hogy néhány másodperc múlva, a leszabályozás előtt feljebb kapcsoljon. Mindennek tükrében nem olyan súlyos hiányosság, hogy nem vált túl gyorsan.

3 330 000 forintba kerül a C2 1.6 VTR, ami nem kevés pénz egy ennyire kicsi és csak két ember számára jól használható autóért. Ebben persze az is benne van, hogy két személynek kényelmes és gyors autója lehet az ezerhatos C2. Kár, hogy a légkondicionáló feláras és pont a VTR-hez nem kapható manuális klíma 180 000 forintért.

Marad az automata klíma 280 ezerért, csomagban olyan felszerelésekkel, amelyekre esetleg nincs is szüksége az embernek. A 110 000 forinttal megváltható CD-s rádióval nem fogunk új hangokat kihallani a Szívpörkölt című slágerből, felára teljesítményéhez mérten borsos.

A szériafelszereltség közepes, központi zár, motoros ablak elöl, négy légzsák, ABS, ködlámpa, motoros tükörállítás, hosszirányban állítható két hátsó ülés szerepel a szérialistán. A 16 colos könnyűfém felni alapfelszerelés, csak a tesztautó a téli gumikkal acél felnit kapott.

Kedvező fogyasztást mértünk. Ráérős autózással felerészben országúton, felerészben városban járva 7,45 litert tankoltunk 100 kilométer megtétele után.


Műszaki adatok – Citroën C2 1.6i 16V VTR Sensodrive
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1587
Furat x löket (mm) 78,5×82
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80 (109) 5800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 147 4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 195
Végsebesség (km/h) 11,9
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 8,3
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,2
Vegyes (l/100 km) 6,3
CO2 kibocsátás (g/km) 151
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 3666x1659x1474
Tengelytáv (mm) 2315
Csomagtér (liter) 166-224/879
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1130/300
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 42
Gumiméret 195/45 R16 V
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 3 330 000
Tesztelt autó ára 3 720 000
Fontosabb extrák 16 colos könnyűfém felni, motoros ablak elöl, központi zár, négy légzsák, ABS
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye Erős motorú, jól vezethető, de nem túlzottan sportos kisautó. A Sensodrive váltó jó, az anyagminőség és a térkínálat gyenge. A 3,3 milliós alapár nem tartalmaz klímaberendezést vagy CD-s rádiót. A fogyasztás kedvező.
Pontszám (max. 10) 6,75 pont