Teszt: Mercedes-Benz G 270 CDI Kombi - Kincs a múltból

Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy iráni sah. A sahnak az olajkitermelésből annyi pénze volt, mint a pelyva, de ellensége is annyi, mint égen a csillag. A perzsa sah ezért nekidurálta magát, hogy hadserege számára kifejlesztet egy terepjárót.

Töprengett a nemes férfiú, hogy kire is testálhatná a feladatot. Történt aztán, hogy a sah egyszerűen megbízta a Daimler-Benz konszernt, már csak azért is, mivel kincstárában a dukátok mellett a német vállalatból is jelentős részvénycsomag lapult. Az uralkodónak nem volt kenyere a kicsinyesség, rögtön 20 000 darabot rendelt.

A Mercedes érezte, hogy kemény fába vágja a fejszéjét, ha egy a csillagos márkához méltó terepjárót kell létrehoznia, ezért íziben társat keresett hozzá. A társ a grazi Steyr-Daimler-Puch lett, ahol nem voltak restek és vállalták az összkerék-hajtás elemeinek kifejlesztését.

Szépen cseperedett a katonai célokra szánt autó. 1973-ban készen volt a famodell, 1974-ben már fémből is elkészült a G. Mivel csak a legjobb és legtartósabb megoldás volt elfogadható, nem kevesebb, mint hét év telt el a munkálatokkal, mire 1979. február 10-én megkezdődött a sorozatgyártás.

Közben azonban az 1001 éjszaka meséinek hazájában, egyre csak zúgolódtak az emberek, majd Khomeini ajatollah vezetésével megdöntötték a sah uralmát és az iszlám forradalom győzelme után visszamondták a rendelést. Az uralkodó pedig illa berek, nádak erek, talán még most is szalad.

Erősen törték a fejüket a Mercedes-nél, hogy mit is kezdjenek a leendő terepjáróval? Szerencsére a német határőrség, majd Argentína és Norvégia fegyveres erői is bedobták magukat, jó sokat rendeltek az autóból és a G-projekt nem akadt el.

Eddig és ne tovább a mesés elemekkel, mert a G Mercedes egy nagyon is reális mesterműve a mérnöki munkának, szimbóluma a klasszikus Mercedes értékeknek és mementója annak a tökéletességre törekvésnek, amit a megszorításokkal terhelt és elektronikus fejlesztésekben tobzódó mai autóiparban szinte nem is értünk.

Jórészt a mai napig kézi munkával szerelik össze a munkások a G-t Grazban. Munkájuk minősége, a felhasznált anyagok örök időknek szólnak. A G-ből sugárzik az elpusztíthatatlanság. Az összes alkatrész méretezésén látni, hogy a G-vel nem csak 3-4 évig terepezhetünk keményen, az autó tartalékai még a terepjárós igénybevételhez is elképesztően nagyok.

Ha nagyon sokat gondolkodunk, eszünkbe jut még két-három autó, amelyek formája annyira összetéveszthetetlen minden mással, mint a G szögletes karosszériája. Az eredetileg tervezett 10 éves pályafutásból eddig 25 év lett, a Mercedes-Benz terepjáró pedig életében legendává vált.

Klasszikus külső zsanérokon fordul ki az ajtó, alacsonyabbaknak nem lehet könnyű felkapaszkodni a Mercedes terepjáró trónusára. Bő fél méterrel a személyautók fölött utazunk, csendben, kiváló ülésekben.

Belül egy luxuskényelmű limuzinban sem utaznánk boldogabban, csak a műszeregység nem tetszett. A műszerfal sajnos a korábbi C-osztályé, amely nem szép és nem elegáns. Nem csoda, hogy a modellátdolgozással eltűnt a W 203-as C Mercedes-ből, nagy kár volt éppen a terepjárót „felfrissíteni” vele.

Bárhol is jártunk a G-vel, királyokat megillető tisztelet tanúsítottak a közlekedők vele szemben. Tényleg nem jó kihúzni a gyufát, a rövid tengelytávú G üresen 2275 kilós, félelmetes lökhárítóin a Transszibériai Expressz is roboghatna. A magasban ülve, jó kéttonnányi acéllal körülvéve az az érzése az embernek, hogy a füstokádó Kamazt csak jólneveltségből nem toljuk le az útról.

Ha csúszós az út, nagyon hamar kenődni kezd az autó, a menetstabilizáló elektronika korán beavatkozik, nehogy a nehéz testű járművel bajt okozzon a vezető. Száraz felületen a magas súlyponthoz képest viszonylag gyorsan kanyarodhatunk, de a 140-es autópálya sebességgel együtt ezt csak kötelességtudásból próbáltuk ki.

Ilyenkor a G nehézkes, kicsit bizonytalanná válik és veszni látszik az a szuverén, egyértelmű fölény, amivel máskor a helyzeteket kezeli. Mára kikopott a Mercedesekből a golyópályás kormánymű, de a G-ben még benne van. A nehézkesen irányítható autón pontosan érezni, mekkora tömeget uralunk. Ha megelégszünk 100 körüli sebességgel és jó az út, a G-vel olyan nyugalomban van részünk, ami luxusautókkal is alig überelhető.

Úthibákon rázkódik ugyan a karosszéria, de a merev tengelyeket nem a kényelem miatt szeretjük és a ballonos gumikkal a felfüggesztés elnyel ezt-azt az egyenetlenségek hatásából.

Az öthengeres turbódízel csökkentett teljesítménnyel került át a G-osztályba. A 2,7 literes CDI motor az E és a C-osztállyal ellentétben nem 177, hanem 156 lóerős. A maximális nyomaték 400 Nm, a csúcs 1800 és 2600 között állandó.

Mivel a G tekintélye már csak súlyából fakadóan is megkérdőjelezhetetlen, akár egy gyengébb motorral is könnyen lehetne közlekedni vele. Az öthengeres turbódízel halkan, rázkódás nélkül jár. Az automata észrevétlenül, a legtöbbször jókor kapcsol.

Terepen jó nyomatékleadása, az erős motorfék és a viszonylag mértéktartó fogyasztás miatt nagyon elégedettek voltunk a turbódízellel. Aszfalton is jól megindul vele a G-osztály, országútra és autópályára is elegendő az ereje, de nem túl okos dolog a 157 km/órás végsebesség közelében autózni. A 96 literes tankból 8,5-16 liter gázolaj fogy százon a használattól függően.

Épített utakon használva is lenyűgözi az embert a G-osztály minősége és sallangmentessége, az erdőbe bekanyarodva pedig rabjává váltunk. A tesztautó az állandó összkerék-hajtású 463-as típus. Ezenkívül kapcsolható 4×4-es G is létezik a 460/461-es és a Görögországban összeszerelt 462-es változatok személyében. Az állandó 4×4-es hajtás három differenciált, a G-re jellemző terepjáró-képesség három difizárat igényel.

Nem csak az a csodálatos benne, hogy jó hasmagassága, eszményi áttekinthetősége, hajmeresztő oldaldőlési képessége, rövid első-hátsó túlnyúlása, differenciálzára, erős motorja vagy felezője miatt majdnem mindenhol átjut, hanem az a természetesség és rendíthetetlenség, amivel a kalandozásokat viseli.

Különlegesség a G-ben, hogy menet közben lehet kapcsolni a difizárakat és a felezőt. Főleg az utóbbi ritka. A G Mercedes-ben közmondásosan mindhárom differenciálmű zárható. Ez csak egészen extrém esetekben válhat szükségessé, nekünk nem is kellett használni mindhárom zárat, a középső és néha a hátsó kiegyenlítőmű fixre zárásával mindenhol elment az autó.

Pont emiatt nem érdemes helyből zárt difikkel nekiindulni a terepnek. Egyrészt illik spórolni a technikával, másrészt mit húzunk elő a kalapból, ha összezárt hajtással is elakadunk? Ennek valószínűsége inkább elméleti, még a nagy önsúlyú G számára kedvezőtlen, felázott dűlőutakon is elment az autó, közel félméteres sárban gázolva.

A ma újonnan megvehető autók között talán a G-Mercedes a legkomolyabb gépezet. Terepjáró-képességben egyedül a traktor lehet ellenfele, kényelme aszfalton a zötyögős rugózás ellenére igen jó, tartóssága megkérdőjelezhetetlen, formája utánozhatatlan.

Ráadásul a G nem csak abban nyújt tökéletest, amire kitalálták, hanem egyedisége miatt igazán „jófejség” vele megjelenni. Mi is boldogan lennénk ennyire jó fejek, ha volna a zsebünkben ráérő 15,5 millió forint.


Műszaki adatok – Mercedes-Benz G 270 CDI Kombi
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 2685
Furat x löket (mm) 88,0×88,4
Hengerek / szelepek száma S5/20
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 115 (156)/3800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 400/1800-2600
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 13,2
Végsebesség (km/h) 157
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 12,8
Lakott területen kívül (l/100 km) 9,6
Vegyes (l/100 km) 10,9
CO2 kibocsátás (g/km) 289
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4221/1760/1931
Tengelytáv (mm) 2400
Csomagtér (liter) 250-1580
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 2275/575
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 96
Gumiméret 265/70 R16
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár 15 496 250
Konkurensek Nissan Patrol 3.0 H/T Luxury, 11 390 000
Toyota Land Cruiser 3.0 TD VX Executive 3a, 12 570 000
Tesztelt autó ára
Fontosabb extrák ABS, ESP, két első légzsák, automatikus légkondicionáló, aut. sötétedő külső és belső tükör, 5 seb. aut. váltó, esőérzékelős ablaktörlő, fűtött szélvédőmosó fúvókák, könnyűfém keréktárcsák, központi zár, motoros ablakemelő, motoros áll. kormányoszlop, multifunkciós kormány, rádió, tempomat, 3 zárható differenciálmű
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A G megmaradt tökéletes terepjárónak, de kényelme is kimagasló. Minőségén, terepjáró-képességén, tartósságán jól látszik, hogy mindenből csak a legjobb volt megfelelő. Ára is jól tükrözi ezt, őszinte csodálatunkat pedig a 9,25-os pontszám.
Pontszám (max. 10) 9,25 pont