Japán autóban sokáig legfeljebb kelletlen szívódízekekel találkoztunk. Az volt az érzésünk az atmoszférikus dízelek láttán, hogy a japán gyártók erősen alibiznek a dízelek terén, mert dízel személyautókra a fő piacok közül csak Európában van tömeges kereslet, Japánban és az Egyesült Államokban a kutyának sem kell.
Szerencsére ez már megváltozott. Öt év is eltelt azóta, hogy a Renault részvénytöbbséget szerzett a Nissanban, de az Almerában csak nemrég jelent meg az első kis hengerűrtartalmú dízelmotor a 2,2 literes mellett.
A motor a Renault fejlesztése, neve is dCi maradt. A Nissan az 1461 köbcentis blokk 82 lóerős változatát vette át és jól választott. A motor ahhoz képest, hogy egy mindössze 1,5 literes turbódízelről van szó, nagyon erős kis fordulaton, egyáltalán nem hajlamos lefulladni és alapjárattól normálisan gyorsul.
1800-tól már erősebben húz, élénksége nem csap át sportosságba, de többet teljesít annál, amit egy kis turbódízeltől elvárnánk. Nagy előnye a finom járás, a könnyed felpörgés és természetesen a kis fogyasztás.
Vegyes használatban, fele-fele arányban városban és országúton megtéve a kilométereket, 6,0 literes fogyasztást mértünk. Ha messzire megyünk és nem kell túlságosan sietni, 5 literrel elutazhatunk 100 kilométerre.
Nem nyújtották meg túlságosan a fokozatokat a tervezők, a váltóáttételezés 150-es sebességnél egy kissé túl rövid. Ennek fejében országúton a 185 Nm-es nyomatékkal könnyen magunk mögött hagyhatunk egy IFA vagy Robur jellegű torlaszoló eszközt, a rugalmas motort a sebességfokozatok is megtámogatják.
Japán mércével mérve messzire kolbászol a váltókar, mire elér egyik fokozatból a másikba, de a sebességek pontosan kapcsolhatók.
Utasait az Almera ránézésre és tapintásra gyenge minőségű anyagokkal fogadja. A minőségérzet, a műanyagok színvonala jóval alatta marad az autó műszaki színvonalának és megbízhatóságának. A Toyota a Corollával évekkel ezelőtt megmutatta, hogyan lehet optikailag is nyilvánvalóvá tenni a japán autós minőséget.
Könnyen megérthető, de körülményesen használható a közös gombokkal működő klíma- és rádióvezérlés. A megszokott tekerő, de még a korábbi tolókapcsolókkal is gyorsabban és egyértelműbben kezelhetők ezek az alapfunkciók, kár volt a beváltat túlbonyolítani a modernnek ható képernyővel.
Az N-Form nevű középső kijelző olyan, mintha a szélesvásznú és a keskenyvásznú filmeket kombinálták volna: minden irányból vastag fekete csík övezi az ott megjelenő információkat. A modernkedő, de monochrom zsebtévé nem passzol az amúgy színjózan és ötletesen berendezett utastérhez.
Nagyon sok segítséget kapunk az autótól a belső tér belakásában. A vezetőnek külön kesztyűtartója van, egy hosszú úthoz az olvasnivaló elfér az első ülések háttámlájában, de holmink számos más helyre is kerülhet.
Az Almera előzékenysége kiterjed az apró szatyorakasztó kampóra is, amelyre az első utas lábterében utazó szatyrot akaszthatjuk, mi pedig kedvünkre kanyaroghatunk, a zacskó tartalma nem borul ki az első fordulóban.
Túlságosan nagy örömünket nem leltük a kanyarodásban, az Almera nem tartozik az izgalmasan vezethető autók közé. A kormányzás pontosságán lehetne javítani, de a szervorásegítést szerencsére nem túlozták el. A stabilitás és az egyenesfutás is jó.
Közepes rugózási kényelmével az Almera nem tartozik a kategória élbolyába. Az ő pillanata akkor jön el, ha az ülések kerülnek sorra. Elöl kényelmes, magas embereknek is kellően nagy üléseket kínál, állítható deréktámasszal. Az ülőlap eleje és hátulja külön emelhető-süllyeszthető, így barátságos üléshelyzetet tudtunk kialakítani, bár a kormány nem állítható tengelyirányban.
Klíma nélkül 4 390 000 forintos alapárával nem tűnik drágának az ötajtós dízel Almera, de jobb alapfelszereltsége miatt érdemes mindjárt az Acenta SV modellt választani. Ez nem kis ugrást jelent, mivel a jól felszerelt kivitel drága, 4 890 000 forintba kerül. Itt már alapáron kapjuk az újraeladáshoz is lényeges légkondicionálót és a CD-lejátszós rádiót.
A dízel Almera megtartotta a benzinesek erényeit, amennyiben praktikus, megbízható, kellően élénk és 5 év garanciával útjára indított autó. Ehhez a dízelmotorral hozzájön az alacsony fogyasztás, de modelltől függően vagy a felszereltsége hiányos, vagy az ára túlzott.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1461 |
Furat x löket (mm) | 76×85 |
Hengerek / szelepek száma | S4/8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 60 (82) 4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 185/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 14,4 |
Végsebesség (km/h) | 170 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,0 |
Vegyes (l/100 km) | 4,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 126 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4197/1706/1448 |
Tengelytáv (mm) | 2535 |
Csomagtér (liter) | 355-1020 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1241-1334/401-494 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 60 |
Gumiméret | 185/65 R15 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár | 4 390 000 |
Konkurensek | Honda Civic 1.7 CTDi: 4 579 900 |
Toyota Corolla 2.0 D-4D 4 905 000 | |
Renault Mégane II 1.5 dCi 80 Dyn.Plus 4 400 000 | |
Fiat Stilo 1.9 JTD 80 Actual 4 660 000 | |
Tesztelt autó ára | 4 890 000 |
Fontosabb extrák | Blokkolásgátló, elektronikus fékerő-elosztó, fékasszisztens, CD-s rádió 6 hangszóróval, központi zár, aktív első fejtámlák, bőr kormány, ködfényszóró, automata légkondicionáló, vezető és utas oldali légzsák, oldallégzsák, motoros ablakemelő elöl-hátul, motoros tükörállítás, fedélzeti számítógép. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Az 1.5-ös dízel Almera gazdaságos és jól megy. Ülései jók, utastere jól kialakított, de zamata tegnapi. A futóműve gyengébb az elvárhatónál és ára is magas, felszereltsége kifogástalan. |
Pontszám (max. 10) | 6,5 pont |