Az a modellcsere, ahol az előd és az utód között annyi különbség fedezhető fel, mint a széna és a szalma között, egy fabatkát sem ér. Ilyenkor születnek alig megkülönböztethető, Nissan Primera-féle generációk, ahol azt sem tudjuk, melyik volt előbb.
Ellenben a Peugeot 406 és 407 között csak úgy hemzsegnek a különbségek. Míg az előd lágy és kecses volt, addig a 407-es jóval robosztusabb és ellentmondásosabb lett. A kihallgatott eszmecserék legtöbbje arról szólt, hogy a 406-os jóval szebb a 407-esnél. Ilyen jellegű kijelentést mi nem tennénk, de az előd formai egységét mindenképpen elismerjük.
Fura kontraszt figyelhető meg ugyanis a 407-es eleje és hátulja között, amit egy hatalmasra nyitott száj fejel meg. Noha a Peugeot sajtóanyaga rendszerint nagymacskának nevezi a Peugeot 407-est, szerintünk a nagy hal elnevezés sokkal jobban illene rá.
Egyedüli magyarázat a macska hasonlatra az lehet, hogy sokkal könnyebb szépen hangzó kifejezéseket biggyeszteni hozzá. Mint például macskaszerű kecses alkat vagy macskaszerű könnyed mozgás. Egy nagyhal legfeljebb bamba, lassú és nehézkes lehet. A 407-es pedig nem ilyen.
Először is nagyobb és tágasabb, mint az előző középkategóriás Peugeot. 4676 milliméter az autó hossza, 2725 milliméter pedig a tengelytávja. Mindkettő hosszabb, mint régebben. Előbbi 78, utóbbi 25 milliméteres növekményt jelent, ami jelentős utastér-bővülésre enged következtetni. Ez így is van, hátul jelentősen növekedett a lábnak jutó hely. Kis szépséghiba, hogy a B-oszloptól lendületesen lefelé ívelő tetővonal rövidre zárja a fejnek jutó helyet. Épp ezért, nagyjából 175 centis magasságtól már nem tudjuk, mit kezdjünk a fejünkkel.
Marketing szempontból vicces, hogy 407 literes a csomagtartó – VDA kockákkal mérve. Vízzel kiöntve se sokkal nagyobb, 468 liter vizet vagy egyéb folyékony halmazállapotú dolgot vihetünk magunkkal. Sajnos a bőröndök nem folynak be a pici résekbe.
Elöl Peugeot-tól szokatlan kép fogad. Az első pillantásra riasztónak tűnő gombrengetegen könnyű kiigazodni. Az új kormány, a krómkeretes műszer, és a diszkréten díszített középkonzol szép harmóniájából csak az egyen-PSA bajuszkapcsolók lógnak ki. Igazán beleférhetett volna a fejlesztési büdzsébe, hogy ne a Citroen Xsara Picasso randa bajszai figyeljenek ki a kormány mögül.
Ebben a kategóriában nem ritkaság a kétoldalt szabályozható klíma, az viszont középkategóriás autónál egyedi, hogy a levegő útját is oldalanként tudjuk állítani. A vezető hűtheti a fejét, az utas pedig melegítheti a lábát. A klíma gombját azért nem találjuk meg a középkonzolon, mert a főmenüből kell kapcsolni. Az ESP csak 50 km/órás sebességig hagyja magát kikapcsolni, utána automatikusan visszatér.
Cserébe meglepően szolidan végzi dolgát. Egy ideig bátran hagyja érvényesülni a vezetőt, aztán a végzetes momentum előtti utolsó pillanatban veszi el a gázt és fékezi meg a szükséges kereket. Ezt annyira finoman hajtja végre, mintha mi magunk oldottuk volna meg a kényes helyzetet. Majdhogynem meggyőzve ezzel nem létező fenomenális vezetői tudásunkról.
Meglepően nem-Peugeot-san viselkedik a franciák legújabb autója. Értem ezalatt, hogy kényelmes mivolta ellenére akár az élvezetes autózást is ki tudja szolgálni a 407-es. A futóműalkatrészek jelentős része könnyűfémből épül, ami a rugózási kényelem szempontjából fontos, hiszen csökkenti a rugózatlan tömeget. A hátsó térbeli lengőkaros futóműkialakítás és az első McPherson-kettős háromszög lengőkaros konstrukció hangolásánál ezúttal már a kényelem mellett a vezethetőség is fontos tényező volt.
Hasonló folyamatnak lehettünk tanúi a Peugeot 306-307 váltásnál, ám ezúttal még jobban sikerült az átalakulás. Valóban jó érzés vezetni a 407-est, de kényelmessége sem romlott érezhetően. Egyedüli zavaró tényező a hirtelen terhelésváltásra fellépő finom karosszéria bólintás.
Benzinmotorból már most gazdag a kínálat, dízelből pedig az lesz. Négyféle benzinmotor van már most, 1,8 litertől 3,0 literig. A leggyengébb 116 lóerős, a kétliteres 136, a 2,2-es 158 lóerőt termel. 211 lóerős a V6-os háromliteres motor. Köztes megoldásként a 2,2 literessel tettük meg az út felét, és roppant mód elégedettek voltunk viselkedésével. Nem akar erőtől duzzadó fenevadnak látszani, sokkal inkább kiegyensúlyozott modorával nyerte el tetszésünket. Már alacsony fordulatról is szépen húz, viszont fölötte sem domborít jobban.
Most még csak kéttagú a dízelmotor kínálat, de valószínűleg a két legnépszerűbb már megvan. 109 lóerős 240 Nm-es nyomatékkal az 1,6-os, a 2,0 literes pedig 136 lóerőt és 320 Nm-es nyomatékot képes magából kicsikarni. Ez utóbbit volt szerencsénk vezetni, hatfokozatú kézi sebességváltóval. Érdekessége a motornak, hogy rövid ideig, például előzősnél, hirtelen gázadásra az elektronika több üzemanyagot adagol, így átmenetileg 340 Nm-re is felszökhet a csúcsnyomaték. Amikor megszokjuk, hiányolni fogjuk, hogy miért nem mindig annyi, de előzésnél jó érzés a vésztartalékban bízni.
Dízelmotorral jobban tetszett a 407-es, ez is hasonlóan kiegyensúlyozottan és szép harmóniában vitte az autót, és érezhetően lendületesebben, mint a nagyobb benzines. Gyári fogyasztása ráadásul kisebb is: 5,9 liter 100 kilométeren, szemben a 2,2-es 9 literjével. Mindkét motor egyébként a hatfokozatú kézi sebességváltó helyett négyfokozatú automatával is kérhető. Később terebélyesedik a dízelmotor-kínálat: egy 170 lóerős 2,2 literessel és egy 2,7 literes 200 lóerős V6-os motorral.
Abban bízik a Peugeot hazai vezérképviselete, hogy a 407-es a középkategória élvonalába kerülhet. Mindezt magas kombi – 407 SW, októbertől – és magas dízelaránnyal. Mivel a 407-es már más közönséget is megszólít, mint a 406-os erre komoly esélyes is van a márkának. További szimpatikus tényező, hogy kedvező alapárral és gazdag felszereltséggel kerül piacra az új középkategóriás Peugeot.
Árak:
Peugeot 407 Sphere
– ABS, ESP, 7 légzsák, automata légkondicionáló, ködfényszóró, fedélzeti számítógép
1.8 16V: 5.250.000 forint
1.6 HDi: 5.750.000 forint
Peugeot 407 Symbole
+ 2 zónás automata légkondicionáló, hátsó elektromos ablakemelő, kilátás csomag, bőr kormánykerék
2.0 16V: 6.150.000 forint
2.0 HDi: 6.650.000 forint
Peugeot 407 Supreme
+ tolatóradar, elektromos első ülések, CD-tár, xenon fényszóró, ülésfűtés, tempomat, 17 colos könnyűfém felnik
2.2 16V: 7.200.000 forint
3.0 V6 Tiptronic: 8.600.000 forint
2.0 HDi: 7.250.000 forint
Peugeot 407 Sportline
+ bőr-szövet kárpit, háromküllős kormány, króm jellegű dekoráció
2.2 16V: 7.200.000 forint
3.0 V6 Tiptronic: 8.600.000 forint
2.0 HDi: 7.250.000 forint