Korábban már volt szerencsénk megtapasztalni, hogy egy Citroën Xsara Picassóban vagy egy Ford Focus C-Max-ban hogyan viselkedik a PSA Peugeot-Citroën és a Ford közös fejlesztésű 1,6-os dízelmotorja. Mivel a 206-os Peugeot ugye sokkal kisebb, mint az előbb említett két egyterű, rögtön sejthető, hogy a 109 lóerős motor már-már sportos erényeket aggat a nőies kisautóra.
A 206-os az első olyan kisautó, amelyet részecskeszűrős turbódízel motorral szerelnek. A szűrővel felszerelt motor így könnyedén teljesíti az Euro4-es kibocsátási normát. Sajnos ez a tény még csekély hatással van ma a vásárlókra, de szerencsére nem ez a 206-os egyetlen pozitív tulajdonsága. A 109 lóerős motor rendkívül sportos teljesítményre képes, ráadásul mindezt alacsony fogyasztás mellett teszi.
A sportos tulajdonságokat kihangsúlyozván elsőként a GTI változatban jelenik meg a motor. Ez a kétliteres GTI-ből átvett feszesebb futóművet, az eltérő agresszívabb optikát, valamint a 16 colos könnyűfém felnit jelenti. Belül sportüléseket, fémpedálokat, valamint a RC-ből ismerős váltót találjuk, ami mechanikusan is teljesen egyezik a csúcsváltozatéval.
Az első HDi motor a kétliteres, 90 lóerős turbódízel volt a 206-osban 1999-ben, ami 205 newtonméteres nyomatékkal gyorsított. Ennél már jóval korszerűbb az 1,4 HDi, amely 68 lóerejével és 150 newtonméteres nyomatékkal megfelelő intenzitással mozgatja a 206-ost, még kedvezőbb fogyasztás mellett.
A PSA konszern és a Ford által közösen fejlesztett motor ennél még korszerűbb, és a fogyasztás is csak eltérő mértékben növekszik. A 16 szelepes alumínium motorhoz változó geometriájú Garret feltöltő csatlakozik. A 109 lóerő önmagában is tisztességes, de a 240 newtonméteres nyomaték egy kiskategóriás autóban már több mint elegendő. Ráadásul szükség esetén a nyomaték a három felső fokozatban a 260 newtonmétert is elérheti.
A dízelekre jellemző lustaság a múlté, mivel az 1,6-os HDi szinte a benzinesekhez hasonlóan veszi a fordulatot. Érzésre valamivel 2000-es fordulat alól tol a motor, és ha a gyorsulás nem is, a rugalmasság biztosan a 1,6-os HDi erőssége. 11,1 másodperces gyorsulása érzésre jóval kevesebbnek tűnik, hasonló kategóriájú autóban ilyen rugalmasságot pedig nagyon ritkán érezni. Olyannyira rugalmas a motor, hogy a szokásos 80 és 120 km/órás sebesség közötti mért gyorsulása, a 177 lóerős RC változaténál is kedvezőbb.
186 km/órás végsebességre képes a 206 ezzel az 1,6-os turbódízellel, amit óra szerint könnyedén meg is közelítettünk a francia autópályán. 130-as tempónál 2700 körül, 160 km/órás sebességnél is mindössze 3500-as fordulaton dolgozik a motor, ami a kedvező fogyasztás melletti tempós haladás biztosítéka.
A sportfutóműnek és a 16 colos felniknek hála a több mint 100 kilométeres szerpentines útszakaszon stabilan fogta az autó az utat. A minimális oldaldőlés és a közvetlen kormányzás, gokart szerű élvezetes irányíthatóságot eredményez. A sebességfüggő szervokormány ellenállása szerencsére se nem túl könnyű, se nem túl nehéz a városi közlekedési viszonyok között.
A ritkaság számba menő úthibákon kívül nem éreztük keménynek a futóművet, de sejtjük, hogy itthon erről más véleménnyel leszünk. Aki inkább a tartósságra törekszik, annak a GTI változat helyett a hamarosan megjelenő komfortosabb futóműbeállítással szerelt és 15 colos kerekeken guruló változatot célszerű választania. Az SW változat kedvelőinek sem kell lemondaniuk az új HDi motor előnyeiről.
A szerpentinnel, városi szakasszal és autópályával tűzdelt 250 kilométeres tesztúton, három személlyel, folyamatos légkondicionálóval 6,8 literes fogyasztással számoltunk 100 kilométerenként. Ezt az erőltetett hegymenet és a 150 km/órás autópálya tempó visszafogottabb megtétele mellett bő 1 literrel biztosan képesek lettünk volna lejjebb szorítani.
Az 1,6-os HDi motor már itthon is rendelhető a 206-oshoz, de jelenleg csak az ötajtós Premium felszereltségű 206-os árát adta meg a sajtóanyag, 3 790 000 ezer forintban.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1560 |
Furat x löket (mm) | 75,0×88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 80(109)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 240/1750 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 11,5 |
Végsebesség (km/h) | 186 |
Rugalmasság (80-120 km/h, V. fokozatban) | 11,4 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 6,0 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 4,1 |
Vegyes (l/100 km) | 4,8 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 126 |
ÁR | |
Premium 5-ajtós (forint) | 3.790.000 |