A stílus és a gyönyörű formák megtestesítője, az Alfa Romeo egy korszerű dízelmotorral szerelve is megőrzi sportos tulajdonságát, még ha egy kombiról is van szó. A neves formatervező műhelyekben készült Alfa modellek egytől egyig szemet gyönyörködtetőek.
Nincs ez most sem másként, a Giugiaro stúdió kézjegye alatt átfésült 156-os Sportwagon, a valaha készült kombik között az egyik legszebb. A 156-oson egy éve végzett ráncfelvarrás nem csak a limuzinnak, de a kombinak is kifejezetten jót tett. A megnövelt méretű pajzsalakú hűtűmaszk rendkívül sportos, agresszív és szép egyszerre.
A belső a szokásos Alfa design, a vezető felé mutató műszerek és a piros világítással együtt. A szép borítás ellenére sajnos a kidolgozás minősége nem minden esetben kielégítő. Főként kanyarban lettünk figyelmesek rá, hogy a középkonzol oldalának nyomódó térdünk nyiszogó hangokat csal ki a burkolatból. Ennél jóval szebb hangok csalhatóak elő a Blaupunkt fejegységhez csatlakozó Bose hangszórókból, amihez a csomagtérben egy ötös CD tár is tartozott.
Az autó legérdekesebb része a motortérben bújik meg. Egy Alfában már eddig sem számított szentségtörésnek a dízelmotor használata, de most még többen beleszerethetnek az öngyulladós motorokba. A 2,4 literes közös nyomócsöves turbódízel motor hengerenként már négy szelepes, amiről a 20V felirat árulkodik az autó hátulján. A motor a 10 szelepes változathoz képest jócskán megerősödött. 175 lóerőre és 385 newtonméteres nyomatékra képes, amivel tökéletesen kielégíti még a sportos igényeket is.
A Sportwagon változat sebességmutatója a hatsebességes kézi váltóval 8,6 másodperc után hagyja el a 100-at és 225 km/órás végsebességre képes. A váltó fokozatai viszonylag hosszúak, aminek előnyei főként a városon kívül használhatóak ki. Ezentúl már nem kell aggódnunk a magas fogyasztás miatt, mert az alacsony fordulatszámon tartott motor beéri 8 liter körüli fogyasztással is, anélkül, hogy erre különösebben figyelnünk kellene.
Városi használatban valamivel több mint 9 liter gázolaj fogyott 100 kilométerenként, ami talán egy szösszenetnyivel több az elvártnál, de csöppet sem nevezthető vészesnek. Ez összehasonlítva a kétliteres JTS benzines motorral, közel ötven százalékos üzemanyagmegtakarítást jelent.
A jellemző kipufogóhang ezúttal elmarad, de ilyen gyönyörű hangon járó dízellel ritkán találkozni. Alaphelyzetben nem túl hangos, de ahogy közeledünk a magasabb tartományba, a motor a benzines Alfákhoz hasonló, gyönyörű mély és csattogós hangon kezd dolgozni. Lomhaságról szó sincs, a fordulatot benzineseket megszégyenítő érzékenységgel változtathatjuk.
A gyorsulás álló helyzetből is kellemes, de az igazi örömet az a rugalmasság nyújt, amire szinte bárhol képes a motor. Amennyiben megkíméljük magunkat a 1000-es fordulatszámon körüli autózástól, akkor szinte mindenkit letolhatunk az útról, anélkül, hogy a sebességváltó közelébe ért volna a kezünk. Hasonló nyomatékra benzinmotor nem képes, érzésre a 3,2 literes csúcsmotor ad valami hasonlót.
A hosszú fokozatok és az alacsonyan tartható fordulatszámok mellett, takarékosan száguldozhatunk még akár 180-190 körüli utazósebességnél is. Ebben nem csak a motor, de a futómű is tökéltetes partner, feltéve ha jó minőségű úton teszzük mindezt. Az olasz autókra jellemző kopogás a felfüggesztések felől, nem egyszer rémített meg bennünket az utakon.
A kisebb úthibákon való gyorsítások, vagy a kanyarból kigyorsítás művelete, hangos, kormányszaggató reakcióval hozza tudomásunkra, hogy bizony Olaszországban még tesztpályán sem léteznek a borzalmas magyar útviszonyok. Kicsi rá az esély, de ha véletlenül sikerül egy gyűrődés- és kátyúmentes útszakaszt találnunk, akkor gyorsan meggyőződhetünk róla, hogy egy rendkívül stabil szerkezettel van dolgunk, a kombi felépítés szinte semmit sem ront a helyzeten.
Igaz a 156 Sport Wagon nem is pályázik az igazi kombik helyére. A magasra nyíló csomagtérajtó miatt jól pakolható a csomagtér és még 190 centivel is beállhatunk alá. Viszont az alaphelyzeben 360 literes csomagtér manapság már egy limuzinnak sem válik dícséretére, nem hogy egy kombinak.
Dicséretes viszont a csomagtérhálók alkalmazása, illetve az utas- és csomagteret egymástól elválasztó rács, amely tökéletesen kordában tartja a szabadságra vágyó csomagokat. A Sportwagon felépítés olyan sportosabb egyéneknek való, akiket nem zavar, hogy nem tudnak kétajtós szekrényt szállítani, de néhány sporteszközt könnyűszerrel behajigálhatnak hátra szükség esetén.
A helyet alapvetően nem az utastér veszi el a csomagtértől, mivel az utastér is a szűkössebbek közé tartozik. Hátul kisebb a lábtér az átlagosnál, és a fejünk felett sem uralkodik kihasználatlan légtömeg. Elől kellemesen utazhatunk, bár a magassabbak sérelmezhetik, hogy a vezetőülés csekély mértékben állítható csak hátra, és az állítható magasságú ülés ellenére a legalsó pozícióban is kicsit magas az üléshelyzet.
A bőrborítású kormány szép és fogása is kellemes, ráadásul közvetlenségével remek visszajelzést ad az autó helyzetéről. Praktikus tárolórekeszekkel nem bontották meg a belső harmóniát, de azért találunk néhány helyet apró dolgainknak.
A Sportwagon kifejezés elnevezés hibátlan, mert az autó inkább sportos, mint wagon. Akik unják a limuzinokat vagy szeretik a kombikat, de nem akarják feladni a sportosságot, és netán néha egy bringát is bevágnak hátra azoknak, tökéletes választás az autó.
A kedvező fogyasztású 20 szelepes, 2,4-es dízelmotor pedig minden igényt kielégít anélkül, hogy bármivel is csorbítaná a vezetés élményét. A kissés szükös utastér csak fokozza a sportos vezethetőséget, és könnyedén ráérezhetünk az autó méreteire is. Szépségben és élményben még mindig utánozhatatlan az Alfa.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2387 |
Furat x löket (mm) | 82,0X90,4 |
Hengerek / szelepek száma | 5/20 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 129(175)/4000 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 385/2000 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 8,6 |
Végsebesség (km/h) | 225 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 8,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,5 |
Vegyes (l/100 km) | 6,7 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 178 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4441/1743/1430 |
Tengelytáv (mm) | 2595 |
Csomagtér (liter) | 360-1180 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1435 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 63 |
Gumiméret | 205/55 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 7 910 000 |
Konkurensek (forint) | Mercedes C 270 CDI T: 10 514 000 |
BMW 320d Touring: 8 890 000 | |
Audi A4 Avant 2.5 TDI: 10 517 000 | |
Lexus IS 200 Sport Cross: 8 800 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
Fontosabb extrák | ABS, EBD, VDC, első- oldal- függönylégzsák, automata kétzónás klíma, CD-s rádió, 16 colos könnyűfém felni |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Egy könnyen megszerethető, gyönyörű sportkombi Alfa köntösben. A motor erős, nyomatékos és jól fogyaszt. A futómű kopogós, a térkínálat kevés. |
Pontszám (max. 10) | 7,75 pont |