Teszt: Fiat Stilo 1.9 JTD 115 Actual - Tisztes helytállás

Teszt: Fiat Stilo 1.9 JTD 115 Actual – Tisztes helytállás 37


Hátha a 2004-es modellévtől jobbak lettek a Stilo első ülései, gondoltuk, majd felkucorodtunk a parádés kocsi bakját idéző magasságba és be kellett látnunk: semmi nem változott. Szívünk szerint mélyebben ülnénk, de a Stilóban bőven van fejtér, ez belefér.

Csak az az otromba deréktámasz ne volna! Alacsonyabbaknak valószínűleg a lapockáját masszírozná, nekünk a hátunk közepét sikerült kinyomnia, mert valamiért nem alul, hanem az ülés közepén van. A gerinctámaszt visszacsavarva javult a helyzet, de elöl 2,5 óra alatt sajogni kezdett a hátunk.

A hátul utazókat viszont a Stilo elkényezteti. Olyan térbőség várja őket, mintha egy kompakt egyterűben ülnének. A padló majdnem sík, középen is normálisan lehet ülni. A Stilo belső tere sziporkázik a jó ötletektől, így hamar túltettük magunkat azon, hogy részben felárat kell értük fizetni.

Az ötletek nem újak, más is összeszedhetné őket ennyire következetesen. Csúsztatható hátsó ülés például a Mazda 626 kombiban is volt, hogy ne csak mindig a Renault Twingót emlegessük, ahogy az asztallapként előrehajtható utas oldali üléstámla sem új.

Az üléspad 80 000 forintért tologatható, amivel alapesetben a kategóriában kimagasló lábteret teremthetünk, de ha pont 5 centi hiányzik egy bőrönd elhelyezéséhez, akkor az is megoldható. Az autóval töltött évek során biztosan lesz olyan helyzet, amikor pont a variálhatóság miatt fér be a létra, a bőrönd vagy bármi más.

Maradjunk még hátul! A kartámaszba ezt-azt el lehet tenni, a fejtér tágas és nem maradt ki a kabátakasztó fogas mellől. Az ajtótárolók normális méretűek, kár, hogy nincs legalább az egyik ülés háttámláján erszény.

Jobb oldalon lehajtható asztal segít a háttámlán. A Volvo S40-ben például, bár a gyár a középkategóriába pozícionálja és jó sokba kerül, nincs hátsó középső levegőkilépő az első ülések mögött, a Stilóban van. Gratulálunk!

A csomagtartó 370 literes, eleve a nagyobbak közé tartozik és a hátsó üléstámlán lévő akasztókba rögzíthetjük a szatyrok fülét. 10 000 forintunkba kerül, ha sílécet szeretnénk átdugni a kartámasz helyén, ami mindenképpen megéri a felárat.

Elöl is kirámolhatjuk a vakond nadrág zsebének minden kincsét, a vezető ülés alatt is van fiók. Ma az egyre bonyolultabb autók között a Stilo üdítően egyszerűen használható, mindegy, hogy a klíma, a sebességtartó automatika vagy a rádió kezelésének futunk neki.

A minőségérzetben a Stilo az alsó középkategória jobbik feléhez tartozik. A 2004-es modellévtől az ötajtós Stilo műszerfalának alsó és felső része különböző színű, a barátságos tapintású, puha műanyag nem változott a műszerfal tetején.

A Stilo tágasságán és feltűnően értelmes belső kialakításán túl biztonságos is. Az ÖAMTC osztrák autóklub töréstesztjében 28 pontot és négy csillagot kapott. 180 centi felett jelentkező probléma, hogy az első fejtámla nem kihúzható ki elég magasra.

Vezetés közben a kicsire sikeredett külső tükrök zavartak, alig használhatók. Az elektromos tükörmozgatás nehezen és lassan állítja a tükörlapokat, parkolásnál gyakran állítani kell rajtuk.

Egyetlen rossz szavunk sincs a tesztautóban viszontlátott 115 lóerős dízelmotorra. Alapjárati nyomatéka tisztességes, 1800-2000-től ereje teljében van. A nagy nyomaték miatt sokkal kevésbé érzi meg a terhelést, mint egy szívó benzines. Csontosan, pontosan jár a váltókar, az öt fokozat áttételezése passzol a motorhoz.

Hosszabb vidéki útról a benzinkúthoz megérkezve 5,4 literes átlagfogyasztást írt ki a fedélzeti számítógép. 80-130 közötti sebességgel, nem állandóan előzve utaztunk. Az 5,4 litert leolvasva áradozni kezdtünk volna a motorról, de a tankolásnál mért 6,2 kijózanított bennünket.

Bő 6 liter sem sok a kétszelepes dízelmotor erejéhez képest, még ha vannak is takarékosabb autók hasonló teljesítménnyel. Ha csak a 115 lóerős dízelmotoron múlna, a Stilóból sportos autó is válhatna.

Sportos igyekezetünket a futómű békésen tűrte, a bolondbiztos útfogású autó nem tartogatott izgalmakat. Egykedvűen vette a kanyarokat, a váltott fordulókat erős oldaldőléssel nyugtázta, stabilitása nem romlott terhelésváltáskor sem.

A Stilo viszonylag jó ár/érték arányát lerontja a hiányos felszereltség. A 4,9 milliós alapárban például nincs benne a manuális klíma (260 000 forint), vagy az oldallégzsák (75 000 pénz). A Stilót emiatt mindenképp Dynamic kivitelben érdemes megvenni 5,2 millió forintért, amelyhez nem kell százezrekért megrendelni az alapvető fontosságú extrákat.


Műszaki adatok – Fiat Stilo 1.9 JTD Actual
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1910
Furat x löket (mm) 82,0×90,4
Hengerek / szelepek száma S4/8
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 85(116)/4200
Max. nyomaték (Nm/ford.) 255/2000
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,4
Végsebesség (km/h) 190
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 7,4
Lakott területen kívül (l/100 km) 4,3
Vegyes (l/100 km) 5,4
CO2 kibocsátás (g/km) 143
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4253/1756/1525
Tengelytáv (mm) 2600
Csomagtér (liter) 370-1120
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1320/510
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 58
Gumiméret 195/65 R15
ÁR, KÖLTSÉGEK
Alapár (forint) 4.912.500
Konkurensek (forint) Honda Civic 1.7 CDTi: 4.579.900
Toyota Corolla 2.0 D4-D Terra (116 LE): 4.980.000
VW Golf 1.9 Trendline (105 LE): 5.214.000
Renault Megane Authentique Plus 1.9 dCi (120 LE): 4.685.000
Tesztelt autó ára (forint)
Fontosabb extrák ABS, vezető- és utasoldali légzsák, elektromos ablakemelôk elöl, központi zár, fedélzeti számítógép
ÉRTÉKELÉS
a vezess.hu véleménye A Stilóban az egyetlen súlyos hiba első két ülés félresikerültsége, de ez meghatározó, mivel a hátsó ülésről nem lehet vezetni ezt az ötletes, tágas, kényelmes autót. Ára kedvező, felszereltsége hiányos. A 115 lóerős dízelmotor kifogástalanul teszi a dolgát.
Pontszám (max. 10) 6,5 pont