2004-ben a BMW már a harmadik generációs kombi ötöst állította ki a Genfi Autószalonon. Az első ötös kombi az E 34-es szériából készült, 125 700 eladott autóval a BMW beszállása a felső középkategóriás kombik piacára sikeresnek mondható.
1996-tól volt gyártásban az E 39-s Touring, amelyből már nem volt M5, nem volt gyári gázüzemű négyhengeres 518g és nem volt összkerék-hajtásos modell sem. A BMW csak a csekély érdeklődést keltő változatokat törölte a programból, a második szériából már 260 000 Touring készült.
Jócskán megnőtt az új kombi ötös BMW, a hossz 38, a szélesség 46, a magasság 23 milliméterrel nagyobb az elődénél. A formaterv palástolni tudja a 484 centis hosszúságot és a 185 centis szélességet, a 149 centis magasság nem számít soknak, ezt nem kellett elkendőzni a nagy kerekekkel és a rövid túlnyúlásokkal.
A toldásokra a bőségesebb helykínálat miatt volt szükség, ami az utastérre és a csomagtartóra is ráfért. A hátsó utastér jóval szellősebb, a lábtér 4,5 centivel gyarapodott, oldalirányban 3 centivel nagyobb a hely. A csomagtartó normál pótkerékkel mérve 90 literrel tágasabb az elődénél, pont fél köbméteres.
Egy elöl alumínium, középen és hátul acél karosszériás autó a fehér hollónál is ritkább. A BMW intelligens könnyűépítésnek nevezi az új ötös limuzinnál és kombinál alkalmazott megoldást, amelynek értelmében az orr-rész könnyűfémből, a karosszéria többi eleme acélból készül.
A gyár valószínűleg azért hívja intelligensnek, mivel az acél és a könnyűfém kombinációja nem olyan költséges, mint az Audi A8, a Jaguar XJ vagy a Honda NSX teljes egészében alumíniumötvözetből gyártott karosszériája, de jóval könnyebb, mint egy acél karosszéria.
Egy tízmillió forintnál drágább kombiban nem diszperzites vödröket, és létrákat fognak szállítani a tulajdonosok, ezért a kombi raktere kitűnő anyagokkal burkolt és jó ötletekkel jár az utasok kedvében, ha már maximum 1650 literes űrtartalmával elmarad a Mercedes E-osztály kombijától.
Aki lemond a szükségpótkerékről és defekttűrő gumiabroncsokat rendel a gyáriak helyett, plusz 35 liternyi helyet nyer ezzel a csomagtér padlója alatt. Ezt a teret, ugyancsak plusz pénzért, ötletes falakkal oszthatjuk több részre. A csomagok rugalmas pánttal rögzíthetők és a BMW még arra is ügyelt, amire sok autógyár nem: az eltávolított kalaptartó a ledöntött hátsó üléstámlákhoz rögzíthető. Nem értjük azonban, miért marad a behúzott kalaptartó és az ötödik ajtó között jókora rés. Egy korábbi ötös kombi jellegzetességet a Mercedes átvett, a BMW viszont nem vitte tovább. Az elődmodell kihúzható raktérpadlójára gondolunk, ami eltűnt a típusváltással. A csomagtérfedél üvege viszont továbbra is önállóan nyitható. Az ötödik ajtót gombnyomásra nyithatjuk-zárhatjuk, ha távirányítást rendelünk hozzá. Kezdetben két dízel és két benzines motorral kapható a kombi ötös BMW, de a kínálat hamar bővülni fog. Az 525d 177 lóerős, az erősebbik dízel, az 530d 218 lóerőt ad le. Ősztől a kombiból is lesz 535d, a dízel csúcsmodellt a tavasz végi menetpróbán még nem lehetett kipróbálni. A 272 lóerős, 560 Nm nyomatékú motort adatai alapján inkább négyezres V8-asnak gondolnánk, de csak háromliteres. Lépcsőzetes feltöltés adja az irtózatos teljesítményt, a két turbó nem párhuzamosan, hanem egymás mögé kapcsolva szállítja a levegőt az égésterekbe. 1500-ig csak az első turbó szállít levegőt, mert a kisebb feltöltő gyorsabban reagál a gázra. 2500-as fordulatig együtt sűrít a két feltöltő, a nagyobbik elősűrítőként működik. 2500 fölött a nagyobbik turbó egyedül dolgozik, 1,8 bar-os maximális töltőnyomást előállítva. A biztonság kedvéért az 535d motorblokkja szürke öntvény marad, az alublokkos dízelekkel a BMW még vár néhány évet.
|