Tulajdonképpen a kétkerék-hajtás csak a kompromisszum szülötte, hiszen mindenféle útviszonyok között igaz, hogy négy keréken keresztül könnyebben lehet a motor erejét a talajra vinni, mint kettőn. Az Alfa Romeónak is volt korábban négykerék-hajtású autója, először 1951-ben, legutóbb pedig 1993-ban. Utoljára egy 164-es Alfa Romeóra kerülhetett fel a Q4 utónév, a különleges széria jelzéseként. A név változatlan a 156-osra épülő Crosswagon Q4-nél, ám a megoldás már teljesen más.

A vak is látja, hogy ez egy álruhás 156-os Sportwagon, mégis nagy a különbség. Szép sorban felszereltek különféle a hobbi-terepjárókon divatos eszközöket az autó elejére és hátuljára, de mindent csak ízléssel. Suzuki-féle műanyag gallytörő rács nem fért át a rostán. 6 centivel került magasabbra az autó alja a talajtól, ami elsődlegesen a látványt, nem pedig a terepjárós képességeket javítja.

Pedig akár könnyebb terepen is beválna a Crosswagon. Alulról teljesen leburkolták a motorblokkot és környékét, hogy még a megvadult tesztelők se tehessenek kárt az autóban. Hátul már nem voltak ennyire elővigyázatosak: a lengőkarok és a kipufogó egy nagyobb sziklás hegység számára szabad préda.

9 karosszériaszínből lehet válogatni, amiből 4 teljesen új, és mind a természetből ellesett. Ez például a Brooklands Zöld

Ritkán látott különleges vonása a Crosswagonnak némely hóbort terepjárónál is különb összkerékhajtása. Ha azt mondom, állandó összkerékhajtás, 10-ből 8-an rávágják, hogy Audi, egy valaki talán kiejti a Subaru nevet, a maradék meg csak néz értetlenül. A quattro név alatt az Audi sokat letett az összkerék-hajtás világméretű asztalára, ezért is szívmelengető hallani, hogy az Alfa Crosswagon szegről-végről továbbfejlesztett Audi-féle Torsen differenciálművet kapott.

Ez a Torsen C az egész Q4 lelke. Alapesetben 48-52 arányban osztja el a 150 lóerős, 305 Nm-es maximális nyomatékkal rendelkező dízelmotor termelte erőfolyamot. A több jut hátra, a kevesebb előre. Ennek megfelelően az autó még egészen gyors tempónál, murván haladva és kanyarodva is teljesen semleges viselkedésű. Megcsúszni alig akar, ha pedig mégis, akkor is inkább csak négy kerékkel sodródik. Kikapcsolhatatlan VDC (menetstabilizáló elektronika) igyekszik megfogni ezt a minimális csúszást, miközben nem öli ki a vezetés alapvető élvezetét.

Vezettük: Alfa Crosswagon Q4 – Ördögi négyes 27

Ha netalántán ennél még egy fokkal rosszabb körülmények közé tévedünk, például havas-jeges Istenhegyi út, sífelvonó környéke és társai, az önzáró központi differenciálmű (Torsen C) addig-addig variál, amíg az 1,9-es dízelmotor összes nyomatékát a talajra nem tudja vinni. A hátsó tengelyre legfeljebb 80 és legkevesebb 40 százalék juthat a 305 Nm-ből.

Ha ez a trükk sem segít, akkor hívja a rendszer segítségül az elektronikus differenciálzárat, ami az ABS és VDC beavatkozóit és érzékelőit használva megfékezi a kipörgő kereket, és a tapadóra továbbítja a motorerőt. Ettől sem kell tartani, mivel a Mercedes-Benz 4Matic és a BMW X5 is ugyanilyen módszerrel igyekszik hóban előretörni.

Vezettük: Alfa Crosswagon Q4 – Ördögi négyes 28

 

Létezik szolidabb kinézetű Q4-es Alfa is, Sportwagon Q4 néven. Ez az autó ugyanazt a Torsen C központi differenciálművet kapja, mint a Crosswagon, csak a magasítás és a flanc hiányzik belőle. Olaszországban ez 1400 euró mínuszt jelent az árban, ami nagyjából 350 ezer forintnak felel meg. Közben az autó viselkedése, és az összkerék-hajtásból fakadó előnyök mit sem csorbulnak. Ez az autó is kizárólag az 1,9-es dízelmotorral választható, de neki sem áll rosszul.

 

Mivel Alfa Romeóról van szó, a masszív 4×4-es hajtás mellett elsődleges a mindvégig biztos vezetési élmény, és a latin temperamentum. Bent hamisítatlan, vállban kissé szűkös 156-os érzés fogad, biztosan összerakott kárpitozással. Egyetlen zörgésre hajlamos elem sincs az autóban. Egy páncélterem masszívságával kevert finom bőrkárpitozású lakosztály fogadja a 156-osnál magasabb üléspozícióban az embert. Vezetés közben ebből a magasságból semmiféle hátrány sem származik, nem imbolyog vagy dülöngél az autó vaskosabb sebességnél sem.

Egyke motor az 1,9-es dízel a Crosswagon-ban, talán később lesz más is, mint ahogy esetleg más Alfák is megkapják a Torsenes hajtást. Egyetlen rossz szavunk sem lehet a motor ellen, egyedül a 2000-es fordulat alatt tapasztalható pici gyengélkedését kell megszokni. Hatfokozatú kézi váltó segít az optimálisabb haladásban, ami könnyed járással és flott működésével biztosan teljesíti feladatát.

Vezettük: Alfa Crosswagon Q4 – Ördögi négyes 29Legjobban 2000-es és 3500-as fordulat között halad a szekér, érdemes alaposan kiélvezni ezt a tartományt. Érdekesség, hogy míg a 156-osban 140 lóerőt teljesít ez a Multijet dízelmotor, addig a GT-ben és a Crosswagon-ban 150 lóerő a maximális teljesítmény. További adalék, hogy az Alfa remekbe szabott motorja most már az Opel Vectrában és az új Astrában is megtalálható, valamint a közeljövőben a Saab 9-3 1.9 TiD álnéven fogja futtatni.

Hazánk éghajlata nem feltétlenül indokolja összkerék-hajtású jármű beszerzését, ennek ellenére a Crosswagon kifejezetten jó életképességi esélyekkel vág neki a december környéki hazai bevezetésnek. Az Alfa szerint a Crosswagon az Audi allroad quattro valamiféle ellenlábasa lehet, ám kisebb mérettel és kedvezőbb árral. Olaszországban a hasonszőrű, ám kétkerék-hajtású autók árszintjére lövik be az alapárat, ami nagyjából 8-8,5 millió forintot jelent forintra átszámítva.

Műszaki adatok – Alfa Crosswagon Q4
 
MOTORADATOK
 
Lökettérfogat (ccm) 1910
 
Furat x löket (mm) 82,0×90,4
 
Hengerek / szelepek száma S4/16
 
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 110(150)/4000
 
Max. nyomaték (Nm/ford.) 305/2000
 
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 10,5
 
Végsebesség (km/h) 192
 
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) 9,3
 
Lakott területen kívül (l/100 km) 5,8
 
Vegyes (l/100 km) 7,1
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4441/1765/1497
 
Tengelytáv (mm) 2595
 
Csomagtér (liter) 360-1180
 
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) 1530
 
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 50
 
Gumiméret 225/55 R17 All Terrain
 
Első terepszög 17,6°
 
Hátsó terepszög 24,4°