Vezettük: Saab 9-3 1.9 TiD - Csupa jó

Míg hazánkban 20-30 százalék között mozog a dízelarány, addig Európa gazdagabb országaiban a vásárlók 50-60 százaléka dönt a dízelmotor mellett. Ennek oka, hogy arrafelé kisebb az árkülönbözet a dízel és a benzines változatok között, másrészt a modern dízelmotorok egyre kedvezőbb tulajdonságaikkal is győzedelmeskednek a benzinesek felett.

General Motors tagként a Saab keményen megszenvedte, és csak tátott szájjal figyelhette Európa egyre durvábban burjánzó dízelmotor-igényét. Sajnos a konszernen belül az Opeltől jutott hozzájuk dízelmotor, a 2,2 literes Isuzu gyökerekkel bíró 125 lóerős egység személyében.

Ez a motor finom szavakkal illetve is elöregedett, hangos kerepelésével és gyenge literteljesítményével nem tudja hűen kitölteni a bitangerős Saab benzines turbómotorok mellett tátongó dízelűrt.

Mivel a Saab kis cég, kevés pénzt tud félrerakni fejlesztésre, önálló dízelmotor kiagyalására nincs lehetőségük. Ezért jön jól a Fiat Auto és a General Motors együttműködésével létrehozott GM Powertrain, amin keresztül az Alfa Romeo 1,9 literes dízelmotorjához is hozzáfért a Saab.

Ez a dízel már kiválóan illik a Saabokhoz társított sportos, mégis kulturált képbe. Modern, második generációs common rail befecskendezésének köszönhetően 1,9 literes lökettérfogatából 150 lóerő tör elő, ami a 315 Nm-es nyomatékkal kiegészítve gyönyörűséges párost alkot. 9,5 másodperces 100-ra gyorsulásával sportosabb igényeket is kielégít néhanapján, rugalmasságával pedig partiban van a 9-3 Aeróval.

Ez a 16 szelepes motor több lépcsőben élvezi a közös nyomócsőből érkező gázolaj párlatot, ezért járása finom, kiegyensúlyozott és még halk is. Létezik gyengébb kiszerelésben, hengerenként két szeleppel, 120 lóerős teljesítménnyel.

Ez a változat inkább az árérzékeny piacokon bír jelentőséggel, olyanokon, mint a miénk is. Annak ellenére, hogy 5 lóerővel kevesebbet tud, mint a régi 2,2-es dízelmotor, hasonló vehemenciára bírható, ráadásul kevesebb gázolaj elhasználása mellett.


Első közelítésben csak a 9-3-as Saab kapja meg az új dízelmotort, azon belül is kizárólag a sportlimuzin. Mivel a kabriók körében is egyre népszerűbb a dízelüzem, vélhetően a 9-3 Cabrio is egy jó dízelmotorral erősödik a közeljövőben. Szintén várható, hogy a 9-5-ös megkapja az 1,9-es motort, de erre csak 2005-ben kerülhet sor.


Mindkét motorváltozat részecskeszűrővel fogja meg a koromrészecskéket, így könnyen teljesítik az Euro IV-es károsanyag-kibocsátási normát. Fogyasztásuk is igen kedvező 5,8 a gyengébb verziónál, 5,9 liter vegyes használatban 100 kilométeren 150 lóerővel, illetve az erősebbik motor automata váltóval 7,2 liter gázolajat fogyaszt 100 kilométerenként.

Amikor a várva-várt motor megérkezett a hideg svéd fejlesztőközpontba, rögvest új motorvezérlő szoftvert és új váltókat dolgoztak ki hozzá. Előbbi érdeme a finom nyomatéknövekedés, illetve a motor „saabosítása”.

Már alacsonyabb fordulatról érezni azt, amit a repülőkön közvetlenül felszállás előtt érzünk. Azt, hogy belső szerveink folyamatosan egymás ellen küzdenek, mindegyik egyre lejjebb szeretne menni, miközben testünk meg egyre feljebb jönne. Nem szenzációs a 150 lóerős motor gyorsítóképessége 0-ról 100-ra, de a 2000-es és 3000-es fordulat között tapasztalható erődemonstráció önmagáért beszél.

Finoman, de időnként kissé akadva kapcsolható kézi sebességváltó vagy szintén hatfokozatú automata váltó kérhető az erősebb dízelhez. A gyengébbnél nincs ekkora szabadságunk: csakis a kézi váltót kérhetjük. Mi az erősebbet próbáltuk, mindkét váltóval.

Igazán ritkaságszámba megy ebben az osztályban a hatfokozatú automata váltó, ezért a Saabnak külön dicséret jár. Plusz pont ítélhető azért is, hogy automatával sem vész ki a motorból az erő és a dinamizmus. Gyorsan kapcsol vissza, finom vált fel és le. Unalmunkban magunk is válthatunk, amit akár a kormányról is megtehetünk.

Idehaza a Saab dízelmotor részesedése a hazai átlagnál is gyengébb a 9-3-as sorozatnál, de ez megjósolhatóan változni fog. Kategóriájának egyik legjobb dízelmotorját sikerült a svédeknek megnyerniük, ami a dolog jelenlegi állása szerint nem is lesz iszonyatosan drága. Az importőr előzetes tájékoztatása szerint 7,5 millió forint környékétől indul a kínálat, ami a mostani dízelverzió árának felel meg.


Műszaki adatok
1.9 TiD (120 LE)
1.9 TiD (150 LE)
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1910 1910
Furat x löket (mm) 82,0×90,4 82,0×90,4
Hengerek / szelepek száma S4/8 S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 88(120)/4000 110(150)/4000
Max. nyomaték (Nm/ford.) 280/2000-2750 315/2000-2750
Kompresszió 18,0:1 17,5:1
Töltőnyomás (max. bar) 1,35 1,35
MENETTELJESÍTMÉNYEK
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,5 9,5 (aut. 11,0)
Végsebesség (km/h) 200 210 (aut. 210)
Rugalmasság (80-120 km/h V. fok. s) 12,5 12,5 (aut. n.a.)
FOGYASZTÁS
Város (l/100 km) n.a. 7,7 (aut. n.a.)
Lakott területen kívül (l/100 km) n.a. 4,9 (aut. n.a.)
Vegyes (l/100 km) 5,8 5,9 (aut. 7,2)
CO2 kibocsátás (g/km) 157 169 (aut. 194)