Vezettük: Daewoo Nubira kombi - Egységben az erő

Senkinek sem tetszett a Wartburg Tourist, mégis szükség volt rá. Azóta sokat változott a kombikról kialakult kép, ma már nem elsődleges feladat a zöldség-gyümölcs szállítmányozás. Egy kombinál manapság az is elég, ha jól néz ki, és egyszerűen bővíthető a csomagtere, hogy időként a szörfdeszka is beférjen. Vélhetően kevesen fognak szörfölni indulni egy Daewoo Nubira kombival, a dél-koreai autó azonban mégis a lifestyle kategória felé húz.

Először is 400 literes a csomagtartó, ami alsó középkategóriás méretben nem mondható valami hű de nagynak. Másodszor csak a háttámlák dönthetők előre, ami gátat szab a nagy volumenű bővítésnek. Vannak viszont jó oldalai is a divat-kombi irányzatnak, ami a látványban nyilvánul meg.

Ma már nem felfoghatatlan dolog, ha egy dél-koreai autó jól néz ki. Márpedig a Daewoo Nubira kombiként is kifejezetten vonzó darab. A Nubira-Lacetti duó kiterjesztésével egy igazi egyveleg keletkezett. Szemből kicsit Nubira, kicsit Lacetti. Úgy istenigazából nem tudja eldönteni az ember, hogy mi is ez. Olyanok a fényszórók, mint a Nubirán, csak valamivel kerekdedebbek. A hűtőrács már a Lacettié, de ez meg mintha szögletesebb lenne.

Belül már egyértelmű a kép: mindenki ráismer a Lacetti krómkeretes karikás levegőbefúvóira, és ettől jobban érzi magát. Aztán hátul teljes zavar, egy semelyikhez sem hasonlító farral zárul a formatervezet. Ez a formamix annak köszönhető, hogy a Pininfarina-féle Nubira és a Giugiaro rajzolta Lacetti rokonát a Daewoo dél-koreai design központja álmodta papírra. Nem volt szükség külső produkció bevonására, ezt a feladatot már egyedül is megoldották. És méghozzá egész jól.

Autóként a Nubira kombi, pont olyan, mint Lacetti vagy a sima Nubira. 1,6-os és 1,8 literes benzinmotorjai nem adnak mágikus erőt, amolyan rugalmasan semmilyen darabok. A 109 lóerős 1,6-os 11,9 a 122 lóerős motor pedig egy másodperccel hamarabb éri el a 100 km/órát. Dízelmotor még nincs, de 2006-tól már lesz. Az olasz VM Motorival közösen létrehozott koreai gyár 1,5-ös és 2,0 literes dízelmotorokat kezd gyártani jövőre.

Mozgalmas időszak előtt áll a Daewoo. Mielőtt 2006-ban megjelennek első dízelmotorjaik, számos újdonság lát még napvilágot. Elsőként a háromajtós Kalos tűnik fel, még idén. 2005-ben jelenik meg a Daewoo Niva, ami a Lada Niva modernizált variánsát jelenti. 2006-ban új Daewoo Matiz és új egyterű jelenik meg, a Tacuma utódaként. A Niva mellett egy kevésé robusztus, de divatosabb terepjárót is tervez a Daewoo, ami használhatóságában az utcai autókhoz áll közelebb.

Egyelőre csak ilyen motorok vannak, érjük be ezekkel az erőtlennek egyáltalán nem nevezhető, átlagos dinamizmussal mozgó benzinesekkel. A nagyobbikhoz négyfokozatú ZF automata váltó is kérhető, ami az autó életreakcióit csökkenti, viszont a kényelmét nagyban javítja.

Egyébként sincs baj a Nubira kényelmével, mivel az európaisításként kitűzött élvezetes vezethetőség mellett a rugózást sem szüntették meg teljesen. A Daewoo ugyanis a Nubira európai változatát már ránk hangolta, mivel tudják, hogy a japánokkal és amerikaiakkal ellentétben mi jobban szeretjük érezni az autó reakcióit, minthogy a kényelmes ringatózás közben elveszítsük minden életkedvünket.

Nem jött be 100 százalékosan a Daewoo erőfeszítése, vagyis még mindig nincs gokart feeling a Nubirában, de határozottan érezhető az akarat. Élvezetről nem beszélhetünk, de valószínűleg itthon sokkal nagyobb vonzerővel bír majd a hatékony úthiba-elnyelés. Az úthibákat nem érezni, csak hallani. Ugyanígy nagy sebességnél is hallhatóan szökik be a kerekről az útfelőli nesz.

Arra figyeltek, hogy a legtöbb helyen ne műanyaggal találkozzon kezünk, hanem valamilyen szövettel. Ez a szövet annyira viszont nem jó, hogy élvezettel simogassa az ember. Pedig formailag egész jó belül a Nubira kombi, alig van jelen a 10 éves japánautó utánérzés.

Kombiként a Nubira nem zseniális, de kiváló családi kiegészítő. Az elegáns limuzin és a sportosabb ötajtós mellé jól illik a se nem nagy, se nem kicsi Nubira kombi.

Utasterének nagyságát tekintve a nagyobb alsó középkategóriás autókkal is partiban van ez a kombi, ám kisebb csomagtartója miatt nem lehet belőle tökéletes igavonó. Szükségkombinak viszont tökéletes.

Még nem tudjuk az autó árát, ami nagyban befolyásolhatja hazai sikerét. A forgalmazás idén ősszel kezdődik, a Lacettivel egyidőben.

Talán a Nubiránál érezhető a leginkább, hogy ez az autó nekünk készült, európaiaknak. Ennél szűkebb kört nézve a kelet-európai közönség a fő vásárlóerő. Mi keveset törődünk az image-dzsel, ami a Daewoo-nak még nem nagyon van. Az Opel gyökerek miatt ráadásul a Daewoo valamiféle megmagyarázhatatlan vonzerővel is bír, amitől a gyengédebb érzelműeknek már a név puszta említésekor bepárásodik a szemük.

Ez mutatják az eladási számok is, mivel az egész európai piacot nézve nálunk fejlődik a legdinamikusabban a márka. Ha így megy tovább, az év végére kitűzött 6 százalékos piaci részesedést gyerekjáték lesz megszerezni.


Műszaki adatok
1.6
1.8 (1.8 aut.)
MOTORADATOK
Lökettérfogat (ccm) 1598 1799
Furat x löket (mm) 79,0×81,5 81,6×86,0
Hengerek / szelepek száma S4/16 S4/16
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) 80(109)/5800 90(122)/5800
Max. nyomaték (Nm/ford.) 150/4000 165/4000
MENETTELJESÍTMÉNYEK, FOGYASZTÁS
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) 11,4 10,4 (11,9)
Végsebesség (km/h) 187 194 (184)
Vegyes (l/100 km) 7,8 7,5 (9,1)
MÉRETEK
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) 4580/1725/1460
Tengelytáv (mm) 2600
Csomagtér (liter) 400-1410
Menetkész tömeg/terhelhetõség (kg) 1250-1355/460-515
Üzemanyagtank kapacitás (liter) 60