Hát ez meg most milyen autó? A nem túl szép magyarsággal feltett kérdésre gyakran kellett válaszolnunk az Opirus kipróbálása során. Mindig azzal nyitottunk, hogy egy dél-koreai autógyár csúcsmodellje, közeli rokona a Hyundai Equus.
Ilyenkor kicsit elbizonytalanodott a hallgatóság, aztán megcsillantottuk, hogy 3,5 literes V6-os motorja van és 203 lóerős. Hű, az aztán, hangzott elismerően.
Ekkor szoktuk volt bedobni a helyzet árnyalására az 1,9 tonnás saját tömeget és az 58 lóerős literteljesítményt, hozzátéve, hogy az Opirus nem éhes tigrisként ugrik a gázadásra, de derekasan húz és minden bizonnyal kimegy a világból, hosszú évekig autó marad.
A koreai formatervezők a klasszikus európai dizájnhagyományokra ügyelve tervezték az Opirust a sajtóanyag megfogalmazása szerint. Úgy tűnt fel, a Kia a klasszikus európai dizájnhagyományokon belül a W 210-es Mercedes-Benz E-osztályt tartja követésre érdemesnek.
Szerintünk akár egy az egyben is levehették volna a sváb limuzin formáját, akkor az Opirus külseje kevésbé volna eklektikus. A benzinkútnál oldalról jó érzékkel Lincolnnak nézte a töltőállomás-kezelő, de az autó orrán Kia emblémát látott, szemből pedig a pápaszemes E-osztály bámult vissza rá.
Belül van egy kis Lexus hatás (Optitron jellegű műszerfal, a gyújtás ráadásával válik láthatóvá) és sok közös stíluselem a kelet-ázsiai autógyártásból a gombok és kapcsolók világában.
Távol-keleti nagyautók belső terében a gagyi anyagok és a nekünk furcsa ízlésvilág számos nyomát fel szoktuk lelni, de az Opirusban az anyagokat nézve nincs mit cikizni. A bőrülés ránctalan, a tetőkárpit igen finom tapintású, a szőnyegek szépek, a műanyagok jellemzően puhák és igényesek, kivéve a szellőzőrostélyok vonalában.
A világos fabetétnél továbbra is elegánsabbnak tartjuk a sötétet, de másnak meg az nem tetszik, biztos ezért borította világos fabetét a Lexus LS 430 luxuslimuzin és az Opirus műszerfalát.
Alig formázott, épphogy csak némi oldaltartást adó trónust foglal el a vezető. Az alapáron motoros állítású ülés kényelme paradicsomi. Hátul ugyanilyen kényelemben utazhat két utas, de az Opirus akár három megtermett embernek is kényelmes. A műszerfalról egy kapcsolóval aktiválható a külön hátsó levegőbefúvás az utasoknak.
Mi az Opirust vezetve hamisítatlanul nagymenőnek éreztük magunkat odabent. A V6-os motor csendessége, majdnem tökéletesen sima járása és a nagyon jó zajszigetelés révén arisztokratikus közönnyel figyeltük a külső világot. A majdnem süketszobaszerű, abszolút zajmentes utastérben látni látjuk ugyan, mi történik körülöttünk, de a bántó zajok is csak neszezésként szűrődnek be.
Az Opirus különleges utazási élményt komponál végtelen lábterével, óriásokra méretezett fejterével, gáláns belső szélességével, puha rugózásával és halkságával.
Klímaberendezése fél perccel az elindulást követően már hideget fúj, a légkondicionálás hatékonysága lehengerlő. Hideg időben a hátul is széria ülésfűtésnek örülhetünk, amely 5 fokozatban szabályozható.
Míg mi szinte elandalodtunk az Opirus-ban, környezetünk éberen figyelt. A hathengeres, sötét fényezésű limuzin meglepően tekintélyesnek és feltűnőnek bizonyult, nem hiányzik belőle egyfajta előkelőség.
A motor nem véteti észre magát különösebb erőfitogtatással. Mindig kellő nyomatékot és teljesítményt ad, de sportos gyorsulásra nem tudtuk rábírni a tesztautót, hiába volt 203 lóerős. Egyenletes gyorsulása 150 fölött sem tört meg, verejtékezés nélkül felér 200 fölé. Az autó 210-nél sem engedte érezni, hogy mennyire gyorsan megyünk, ebben világszínvonalú.
Az ötfokozatú automata váltó nyugodt működése kitűnően illik a motor karakterisztikájához. Mindketten csendesen és ráérősen teszik a dolgukat. A váltó egészen finoman és rángatásmentesen váltogatja a fokozatokat.
Kézzel kapcsolva az automatika nem enged túl sok szabadságot a vezetőnek, gyorsításnál magától felkapcsol egy határ elérésekor. Hirtelen gyorsításnál érdemese kézzel visszaváltani.
Enyhén ritkul a macskakő az épülő világvárosban, de Budapesten továbbra sem kell sokat kajtatni egy rázóteszt elvégzéséhez. Az Opirus jó minőségi benyomást keltett, csendességébe nem vegyültek alattomos zörgések, nagyon egyben van, összeszerelése kifogástalan.
Gyorsabb kanyarban az Opirus szinte oldalára fordul és a ballonos gumik azonnal csikorogni kezdenek. Ilyennek képzeljük belülről az üldözős jeleneteket 30 éves amerikai filmekben a nagy tepsi limuzinokkal. A szórakoztató gumisírást abszolút biztonságos sebességhatárok között előidézhetjük.
Ha valami nagy baj történne, akkor az Opirus stabilizálásában az ESP is segít, de az imbolygó és lengedező csatahajó nem gonoszkodik. A lengéscsillapítást egy gombnyomással sportosabbra vehetjük, ami jótékonyan csökkenti a billegést, a rugózási kényelem különösebb rontása nélkül.
Viszonylag magas oldalfalú gumiabroncsai és hintázó rugózása ellenére az Opirus rugózási kényelme csak kicsit jobb a közepesnél, lágysága alapján azt vártuk volna, hogy ügyesebben kezeli az úthibákat.
Az Opirus iránti érdeklődés hatására néhány nap után minitesztként daráltuk a dél-koreai limuzin előnyeit-hátrányait, könnyen dobálóztunk a műszaki adatokkal. Akkor jöttünk zavarba, amikor nekünk szegezték a kérdést, hogy igazából mire jó az Opirus?
Észak-Amerikában sokkal nagyobb számban veszik a nálunk nagynak számító, a felső középkategóriába sorolt autókat. Ott sok barátra találhat, illetve hazájában örülhet neki számos felső vezető, mert az Opirus jó autó.
Akkor keseredik meg a szánkban a falat, amikor megnézzük, mennyiért vesztegetik az itthon 11 milliós Opirus-t az Egyesült Államokban. Ott talán minden autó olcsóbb, ezért nem érdemes 5,3 millió forintra átszámítani a 25 585 dolláros alapárat. Nem az összegeket kell nézni, hanem az arányokat: a Mercedes-Benz E 320 listaára 49 220 dollárról indul, a Kia Opirus-ért, ott Amanti néven, ennek a felét kérik.
Aki hazánkban 11 millióért választ autót, nem Kia emblémát szeretne látni a motorházon. Magas lóról azt mondhatnánk, hogy lám a szomszédoknak veszi az autót, nem a használati értéket, hanem a presztízst keresi, mert a férfiakból két dolog áll ki előre – az egyik az orruk – a másiknak meghosszabbítására pedig az autót használják.
Kevesebb rosszindulattal azt feltételezzük, hogy 10 990 000 forintért egyszerűen jobb autót szeretne a kedves ügyfél. Ennyiért tényleg van jobb, ami nem azt jelenti, hogy az Opirus nem jó autó.
Zajkomfortja a felső középkategória abszolút élmezőnyében van, felszereltsége királyi, tágassága élményszerű, formaterve nem mindennapi. Aki a feltűnést kedveli, az is megtalálja vele a számítását.
Futóműve viszont túlságosan lágy, ezt a rugózási kényelmet sokkal kevésbé imbolygó autók is megadják, értékvesztése katasztrofálisnak ígérkezik és városban a tesztautó üvegelés nélkül is 21,9 litert fogyasztott.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 3497 |
Furat x löket (mm) | 93,0×85,8 |
Hengerek / szelepek száma | V6/24 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 149 (203) /5500 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 298/3500 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 9,2 |
Végsebesség (km/h) | 220 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 16,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 8,2 |
Vegyes (l/100 km) | 11,4 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 273 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4979/1850/1486 |
Tengelytáv (mm) | 2800 |
Csomagtér (liter) | 480 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1897-1954/436-493 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 70 |
Gumiméret | 225/60 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 10 990 000 Ft |
Konkurensek (forint) | Honda Legend 3.5i Automata, 12 639 000 |
Mercedes-Benz E 320 14 990 000 | |
Nissan Maxima 3.0 aut. 9 790 000 Ft | |
Peugeot 607 Pack 3.0 Tiptronic 11 550 000 | |
Toyota Camry 3.0 V6 automata 11 100 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | |
Fontosabb extrák | Két első légzsák, függönylégzsák, oldallégzsák elöl-hátul, menetstabilizáló elektronika (ESP), tolatóradar, 16 colos könnyűfém felni, motoros ülésállítás elöl, bőr üléskárpit, ülésfűtés elöl-hátul, kétzónás automata légkondicionáló, CD és MP3-lejátszó. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Tágassága, pompás zajcsillapítása, töméntelen extrája és kényelmes ülései miatt az Opirus hamar megkedvelhető. Fogyasztása azonban ijesztő és 11 milliós ára is kiábrándítóan magas. |
Pontszám (max. 10) | 6,75 pont |