C-osztály, E-osztály, S-osztály: ezek Mercedes személyautók. Atego, Axor, Actros: ezek pedig haszonjárművek. A Viano neve alapján a haszonjárművek közé tartozik, műszakilag is, hiszen a Vito személyautó változata.
Ez nem jó előjel, kisteherautóból kifejlesztett személyautókkal a Mercedes kétszer is alaposan megjárta a közelmúltban. Az előző Vito alapjain megszületett V-osztály minőségi hibái miatt a német autós lapok szerint sok kárt okozott a Mercedes-Benz-nek.
Az eredetileg áruszállításra is szánt Vaneo szintén balfogásnak mondható, a Mercedes-Benz márka 103 éves történetében talán csak a farmotoros 130 és a 150 H volt nagyobb fiaskó, még az 1930-as években.
A Mercedes a modellváltással alapjaiban megújította a Vito személyautó kivitelét, barátságosabb utasteret, jobb átrendezhetőséget és sokkal jobb utastéri anyagminőséget kínálva.
Műszakilag is merőben új a Viano felépítése, a keresztmotoros, elsőkerék-hajtású előddel szemben a klasszikus Mercedesekhez illően hosszában áll benne a motor és a hátsó kerekeket hajtja.
Ebből is fakad a Viano hihetetlen fordulékonysága. A nagyon jól alászedhető kerekek miatt minimális körön megfordul, ezt egy elsőkerekes autóval nem lehet ennyire jól megoldani.
Az autó szélessége, az extra magas üléshelyzet, a karosszéria felerősödő, folyamatos neszezése alapján pótüléses kisáruszállítóban éreznénk magunkat, csakhogy a Viano belső tere az átlagos személyautók között elegánsnak számít, haszonjárművek között pedig hiába is keresnénk hozzá hasonlót.
Majdnem olyan jók a műszerfali anyagok, mint a többi Mercedes személyautóban. Ha nem is olyan puhák, mint egy hasonló alapárú E 220 CDI limuzinban, felületük, tapintásuk kellemes. A sötét tónusú diófa gyökér díszítés alapfelszerelés a nemes bőrüléssel együtt.
Elöl egy világ körüli út minden kellékét elhelyezhettük volna a vezető és a mitfahrer körül. A váltókar alatti nyitott üreget helyesebb öbölnek nevezni, annyira nagy. A kesztyűtartóba a 494 oldalas kezelési útmutató mellett sok más is elfér.
A két első ülés alatti szekrényekben a vezető oldalán az akkumulátor kapott helyet, az utas alatt a kötelező KRESZ tartozékok mellett másnak is jut még hely.
Orgonista jellegű, de kényelmes üléshelyzetben trónolhat a vezető, két szinttel a forgalom felett. A magasból lefelé nyomjuk a pedálokat, nem előre, mint általában. Egy ekkora autóban meglepett a kifelé nyíló tolótető, amely jelképes méretű négyszöget nyit csak az ég felé.
A Viano igen demokratikus autó abból a szempontból, hogy minden ülése kényelmes és minden ülőhelyen bőséges a hely. A négy önálló ülés nagyon kitesz magáért, de a háromszemélyes középső pad is komfortos. A vezetőnek állítható deréktámasz is jut.
A Viano utasterében meghatározó volt a térélmény. Hét ember pazarlóan nagy helyen üldögélhet, míg csomagjaiknak is bőven elég hely marad. Leghátul óriási, középen is megfelelő a helykínálat, bár itt inkább csak a fejtér szól az NBA-centereknek.
Három utasnak a középső sorban két kenguruzseb jut az első ülések háttámláján, ez édeskevés. Az ülések alatt nincs fiók, a tolóajtókba sem lehet rakodni.
Leghátul jobb a helyzet. A harmadik sorban mind a két oldalon van 12 voltos csatlakozó, több öblös mélyedés vizesüvegeknek. A leghátsó pillangóablakok motorral kibillenthetők. Az olajozottan sikló és jól határolt tolóajtókon át könnyű beszállni a harmadik sorba.
Bal hátul a tolóajtó felett található a szériában adott hátsó klímavezérlés. Amikor sokan utaznak együtt, nagyon nehéz megoldani a mindenkinek kellemes klíma megteremtését. A Vianóban ez nagyon jól sikerült, ami télen-nyáron alapfeltétele a harmonikusan eltöltött óráknak.
Néhány apróság lerontotta a Viano minőségi összképét. A kesztyűtartóban viszontláttuk az ülésállító karokról leesett műanyag burkolatokat, a motorosan behajtható külső tükrök közül a jobb oldali nyikorogva közelített a karosszériához, a vezető oldali kartámasz állítása sem működött tökéletesen.
A Viano repertoárja nem merül ki hét ember kényelmes elszállásolásában. Ha a harmadik sorban mindketten terpeszkednek a hátratolt fotelekben, akkor is hatalmas marad a csomagtartó. Aki megvív a súlyos ülések és a pad kiszerelésével, annak jutalma hangárnyi üres tér.
Szériában jár a far lesüllyedését megakadályozó szintszabályozás, amely egy külön extrát tartogat. A csomagtartóban elhelyezett gombokkal állítható a hasmagasság, megkönnyítve a pakolást.
Menet közben kigyulladhat az ENR ellenőrző lámpa, ilyenkor a légrugós rendszer gondoskodik a szint korrigálásáról. A kezelési útmutató szerint a lámpa felvillanásakor óvatosan kell továbbvezetni. A szintszabályozásra a mormogó kompresszor is felhívja a figyelmet álló helyzetben.
Elindulásnál gázadás után érezni egy kis felkészülést, majd felépül a turbónyomás és egészen lendületesen nyomulhatunk a személyautók között masztodonnak számító Vianóval. Menet közben a hétszemélyes buszban mindig van elég erő az előzésekhez.
A Viano automatája egy komótosan és kiegyensúlyozottan váltogató darab. Nem ránt sebességváltáskor és tényleg sokkal könnyebbé teszi a vezetést. Felára nem magas, 513 000 forintot kell kiadni érte a hatsebességes kézi váltó helyett.
A terebélyes autóval manőverezve nyugodtan hagyatkozhattunk a tökéletesen működő távolságmérő radarokra. Az elöl-hátul figyelő parkolássegítő rendszer csak akkor sikít, amikor tényleg egy arasznál rövidebb a meglévő távolság, nagyon megkönnyíti a parkolást, kár, hogy csak 182 000 forintos felárért. A tükrök alapáron jók.
Nagyon tetszett a Viano indexe: bekapcsolt vészvillogóval indexelve, a vészvillogót felülbírálja a rendszer és így normál irányjelzésre alkalmas. Vontatásnál hasznos lehet. Sok autóban látni túlméretezett esőérzékelőket, szerencsére a Vianóban ez az alkatrész nem olyan rút óriás műanyag lopótök, mint mondjuk a Peugeot 407-ben.
A fékeken látszik, hogy a Mercedes-Benz semmit nem bíz a véletlenre. A fékrendszernek meg sem kottyan a teljes terhelés, a lassulás 5-6 utassal is ugyanolyan hatásos marad, mint egy személlyel.
A Viano kanyarstabilitása az autó méreteihez és súlyához képest jó, az ESP alapfelszerelés. A rugózási kényelem közepes, amit a hátsó és középső utasok jobban megéreznek, az elöl ülők kevésbé vannak kitéve a felfüggesztés darabosságának.
100 feletti tempónál a sebességérzet kisbuszosan intenzív. A Viano motorja gyorsításnál eleve hangos, majd 110-es utazósebességet elérve már az ötödikben ennél a sebességnél adódó fordulatszám miatt tolakodik az előtérbe. 130-nál a szélzaj nem nyomja el a rádiót, de összességében a Viano túl hangos az elöl ülőknek, főleg személyautós mércével nézve.
9 799 000 forinttól kapható a 150 lóerős, középhosszú Viano Ambiente felszereltséggel. Mivel egyedüli konkurense és kategóriatársa, a Volkswagen Multivan többe kerül, a Viano alapára kedvező, abszolút értelemben sem magas. Aki rendszeresen öt-hat utast fuvaroz, főleg hosszú távon, annak nem elég még a maga kategóriájában nagynak számító Mazda MPV sem, mert normál egyterűkben nem marad csomagtér a harmadik üléssor mögött.
Ha a hétszemélyes egyterűkhöz mérjük, a Viano jóval nagyobb méreteiért nem kell túlzott felárat fizetni. Egy jóval szűkebb belső terű, legfeljebb szükségből hétszemélyes Seat Alhambra ára 130 lóerős dízelmotorral, csúcsmodellként 9 millió forint felett van bőrülés és szintszabályozás nélkül.
10,6 litert fogyasztott nálunk a Viano 70:30 arányban használva országúton, illetve városban. Egy automata váltós, a forgalmi szerint üresen 2030 kilós kisbusztól ez nem túlzás. Hatan-heten utaztunk együtt, ennyien csak két személyautóban fértek volna el hasonló kényelemben.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 2148 |
Furat x löket (mm) | 88 x 88,3 |
Hengerek / szelepek száma | S4/16 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 110 (150) /3800 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 330/1800-2400 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 13,0 |
Végsebesség (km/h) | 174 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 10,9 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 7,0 |
Vegyes (l/100 km) | 8,5 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 225 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4993/1901/1875 |
Tengelytáv (mm) | 3200 |
Csomagtér (liter) | 730/ n.a. |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 2090/680 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 75 |
Gumiméret | 205/65 R16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 9 799 000 |
Konkurensek (forint) | VW Multivan Highline 2.5 TDI 130, 11 906 000 Ft |
Tesztelt autó ára (forint) | |
Fontosabb extrák | Menetstabilizáló elektronika, két első és két első oldallégzsák, ködlámpa, automatikus klímaberendezés, külön klímavezérlés a hátsó utastérhez, légrugós szintszabályozás, bőrkárpitozás, 16 colos könnyűfém felnik, 2,5 tonnás vontatható tömeg |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Elegáns külső megjelenésű kisbusz, lehengerlő térkínálattal, nívósan kivitelezett utastérrel. A Viano zajcsillapítása nem elég hatékony és rugózásán is érződik a haszonjármű eredet. A 150 lóerős dízelmotorral jól megy és nem drága. |
Pontszám (max. 10) | 7,25 pont |