Vezettük: Opel Astra Caravan - Tökéletes csomaghordó

Egyre nehezebb a sora a kombiknak, mióta a kompakt egyterűek virágzásnak indultak. Az Astra-családon belül egészen 1999-ig – ami történetesen a Zafira bemutatásának éve – megingathatatlanul a kombi vezette az eladásokat, közel 50 százalékos részesedésével.

Azóta valószínűleg ez is megváltozott, de erről már nem szól a fáma. Ettől függetlenül szükség van a kombikra, helyük elég biztosnak tűnik az autóhierarchia végeláthatatlan láncában.

Egy kombi dolga azonban ma már sokkal nehezebb, mint korábban. Nem elég az, ami annak idején a Wartburg Touristtal untig megfelelt: nagy csomagtartó és dönthető ülések. Egy kombinak valahogy ki is kell néznie, mivel „lifestyle” céloknak is meg kell feleltetni az ilyen autókat.

Az Astra Caravan nem produkál Alfa 156 Sportwagon vagy Audi A3 Sportback-féle dögös mutatványt. Nincs különösebb kunszt az Astra Caravan formatervében, de nem is rontották el az ötajtós formáját. Ez is nagy szó, emlékezzünk csak az előző Renault Mégane kombira vagy a korábbi Laguna hasonló kiadására.

Az Astra kombi nagyon ügyesen emlékeztet az ötajtósra, de mégis önálló stílusa van. Hátsó lámpájával és finom szögletességével folyton eszünkbe juttatja a kiindulási alapot, de valahogy mégsem tudjuk visszaidézni az eredeti formát. Az Astra Caravan alakjának talán egyetlen gyenge pontja a tető és a hátfal találkozásán a vastag derékszög.

Talán itt érdemes megjegyezni, hogy az Opel nem kíván kísérletezni négyajtós formatervvel. Elsősorban azért, mert ezekre az autókra már alig van érdeklődés, másodsorban pedig azért, mert ebből az Astrából szép négyajtóst nem is lehet fabrikálni.

Más kérdés, hogy az előzőből sem lehetett, de mégis megtörtént. Aki fejéből kiverhetetlenül Astra szedán vásárlását fontolgatja, az megveheti a Lengyelországból érkező G Astrát, Classic II néven.

Folytatva a Caravannal, az autó első kétharmada változatlan. Plusz 9 centit beleépítettek a tengelytávba, ebből jóval tágasabb hátsó lábtér született. Így a 451 centi hosszú Astra Caravan tekintélyes, 2,7 méteres tengelytávot tudhat magáénak.

Termetes maga a csomagtartó is, ami alaphelyzetben az ülés felső vonaláig pakolva 500 literig bármit magába tud fogadni. Bár a kipróbált autók között egy olyat sem találtunk, ami képes lett volna erre, az Enjoy kiviteltől felfelé tologatható hátsó üléssor és 40/20/40 arányban lehajtható háttámlás Astrák is rendelhetők.

A 10 centis úton tologatható ülésnek hála akár 540 liternyi csomagot is vihetünk magunkkal. Vagy ha ez sem elég, akkor addig operálhatunk az üléstámlákkal, mígnem 1590 literre duzzadhat a tér. Ez pontosan 90 literrel több az elődénél.

Hiába van kombija valakinek, az esetek túlnyomó részében nem degeszre tömött csomagtartóval közlekedik az ember. A kisebbségben lévő apróságoknak viszont többnyire rossz soruk van egy kombi csomagtartójában.

Erre találta ki az Opel a FlexOrganizer nevezetű rendszerét, amit a Vectra Caravanban mutattak be, és most az Astra Caravannal fejlesztettek tökélyre. Alul és fölül egy-egy sínpár fut végig a csomagtartó két oldalán. Ezekbe kampók, rudak, hálók rögzíthetők, így pofonegyszerűen szegmentálhatjuk az 500 literes csomagtartót.

Nem a rugalmas rendezőrendszer érdeme, de fontos újdonság a kalaptartó automatizált működése. A roló visszaengedéséhez nem kell babrálnunk a tekerccsel, hanem Mercedes módszer szerint elég a végére finoman rácsapni, és a csomagtér roló magától visszagurul. Egyszerű, mégis nagyon ötletes!

Itt is széles spektrumon, 80 és 200 lóerő között válogathatunk a motorokból. Ez a skála összesen 9 motort fed le, 1,7 literes dízeltől 2,0 literes turbó benzinesig. Valószínűleg a kínálat alsóbb része lesz idehaza népszerűbb, kezdve az 1,4 és 1,6 literes Twinport benzinmotorokkal. A változó szívásvezérlésű motorok 90 illetve 105 lóerőt termelnek.

Szintén népszerű lehet még a 80 és 100 lóerős változatban kapható 1,7 literes dízelmotor. Az 1,9-es Fiat-GM közös fejlesztésű dízel is elérhető a Carvan-ban, 120 és 150 lóerős teljesítménnyel. A csúcs a kétliteres turbó. Mondani sem kell, hogy ebből is kettő van: a laposabb csúcs 170, az izmosabb 200 lóerővel.

Mivel az Astra Caravan javarészt „sima” Astra, lényegében vezetve sem tűnik fel a különbség. Amit az ötajtósról mindeddig állítottunk, a kombinál sem változott. Ez az Astra is nagyon élvezetesen vezethető, akár az egyszerűbb futóműves autóról is van szó, akár a Sport gombbal fűszerezett, változó lengéscsillapítású komolyabb verzióról. A pontos kormányzás, a gondosan megmunkált utastér, a merev karosszéria megteszi hatását.

Novemberben kezdődik hazánkban az Astra Caravan forgalmazása, ezért az itthoni árakról korai még nyilatkozni. Az importőr szeretné megtartani a korábbi szériánál bevált árazását, ami szerint uszkve 180 ezer forint különbség fizetendő az ötajtós és a kombi között. Ez azt jelentené, hogy egy picivel 4 millió forint alatt indulna az Astra Caravan-kínálat.


Technikai adatok
Benzinmotorok 1.4 1.6 1.8 2.0 Turbo 2.0 Turbo
Hengerek / Szelepek száma S4/16 S4/16 S4/16 S4/16 S4/16
Furat x löket (mm) 73.4 x 80.6 79.0 x 81.5 80.5 x 80.2 86.0 x 86.0 86.0 x 86.0
Lökettérfogat (ccm) 1364 1598 1796 1998 1998
Max. teljesítmény
(kW[LE]/ford)
66 (90)
5600
77 (105)
6000
92 (125)
5600
125 (170)
5200
147 (200)
5400
Max. nyomaték (Nm/ford) 125
4000
150
3900
170
3800
250
1950-4000
262
4200
Sűrítési viszony 10.5 : 1 10.5 : 1 10.5 : 1 8.8 : 1 8.8 : 1
Technikai adatok
Dízelmotorok 1.7 CDTI 1.7 CDTI 1.9 CDTI
Hengerek / Szelepek száma S4/16 S4/16 S4/16
Furat x löket (mm) 79.0 x 86.0 79.0 x 86.0 82.0 x 90.4
Lökettérfogat (ccm) 1686 1686 1910
Max. teljesítmény
(kW[LE]/ford)
59 (80)
4400
74 (100)
4400
110 (150)
4000
Max. nyomaték (Nm/ford) 170
1800-2800
240
2300
315
2000
Sűrítési viszony 18.4 : 1 18.4 : 1 18.4 : 1
Méretek és súlyadatok
Hosszú- ság (mm) Széles- ség (mm) Magas- ság (mm) Tengely- táv (mm) Forduló- kör (m) Csomag- tartó (l) Üres súly (kg) Terhel- hetőség (kg)
4515 1794 1500 2703 11.50/11.10 500-540/1590 1280 525
Menetteljesítmények és fogyasztás
Végsebesség
(km/h)
Gyorsulás (0-100 km/h, sec) Város Országút Vegyes CO2 kibocsátás (g/100 km)
5 seb. kézi váltó
1.4 178 14.1 8.2 5.2 6.3 151
1.6 185 12.7 8.7 5.5 6.7 161
1.8 198 10.9 10.5 6.2 7.8 187
1.7 CDTI (80) 168 15.4 6.3 4.1 4.9 132
1.7 CDTI (100) 180 12.5 6.4 4.2 5.0 135
6. seb. kézi váltó
2.0 Turbo 217 8.9 12.9 6.9 9.1 218
2.0 Turbo 230 8.4 13.2 7.2 9.4 226
1.7 CDTI (100) 180 12.5 6.4 4.2 5.0 135
1.9 CDTI (120) 190 10.8 7.5 5.0 5.9 159
1.9 CDTI (150) 207 9.2 7.5 5.0 5.9 159
Easytronic
1.6 185 13.7 8.6 5.4 6.6 158
4 fok. automata
1.8 188 12.2 11.4 6.3 8.2 197