Egyre nehezebb a sora a kombiknak, mióta a kompakt egyterűek virágzásnak indultak. Az Astra-családon belül egészen 1999-ig – ami történetesen a Zafira bemutatásának éve – megingathatatlanul a kombi vezette az eladásokat, közel 50 százalékos részesedésével.
Azóta valószínűleg ez is megváltozott, de erről már nem szól a fáma. Ettől függetlenül szükség van a kombikra, helyük elég biztosnak tűnik az autóhierarchia végeláthatatlan láncában.
Egy kombi dolga azonban ma már sokkal nehezebb, mint korábban. Nem elég az, ami annak idején a Wartburg Touristtal untig megfelelt: nagy csomagtartó és dönthető ülések. Egy kombinak valahogy ki is kell néznie, mivel „lifestyle” céloknak is meg kell feleltetni az ilyen autókat.
Az Astra Caravan nem produkál Alfa 156 Sportwagon vagy Audi A3 Sportback-féle dögös mutatványt. Nincs különösebb kunszt az Astra Caravan formatervében, de nem is rontották el az ötajtós formáját. Ez is nagy szó, emlékezzünk csak az előző Renault Mégane kombira vagy a korábbi Laguna hasonló kiadására.
Az Astra kombi nagyon ügyesen emlékeztet az ötajtósra, de mégis önálló stílusa van. Hátsó lámpájával és finom szögletességével folyton eszünkbe juttatja a kiindulási alapot, de valahogy mégsem tudjuk visszaidézni az eredeti formát. Az Astra Caravan alakjának talán egyetlen gyenge pontja a tető és a hátfal találkozásán a vastag derékszög.
Talán itt érdemes megjegyezni, hogy az Opel nem kíván kísérletezni négyajtós formatervvel. Elsősorban azért, mert ezekre az autókra már alig van érdeklődés, másodsorban pedig azért, mert ebből az Astrából szép négyajtóst nem is lehet fabrikálni.
Más kérdés, hogy az előzőből sem lehetett, de mégis megtörtént. Aki fejéből kiverhetetlenül Astra szedán vásárlását fontolgatja, az megveheti a Lengyelországból érkező G Astrát, Classic II néven.
Folytatva a Caravannal, az autó első kétharmada változatlan. Plusz 9 centit beleépítettek a tengelytávba, ebből jóval tágasabb hátsó lábtér született. Így a 451 centi hosszú Astra Caravan tekintélyes, 2,7 méteres tengelytávot tudhat magáénak.
Termetes maga a csomagtartó is, ami alaphelyzetben az ülés felső vonaláig pakolva 500 literig bármit magába tud fogadni. Bár a kipróbált autók között egy olyat sem találtunk, ami képes lett volna erre, az Enjoy kiviteltől felfelé tologatható hátsó üléssor és 40/20/40 arányban lehajtható háttámlás Astrák is rendelhetők.
A 10 centis úton tologatható ülésnek hála akár 540 liternyi csomagot is vihetünk magunkkal. Vagy ha ez sem elég, akkor addig operálhatunk az üléstámlákkal, mígnem 1590 literre duzzadhat a tér. Ez pontosan 90 literrel több az elődénél.
Hiába van kombija valakinek, az esetek túlnyomó részében nem degeszre tömött csomagtartóval közlekedik az ember. A kisebbségben lévő apróságoknak viszont többnyire rossz soruk van egy kombi csomagtartójában.
Erre találta ki az Opel a FlexOrganizer nevezetű rendszerét, amit a Vectra Caravanban mutattak be, és most az Astra Caravannal fejlesztettek tökélyre. Alul és fölül egy-egy sínpár fut végig a csomagtartó két oldalán. Ezekbe kampók, rudak, hálók rögzíthetők, így pofonegyszerűen szegmentálhatjuk az 500 literes csomagtartót.
Nem a rugalmas rendezőrendszer érdeme, de fontos újdonság a kalaptartó automatizált működése. A roló visszaengedéséhez nem kell babrálnunk a tekerccsel, hanem Mercedes módszer szerint elég a végére finoman rácsapni, és a csomagtér roló magától visszagurul. Egyszerű, mégis nagyon ötletes!
Itt is széles spektrumon, 80 és 200 lóerő között válogathatunk a motorokból. Ez a skála összesen 9 motort fed le, 1,7 literes dízeltől 2,0 literes turbó benzinesig. Valószínűleg a kínálat alsóbb része lesz idehaza népszerűbb, kezdve az 1,4 és 1,6 literes Twinport benzinmotorokkal. A változó szívásvezérlésű motorok 90 illetve 105 lóerőt termelnek.
Szintén népszerű lehet még a 80 és 100 lóerős változatban kapható 1,7 literes dízelmotor. Az 1,9-es Fiat-GM közös fejlesztésű dízel is elérhető a Carvan-ban, 120 és 150 lóerős teljesítménnyel. A csúcs a kétliteres turbó. Mondani sem kell, hogy ebből is kettő van: a laposabb csúcs 170, az izmosabb 200 lóerővel.
Mivel az Astra Caravan javarészt „sima” Astra, lényegében vezetve sem tűnik fel a különbség. Amit az ötajtósról mindeddig állítottunk, a kombinál sem változott. Ez az Astra is nagyon élvezetesen vezethető, akár az egyszerűbb futóműves autóról is van szó, akár a Sport gombbal fűszerezett, változó lengéscsillapítású komolyabb verzióról. A pontos kormányzás, a gondosan megmunkált utastér, a merev karosszéria megteszi hatását.
Novemberben kezdődik hazánkban az Astra Caravan forgalmazása, ezért az itthoni árakról korai még nyilatkozni. Az importőr szeretné megtartani a korábbi szériánál bevált árazását, ami szerint uszkve 180 ezer forint különbség fizetendő az ötajtós és a kombi között. Ez azt jelentené, hogy egy picivel 4 millió forint alatt indulna az Astra Caravan-kínálat.
Benzinmotorok | 1.4 | 1.6 | 1.8 | 2.0 Turbo | 2.0 Turbo | |||||||||
Hengerek / Szelepek száma | S4/16 | S4/16 | S4/16 | S4/16 | S4/16 | |||||||||
Furat x löket (mm) | 73.4 x 80.6 | 79.0 x 81.5 | 80.5 x 80.2 | 86.0 x 86.0 | 86.0 x 86.0 | |||||||||
Lökettérfogat (ccm) | 1364 | 1598 | 1796 | 1998 | 1998 | |||||||||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) |
66 (90) 5600 |
77 (105) 6000 |
92 (125) 5600 |
125 (170) 5200 |
147 (200) 5400 |
|||||||||
Max. nyomaték (Nm/ford) | 125 4000 |
150 3900 |
170 3800 |
250 1950-4000 |
262 4200 |
|||||||||
Sűrítési viszony | 10.5 : 1 | 10.5 : 1 | 10.5 : 1 | 8.8 : 1 | 8.8 : 1 | |||||||||
Dízelmotorok | 1.7 CDTI | 1.7 CDTI | 1.9 CDTI | |||||||||||
Hengerek / Szelepek száma | S4/16 | S4/16 | S4/16 | |||||||||||
Furat x löket (mm) | 79.0 x 86.0 | 79.0 x 86.0 | 82.0 x 90.4 | |||||||||||
Lökettérfogat (ccm) | 1686 | 1686 | 1910 | |||||||||||
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford) |
59 (80) 4400 |
74 (100) 4400 |
110 (150) 4000 |
|||||||||||
Max. nyomaték (Nm/ford) | 170 1800-2800 |
240 2300 |
315 2000 |
|||||||||||
Sűrítési viszony | 18.4 : 1 | 18.4 : 1 | 18.4 : 1 | |||||||||||
Méretek és súlyadatok | ||||||||||||||
Hosszú- ság (mm) | Széles- ség (mm) | Magas- ság (mm) | Tengely- táv (mm) | Forduló- kör (m) | Csomag- tartó (l) | Üres súly (kg) | Terhel- hetőség (kg) | |||||||
4515 | 1794 | 1500 | 2703 | 11.50/11.10 | 500-540/1590 | 1280 | 525 |
Menetteljesítmények és fogyasztás | ||||||||||||
Végsebesség (km/h) |
Gyorsulás (0-100 km/h, sec) | Város | Országút | Vegyes | CO2 kibocsátás (g/100 km) | |||||||
5 seb. kézi váltó | 1.4 | 178 | 14.1 | 8.2 | 5.2 | 6.3 | 151 | |||||
1.6 | 185 | 12.7 | 8.7 | 5.5 | 6.7 | 161 | ||||||
1.8 | 198 | 10.9 | 10.5 | 6.2 | 7.8 | 187 | ||||||
1.7 CDTI (80) | 168 | 15.4 | 6.3 | 4.1 | 4.9 | 132 | ||||||
1.7 CDTI (100) | 180 | 12.5 | 6.4 | 4.2 | 5.0 | 135 | ||||||
6. seb. kézi váltó | ||||||||||||
2.0 Turbo | 217 | 8.9 | 12.9 | 6.9 | 9.1 | 218 | ||||||
2.0 Turbo | 230 | 8.4 | 13.2 | 7.2 | 9.4 | 226 | ||||||
1.7 CDTI (100) | 180 | 12.5 | 6.4 | 4.2 | 5.0 | 135 | ||||||
1.9 CDTI (120) | 190 | 10.8 | 7.5 | 5.0 | 5.9 | 159 | ||||||
1.9 CDTI (150) | 207 | 9.2 | 7.5 | 5.0 | 5.9 | 159 | ||||||
Easytronic | ||||||||||||
1.6 | 185 | 13.7 | 8.6 | 5.4 | 6.6 | 158 | ||||||
4 fok. automata | ||||||||||||
1.8 | 188 | 12.2 | 11.4 | 6.3 | 8.2 | 197 |