Érdekes helyzetben vannak a vásárlók és a konkurencia is az új Octaviával kapcsolatban. Ez az autó ugyanis már nem olcsóságával kíván hódítani. Igazi minőségi váltást jelent a korábbi modell után az új Octavia. Könnyedén kellhet versenyre akár házon belül a VW Passattal is, nem csak a Golffal, pedig tengelytávja alapján az alsó középkategóriába tartozik – ami újabb fejtőrést okozhat a vevőknek.
Bár hasonlít elődjére az autó, teljesen más: szebb és jobb. Továbbra is az ötajtós és nem a lépcsőshátú formát kedveli a Skoda, ami jót tesz a csomagtartó pakolhatóságának. Élekkel határolt szögletes formákkal operál az új modell, elegánsabb is a megjelenése, a korábbi kissé felfújt hatást keltő autónál. Megőrizte viszont masszív, „ebben van anyag” jellegét a karosszéria. Leginkább az oldalsó sziluett emlékeztet az elődmodellre, de ezen a téren is kecsesebb lett.
Egy bátor húzással tettek keresztbe a logisztikusoknak a tervezők és alkottak izgalmas első sárvédőket az Octaviának. Azaz, mélyen benyúlnak a sárvédők a motortér fölé, ezzel klasszikusnak ható háromszög alakú motorháztetőt kialakítva. Ezeket a sárvédőket nem igazán lehet sűrűn egymás mellé állítva tárolni, vagy szállítani.
A motorháztető kiemelkedése, még hangsúlyosabbá teszi a sárvédőket, sőt emiatt az első fényszórók is olyan hatást keltenek, mintha nem is az orrészben, hanem sárvédőívben kaptak volna helyet. A látványnak viszont ára is van, kevesen fognak otthon izzót cserélni, mert elérésük szinte lehetetlen.
Látványosak az új fényszórók, sőt immár a ködlámpák is fontos szerepet kaptak a megjelenés formálásában. A hűtőmaszk is átesett a szépségkúrán, szélesebb, vékonyabb lett. Megtartották viszont a motorháztető közepén végigfutó éleket, amelyek az utastérben a tetőkárpitban folytatódnak.
Hátul kevésbé feltűnő, hogy új modellel van dolgunk, továbbra is a masszív lökhárító és a méretes lámpatestek uralják a látványt. Nagy öröm látni, hogy nem akarták a szépséget ráerőltetni a vevőkre, hiszen az autót szinte minden ponton védi valamilyen fényezetlen ütköző. Ezeket sikerült esztétikusan megoldani, a többieknek pedig ajánlatos másolni.
Nem a tükörbe helyezett irányjelzők az igazán izgalmasak a külső tükrökkel kapcsolatban, hanem a nagytestvér Superbtől megörökölt világítás. Az Elegance kivitelben hangulatos fények világítják meg nyitott ajtónál a flasztert.
Bár kívülről nem látszik, nagyobb lett az autó: hossza 65, tengelytávja 66 milliméterrel gyarapodott. A magassága pedig 3,3 centivel nagyobb, mint az előző modellé volt. Ezzel már el is árultuk, hogy mind az utastér, mind a csomagtartó többet nyújt. Az előző poggyásztér sem volt éppen apró, a mostani 560 literjével pedig igazi családbarát kivitel.
Ezzel azonban koránt sem ér véget a praktikum, az utastér is rengeteg használható rekeszt rejt. A térképzsebek is elég nagyok ahhoz, hogy ne csak keskeny tárgyak kaphassanak helyet, sőt az elejében még palackozott italok számára is van hely.
Találunk helyet tárgyainknak a jobb első ülés alatt, a műszerfal tetején, a kormánytól balra, és a két ülés közötti boxban is. Ez utóbbi a kesztyűtartóhoz hasonlóan, akár hűthető is. Pohártartó elől alapáron, hátul extraként kerül az autóba.
Nem probléma, ha négy felnőtt akar útra kelni, az Octaviában kényelmes hely jut mindenkinek. Mind a lábtér, mind a fejtér kellően nagy elöl és hátul egyaránt. Öten is elférnek, de szélességben nem elég kényelmes az utastér hátul.
Igazán jól formázottak és mindem irányban, tág határok között állíthatóak az első ülések, így alacsonyabbak és magasabbak is valóban jó üléspozíciót alakíthatnak ki. Ebben pedig partner még a négy irányban állítható kormány. A volán egyébként jó fogású, bár a bőrborítás kissé csúszós.
Bármerre nézünk az utastérben, kiváló minőségi benyomását kelt az autó. Kellemes tapintású anyagok és szép megoldások várják az utasokat. A kapcsolók elhelyezésére sem lehet panasz, működésük egyszerűen értelmezhető és könnyen kivitelezhető. Egyetlen dolgot nem értünk csak: mi értelme van annak, hogy a kormányon lévő gombok háttérfényét ki lehet kapcsolni?
Olyan elemek teszik kényelmessé az autózást, mint a tolatóradar, amely nem csak hanggal, hanem a középkonzolon, ábrával is jelzi a még megtehető távolságot.
Annyira jó benyomást tesz az autó a vezetőre, hogy a tesztelőnek az az érzése, mintha szánt szándékkal hagytak volna hibákat az autóban, nehogy túl nagy konkurenciát okozzon házon belül. A motorháztető például kifejezetten súlyos darab, annak nyitását mégsem segítik teleszkópok. A motortól érkező zajokat nagyban csökkenthetné a motorháztető belső felére szerelhető borítás, ám ez sincs az autóban. Viszont kiváló hanggal zárodnak az ajtók – amit többet nyitogatunk, mint a motorteret.
Nem illik az autó megjelenéséhez az 1,6 MPI motor. Nem is a teljesítményével van a probléma, hiszen megfelelően gyorsítja az Octaviát és nagyobb sebesség elérése sem nagy kaland, de ahogy ezt teszi, az nem az igazi.
Bár nyolcszelepes a motor, alul sem érezhető igazán nyomatékosnak, viszont a pörgetés sem vált ki kellő hatást, pedig jól forog a motor. Sajnos erős hanggal válaszol minden gázadásra.
Fogyasztása sem kedvező az öregecske blokknak. Budapesti használatnál, a klímát is üzemeltetve 11,8, autópályán, vidéken autózva légkondicionáló nélkül 9,1 liter üzemanyagot égetett el a motor. 140 km/óráig lehet igazán kellemesen utazni az autóval, e felett már zajos a motor. Másfelől a többi zajjal jól elbántak a tervezők, sem az út felől érkező hangok, sem a szélzaj nem jelentős.
Az Octavia más műszaki egységei viszont jó benyomást tesznek a vezetőre. A szépen kivitelezett váltókar könnyedén jár, kisebb akadópontokon keresztül, precízen gyorsan kapcsolható. A fokozatok kiosztása is jónak mondható, bár az ötödik lehetne hosszabb.
Sportosnak mondható az Octavia kormányzása, az elektro-hidraulikus rásegítés jól teszi a dolgát, nem éreztük túlzónak a szervoerőt. A pedálok a női lábaknak sem okoznak nehézségeket, van tartásuk, de nem kell betonlábbal taposni. A fék jól adagolható és hatása is kiváló, a tesztautó feláras könnyűfém felnijein feszülő 205-ös abroncsokkal remek lassulást produkált.
Nem csak a gumiknak, hanem a remek futóműnek is köszönhetően az autó kanyarban sportos jelleget mutat. Nem nyúlós az Octavia viselkedése, stabilan fordul még gyorsan vett kanyarokban is, mi igazán élvezetessé teszi az autózást. A futóműnek azonban nem ezért adjuk a piros pontot, hanem azért mert, stabilitása mellé még kényelem is társul. Sikeresen veszi fel harcot a magyar autós ősellenségével, a kátyúval.
Egyértelműen pozitív benyomást tesz a használóra az Octavia, remek választás családok, de cégek számára is. Befoglaló mérete és tengelytávja alapján az alsó középkategóriában kellene küzdenie, ám kényelmes utastere és méretes csomagtartója kissé magasabbra pozícionálja. Nem drága az autó az Octavia, de ha minden kényelmi extrával felvértezzük az autót, akkor kissé borsosabb az összeg, amit az árcédulán látunk.
MOTORADATOK | |
Lökettérfogat (ccm) | 1595 |
Furat x löket (mm) | 81,0 x 77,4 |
Hengerek / szelepek száma | 4 / 8 |
Max. teljesítmény (kW[LE]/ford.) | 75 (100) / 5600 |
Max. nyomaték (Nm/ford.) | 143 / 3800 |
MENETTELJESÍTMÉNYEK | |
Gyorsulás (s, 0-100 km/h) | 12,3 |
Végsebesség (km/h) | 190 |
FOGYASZTÁS | |
Város (l/100 km) | 9,8 |
Lakott területen kívül (l/100 km) | 5,7 |
Vegyes (l/100 km) | 7,2 |
CO2 kibocsátás (g/km) | 173 |
MÉRETEK | |
Hosszúság/szélesség/magasság (mm) | 4572 / 1769 / 1462 |
Tengelytáv (mm) | 2578 |
Csomagtér (liter) | 560 |
Menetkész tömeg/terhelhetőség (kg) | 1255 / 660 |
Üzemanyagtank kapacitás (liter) | 55 |
Gumiméret | 205/ 55 R 16 |
ÁR, KÖLTSÉGEK | |
Alapár (forint) | 4 504 000 |
Konkurensek (forint) | Mitsubishi Carisma 1,6 Silverline: 4 500 000 |
Mazda 3 1,6 i TX: 4 949 000 | |
Nissan Primera 1,6 Acenta: 5 390 000 | |
Opel Vectra 1,6 Elegance: 6 014 000 | |
Seat Toledo 1,6 Premium Plus: 3 999 000 | |
Tesztelt autó ára (forint) | 5 325 000 |
A szériafelszereltség fontosabb tételei | Kétzónás automata klíma, blokkolásgátló, kipörgésgátló, elektromos ablakok elől-hátul,állítható magasságú első ülések, négy irányban állítható kormány, aktív fejtámlák, esőérzékelős ablaktörlő, elsötétedő belső tükör, fényszóró mosó, füthető ülések, tempomat, tolatóradar, multifunkcionális kormány, fedélzeti számítógép, MP3-as CDtár a műszerfalban. |
ÉRTÉKELÉS | |
a vezess.hu véleménye | Föleg a minőség terén javult sokat az Octavia. Utastere tágas, csakúgy, mint a csomagtartója. A nyolcszelepes motor fogyasztása igen magas. |
Pontszám (max. 10) | 7, 75 pont |